Moda
Estils Moda 18/05/2023

Del mecànic a la galeria d’art: el calendari Pirelli ara és símbol d’empoderament femení

Barcelona acull per primera vegada una retrospectiva fotogràfica de les fotos del mític calendari que exploren el canvi en la percepció de la bellesa femenina al llarg de 60 anys

4 min
Algunes de les imatges que es poden veure a l'exposició

BarcelonaEls temps canvien i els ideals també. En el cas de la bellesa femenina, ha experimentat un gir històric en la concepció i representació. La manera com l'entenem avui no té res a veure amb com es percebia fa 60 anys. Una de les iniciatives palpables que ha evidenciat aquesta transformació és un objecte quotidià, que ha decorat les parets dels tallers mecànics o les cabines dels camions, i que s'ha convertit en una icona al llarg de les dècades: el calendari Pirelli.

Ara la galeria FotoNostrum de Barcelona fa un repàs de com s'ha retratat la bellesa de la dona amb l'impuls de la principal retrospectiva que s'ha fet mai del famós almanac de la firma de neumàtics. La mostra, que s'inaugura divendres, no deixa lloc a dubtes: s'anomena L'Eterna Bellezza i exhibeix la nuesa femenina a través de més de 450 instantànies que han immortalitzat 41 mestres de la fotografia de moda que han fet del calendari Pirelli una llegenda en el món de l'art fotogràfic. "És fascinant com ens ha canviat la mirada", explica el comissari italià Amadeo M. Turello, conservador de la Col·lecció Pirelli des del 2015 i responsable de la mostra.

Més imatges de l'exposició dedicada al calendari Pirelli

Turello ha assenyalat una de les parets de la galeria, farcida de fotografies que engloben totes les edicions del calendari Pirelli des dels inicis el 1964 fins al 2023. Sota la mirada de talents internacionals com Peter Lindbergh, Richard Avedon, Steve McCurry i Mario Testino, entre més, s'aprecien nueses evidents on el cos de les models de renom internacional s'exhibeix com a reclam publicitari, a més d'altres imatges femenines amb missatges impactants.

Una imatge del fotògraf Steve McCurry per al calendari
Naomi Campbell fotografiada per Richard Avedon per al calendari

"No hem volgut amagar cap etapa de la nostra història perquè és així com podem apreciar l'evolució de la fotografia i de la bellesa que s'hi retrata", afegeix Turello.

De l’objecte al subjecte

Venerat per alguns, controvertit per uns altres. Tot i les contradiccions que genera, ningú nega el paper decisiu que el calendari Pirelli ha exercit en la representació de la dona en la moda i la fotografia. Com a objecte, va néixer l'any 1964 a través d'un encàrrec de l'empresa a Robert Freeman, amic personal dels Beatles, que oferia una visió més contemporània de la fotografia. Pirelli s'endinsava així en la moda dels almanacs publicitaris amb dones retratades, que es difonien dins la indústria de l'automoció per decorar les parets de qualsevol tipus de negoci. A diferència dels altres, Pirelli volia un "calendari elegant" que immortalitzés una bellesa femenina que considerava "més juvenil, atrevida i experimental" que en dècades anteriors. Va donar carta blanca a Freeman, que va retratar la nova fornada de models de l'època a les platges de Mallorca. Aquestes primeres instantànies van causar sensació, però encara reflectien vells estereotips: la dona apareixia en actitud sensual, exhibint el cos com un objecte de desig. "Llavors la sexualitat era un poderós argument de venda", recorda Amadeo M. Turello.

Tot i que la cosificació de la dona s'ha mantingut, Pirelli va canviar la mirada, adaptant-se als canvis socials i culturals, i va trobar una fórmula d'èxit per posicionar el calendari com un referent artístic: "La clau ha estat donar llibertat absoluta a tots els artistes per retratar la bellesa femenina a la seva manera", diu Turello. A poc a poc, el canvi de paradigma celebra altres valors com la diversitat, el talent, l'individualisme i l'autenticitat. "Ja no es parla d'una bellesa purament estètica, sinó d'un reflex de la personalitat i la manera de ser", afegeix el comissari.

De fet, seguint aquest camí el calendari Pirelli ha obert fronts i ha ampliat mires, col·laborant amb fotògrafs i artistes de renom que han captat l'essència de dones poderoses que han destacat en camps com la música, el cinema, l'esport i l'activisme. Així, personalitats tan diverses i vibrants com Rosalía, Serena Williams, Yoko Ono i Patti Smith també treuen el cap a la retrospectiva del calendari Pirelli, que es podrà veure fins al 30 de juliol a la galeria FotoNostrum.

La dona com a creadora

Les dones són les protagonistes absolutes de la història del calendari Pirelli, però no sempre s'han situat davant els focus. De vegades també han estat al darrere aportant un discurs més profund, allunyat de l'erotisme, com ja han demostrat fotògrafes com Sarah Moon, Joyce Tenneson i Annie Leibovitz, que han treballat per a la firma de neumàtics.

Una imatge d'Annie Leibovitz per al calendari Pirelli

L'últim fitxatge ha estat Emma Summerton, que s'ha inspirat en la figura clàssica de la musa per reivindicar el paper de la dona creadora. "La musa no és la que inspira l'artista. Ella és la creadora i l'artista a la vegada", ha afirmat la fotògrafa australiana al diari ARA.

Per a Summerton, la concepció de la bellesa va més enllà de les cares i els cossos i ha atorgat a les models que participen en el calendari, com les internacionals Bella Hadid, Cara Delevingne i Ashley Graham, un rol artístic vinculat amb el poder que representen a la seva vida real.

Una de les imatges de la fotògrafa Emma Summerton per al calendari 2022

Així, en un escenari oníric, de gran càrrega fantàstica i gran precisió ornamental, les "muses de Summerton" es postulen en realitat com unes autèntiques guerreres, reines, activistes o escriptores en l'edició 2023 del calendari Pirelli. "La dona té el poder de ser qui vulgui, quan vulgui i com vulgui", conclou.

stats