Joies que són petites escultures

Els joves talents del món de la joieria fugen de les tendències i aposten per peces úniques, d’autor i inspirades en la societat actual

Berta Vilanova
24/06/2016

BarcelonaJoies úniques, dissenyades detingudament, elaborades a mà i cuidades fins a l’últim detall. Joies que expliquen històries, que evoquen paisatges o expressen sentiments. Joies que són petites obres d’art, escultures menudes.

D’aquest tipus de peça se’n diu joieria contemporània, una branca d’aquest ofici que es troba al llindar del disseny, l’art, la moda i l’artesania i pel qual aposten la majoria dels nous talents emergents d’aquesta professió. “L’adjectiu contemporània implica que la joia està vinculada al present i que, per tant, ha de reflectir el món que ens envolta, la societat actual. També fa referència al fet que són joies d’autor, és a dir, peces úniques o edicions molt limitades, fetes artesanalment i sovint amb materials de proximitat”, explica la joiera Berta Sumpsi, que des del 2007 té el seu taller al barri de Gràcia i ara també compta amb un showroom.

Cargando
No hay anuncios

Sumpsi és una de les seleccionades per participar en el Barcelona Designers Collective (BDC), una iniciativa de Foment de les Arts i del Disseny (FAD) juntament amb la Value Retail de La Roca Village que permet a diversos dissenyadors exposar i vendre els seus productes en una pop-up boutique d’aquest centre comercial durant tres mesos -del 22 de juny al 21 d’agost- amb l’objectiu de donar visibilitat als joves talents.

En els últims anys hi ha hagut un apogeu de la joieria contemporània i això es reflecteix en aquesta edició del BDC, ja que inclou diversos joiers emergents. “És un bon moment per a aquest ofici, hi ha força creadors que treballen amb propostes molt diverses”, explica Laia Adsuara, una altra de les joieres seleccionades del BDC, que fa quatre anys va crear la seva pròpia marca, Amalia Vermell, juntament amb Pamela Pérez. En aquest sentit és important el paper de Joia Barcelona, l’esdeveniment més important per al sector de la joieria artística a Barcelona, que té lloc des de fa vuit anys. “Al voltant de la setmana de la fira s’ha anat creant un món que afavoreix la producció, l’expansió, la difusió i la comprensió d’aquest tipus de joies. Ara es comencen a veure com un aspecte més de la cultura contemporània”, afegeix Adsuara.

Cargando
No hay anuncios

També considera que és un ofici en auge la dissenyadora Lucía Vergara, creadora de la marca Après Ski, que també exposarà a La Roca Village. “Crec que en general hi ha hagut un creixement a escala mundial de totes les arts aplicades i de les tècniques artesanals. Ara es torna a valorar l’empremta manual en els objectes. En el cas de la joieria han aparegut moltes marques en els últims anys -explica-. Però altres països, com ara Alemanya, on se celebra la Schmuck, una de les fires més importants del món de joieria contemporània, ens porten encara molt avantatge”.

Els inicis no són fàcils

Cargando
No hay anuncios

Tot i que la joieria contemporània es valora cada cop més, els dissenyadors que comencen a endinsar-se en aquest món encara es troben amb moltes dificultats i sovint han de compaginar aquest ofici amb una altra feina. “Crear una marca sempre és difícil, al principi hi has de dedicar molt temps i no veus cap recompensa econòmica -explica Adsuara-. Nosaltres ja fa quatre anys i mig que vam iniciar el projecte i, tot i que ara comencem a veure alguns fruits, encara no podem viure únicament d’això. És un procés lent en el qual, a més de crear el teu estil i trobar la teva personalitat, has d’aprendre a vendre’t, és a dir, tenir eines de màrqueting i dominar les xarxes socials, que és igual d’important o més que la producció de les joies en si”. A més, com que són peces molt treballades, el preu és més elevat i això dificulta les vendes. “Intentem tenir preus competitius però els hem d’ajustar molt -diu Adsuara-. El preu de molts productes no és el real perquè es fan a l’altra punta del món. La gent ha d’entendre que si un producte es fa aquí el preu és més elevat i si es fa amb productes de km 0 encara més”.

Berta Sumpsi també opina que viure exclusivament d’això no és fàcil. “Per començar a vendre has d’estar present a les botigues i és molt difícil que et comprin una peça. Això significa que has de fer la producció sense saber si la vendràs. Sovint et deixen exposar les joies a la botiga però només et recompensen si les venen i, si ho fan, se’n queden un percentatge molt alt”. Per això Sumpsi opina que el BDC és una gran oportunitat: “Els beneficis són molts: d’una banda els ingressos de les vendes i, de l’altra, estar present dins un espai cuidat que representa el disseny de la ciutat, com és La Roca Village”. També Vergara opina que és una sort poder participar en aquest projecte: “Sempre és interessant estar present en botigues amb nous tipus de públic i veure com funciona el teu producte. És quan sorgeixen més oportunitats”.

Cargando
No hay anuncios

El missatge, el més important

“Etimològicament la paraula joia prové del francès antic, de joi, que significava «alegria». Per tant, una joia hauria de ser un objecte que provoqués aquesta sensació -explica Vergara-. Per a mi el valor d’una joia no radica en el cost material sinó en el caràcter simbòlic. M’agraden els materials humils, com la ceràmica, el llautó, la resina o la fusta. Els trobo igual d’interessants que els nobles”. La senzillesa és una de les característiques d’aquest tipus de joieria, així com la història o el concepte que duen al darrere.

Cargando
No hay anuncios

“Tenim una inquietud artística, per això vam escollir aquest ofici -explica Adsuara-. La joieria és una forma d’expressió com qualsevol altre art. I les joies són peces artístiques que es duen sobre el cos. Les peces que fem estan pensades fins a l’últim detall, totes volen expressar alguna cosa, explicar una història o evocar una sensació”. Sumpsi també està d’acord amb aquesta reflexió: “Les meves peces s’inspiren en la quotidianitat i per això m’agraden els dissenys senzills. La subtilesa i la claredat són valors per a mi -exposa-. Sempre hi ha tendències, ara agraden molt les peces daurades i amb formes geomètriques, però intento ser fidel al que m’agrada. Al marge de les tendències, crec que molta gent escull una joia perquè s’hi identifica o la sedueix. I en el millor dels casos la guarden i la porten durant molt temps”.

El disseny irromp a La Roca Village

Cargando
No hay anuncios

A més de peces de joieria contemporània, el Barcelona Designers Collective -organitzat pel FAD i la Value Retail de La Roca Village- acull també treballs de dissenyadors de diferents disciplines -disseny gràfic, de moda i industrial- i productes d’artesania. La novetat d’aquesta 3a edició del BDC, que s’allarga fins al 21 d’agost, és que inclou la gastronomia com a nova expressió creativa per celebrar que Catalunya és Regió Europea de la Gastronomia 2016. En total són més de 60 dissenyadors emergents els que exposaran i vendran els seus productes.