Tendències
Estils17/05/2023

És el segle XXI el de l'adeu definitiu als talons?

Tot i l’auge de les sabatilles esportives i les sabates planes, el calçat d’alçada es resisteix a desaparèixer del tot

Això fa anys que passa als carrers de Nova York i també està passant a casa nostra d'una manera més o menys definitiva: els talons estan en un estat de coma que, tot i que potser és reversible, de moment no dona senyals visibles de recuperació. Cada cop es veuen menys talons als carrers de les grans ciutats, a les avingudes esquitxades d'oficines i seus corporatives, fins i tot en esdeveniments més o menys d'etiqueta, on regnen altres maneres de vestir-se molt més esportives i confortables, especialment des de l'inici de la pandèmia. Prova d'aquest canvi de model és la crisi que han hagut d'afrontar empreses com la marca de sabates de baix cost MaryPaz, dedicada sobretot a talons i sandàlies. Per a l'assessora d'imatge i bellesa Loida Suárez, en el terreny de la moda si no s'està pendent d'actualitzar el producte o donar-li una identitat aquests canvis de tendència poden ser la "crònica d'una mort anunciada". Per a ella, si bé el furor de les vambes (en part responsable del declivi dels talons) ha perdut una mica de força "i en perdrà encara més", el rival d'aquest calçat són les sabates planes, com els mocassins i les ballarines, ja que "aquest és l'any de la seva gran entrada", pronostica. A parer seu, la sabata plana és molt versàtil i s'adapta molt millor a tots els estils i situacions. Per a Suárez, actualment les anàlisis demostren que, tot i que hi ha una gran oferta de sabatilles esportives, la demanda està en declivi i augmenta la de sabates, sandàlies i també talons, "fins i tot els d'agulla en un 25%".

En la mateixa línia, l'assessor d'imatge Roberto Sánchez, autor del llibre Tu mejor versión (Vergara) i tot un fenomen a les xarxes socials, considera que les vambes "més que un rival són una alternativa als talons", tot i que existeixen molts outfits en els quals els talons segueixen funcionant bé.

Cargando
No hay anuncios

Només per a la festa i l'etiqueta?

Pel que fa a les festes, esdeveniments i actes d'etiqueta, els talons continuen sent una opció indubtable, però no només tenen cabuda en aquests espais, defensa Sánchez. Ell creu que el taló "no ha quedat forçosament relegat a la festa", sinó que continua havent-hi moltes dones a les quals no els suposa cap problema dur talons ni les fa sentir incòmodes, de manera que els continuen fent servir en els seus looks diaris. A més, remarca que en molts àmbits professionals no està implantat l'ús de vambes i les sabates encara són la proposta majoritària. "Val a dir que quan parlem de talons no tenen per què ser models altíssims, estrets o incòmodes, sinó que hi ha infinitat d'opcions elegants i més còmodes", ressalta. Per exemple, destaca l'existència de sabates de poca alçada, amb un taló ample, sola de goma gruixuda i acabats confortables. En canvi, Suárez apunta que els talons s'associen cada cop més a "ocasions especials o esdeveniments importants, més que no pas a les situacions de la vida quotidiana". Per a ella, això va molt lligar al ritme de vida, a la rapidesa i les presses amb les quals es fa tot avui en dia, que són "incompatibles amb el taló" i fa que les usuàries s'estimin més la comoditat de manera majoritària.

Cargando
No hay anuncios

De fet, quan es tracta de comoditat, Sánchez considera que en la disjuntiva entre talons i sabatilles, han guanyat la batalla les persones que volen anar còmodes. "Des de fa uns anys, sense cap dubte, les sneakers s'han integrat perfectament tant en els looks personals com professionals, i han arribat a estar quasi en el mateix nivell d'ús dels talons", diu. Tanmateix, insisteix que l'ús de les sabatilles en entorns laborals té matisos perquè continua havent-hi entorns en els quals no és habitual i hi continuen tenint un lloc destacat les sabates de taló. Si les sabatilles esportives han passat a formar part dels outfits diaris de "moltíssimes persones", per a Sánchez la varietat de models creats per la indústria capta l'atenció de la majoria dels perfils de compradors. De fet, és "inusual" que les grans firmes de moda no tinguin entre els seus complements més venuts algun model de vambes convertit, fins i tot, en objecte de desig, com les Dior B23, les Speed de Balenciaga i les Ace de Gucci. "Les col·laboracions d'aquestes grans firmes de la moda amb marques esportives són cada cop més habituals", remarca, amb exemples com Prada amb Adidas, Maison Margiela amb Reebook i inclús Tiffany & Co amb Nike.

Menys glamur i menys alçada

Tanmateix, aquesta pèrdua de presència de les sabates de taló no ha estat gratuïta i té els seus propis costos pel que fa a imatge. Per exemple, per a Suárez la disminució en l'ús dels talons ha fet perdre "glamur, elegància i en alguns casos estil, en aquest ordre". També fa broma, però remarca que s'ha perdut alçada. Per a ella, el canvi dels talons a les vambes no té "cap altre avantatge que no sigui la comoditat". Ara bé, reconeix que l'entrada als looks de les sabatilles ha permès crear estilismes amb peces formals i clàssiques per aconseguir "lookscasual" amb combinacions "molt interessants" a base de vestits, faldilles o pantalons d'efecte pell, per exemple.

Cargando
No hay anuncios
Abans i després de la pandèmia

El declivi en l'ús dels talons va començar, per a Loida Suárez, el 2013, quan Phoebe Philo, la influent i aleshores directora creativa de la firma de bosses Céline, va sortir a saludar en una de les seves desfilades amb la reedició d'un famós model de les vambes Stan Smith d'Adidas. Tot i que el dissenyador de moda Marc Jacobs ja les havia utilitzat per sortir a saludar el 2004, va ser Philo qui va "iniciar discretament la incorporació de les vambes blanques en el dia a dia agermanant moda, luxe i esport". Aquell mateix any, la model Gisele Bündchen apareixia a la revista 'Vogue Paris' portant aquestes mateixes bambes, "tot confirmant un nou fetitxe de moda". El 2014 i el 2015 es van començar a veure vambes a les passarel·les i el 2016 va tenir lloc la primera col·laboració de la marca Fenty amb Puma, que va donar lloc a l'athleisure, "la moda esportiva reinventada per portar al carrer". Segons relata Suárez, el Mundial de futbol d'aquell any no va fer més que confirmar que l'street style "es va omplir de sabatilles esportives", i amb la pandèmia del 2020, el confinament i l'extensió del teletreball es van imposar "totalment" les vambes mentre s'arraconaven altres opcions com els talons. Així, tot i que l'athleisure va iniciar-se el 2016, "va ser la pandèmia la que va acabar de portar la roba esportiva al carrer, adaptada al prêt-à-porter i combinada amb peces de luxe com a canvi radical". Sánchez apunta que des que va acabar el confinament les vambes es van integrar en els estilismes habituals de forma generalitzada: "Ens havíem acostumat a estar còmodes i les esportives van continuar oferint aquesta comoditat també fora de casa", diu. A aquesta popularització hi han contribuït tots els famosos que les han portat en catifes vermelles, entregues de premis i actes amb molta repercussió mediàtica, gràcies al seu "gran poder per popularitzar tendències".