Veneçuela

Veneçuela diu que els Estats Units "s'han inventat" l'atac a un vaixell presumptament carregat de droga

Caracas ha respost al desplegament de la flota estatunidenca al mar del Carib amb una crida a l'allistament militar a la Milícia Bolivariana

ARA
04/09/2025

Barcelona"Són uns mentiders". Després de dies de silenci, Veneçuela ha reaccionat amb contundència a l'atac reivindicat pels Estats Units a una embarcació que transportaria droga en aigües del mar del Carib i que hauria deixat onze víctimes. El ministre d'Interior del país, Diosdado Cabello, va dir dimecres al vespre que les autoritats de Washington "s'han inventat" el presumpte atac a una llanxa en el marc de l'estratègia "de sempre", amb l'objectiu de propiciar "un canvi de règim a Veneçuela" i fer que el país "surti de la revolució bolivariana a través de mentides".

Inscriu-te a la newsletter InternacionalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

Per a Cabello, encara queden molts interrogants oberts sobre l'atac: "A més, anuncien pomposament haver assassinat onze persones. Això és molt delicat. ¿I el dret a la defensa? [...] Hi ha coses que no estan clares", va dir. I va destacar que, tot i que "comencen a sorgir els dubtes", encara "no apareixen les respostes". Mentre ensenyava imatges del vídeo publicat dimarts pel Pentàgon, el ministre va qüestionar si realment hi havia onze persones a bord del vaixell que s'hi veu. "Són uns mentiders", va dir. De fet, el titular de comunicació de Veneçuela, Freddy Ñáñez, ja havia assegurat dimarts que el vídeo havia estat creat amb intel·ligència artificial.

Cargando
No hay anuncios

Per la seva banda, el president veneçolà, Nicolás Maduro, considera que el desplegament militar al mar del Carib és una "envestida" per part dels Estats Units, i sosté que Veneçuela continuarà "dempeus" i amb la "fe infrangible en la victòria". De fet, ha respost al desplegament de la flota estatunidenca al mar del Carib amb una crida a l'allistament militar a la Milícia Bolivariana.

"Avui l'imperialisme llança una envestida nova, no és la primera ni l'última, només una altra envestida, i Veneçuela està dreta, i els dic que Veneçuela seguirà dempeus, amb serenitat, amb fermesa, amb fe indestructible en la victòria i en pau", va dir dimecres a la nit a la televisió estatal, amb motiu de l'aniversari de la victòria de la Xina sobre el Japó a la Segona Guerra Mundial. Aquest aniversari, va dir Maduro davant de l'ambaixador xinès Lan Hu, "mostra el suport de Veneçuela a favor de la lluita antifeixista". "És una ferma representació per recordar la resistència que ens ha caracteritzat davant de qualsevol agressió, repressió o invasió militar", va afegir.

Cargando
No hay anuncios

Encara planen molts dubtes sobre l'atac. Les autoritats estatunidenques no han aclarit ni la nacionalitat dels individus ni si realment pertanyien a la banda El Tren de Aragua, tal com sosté l'administració de Donald Trump. Tampoc no s'han donat a conèixer detalls de quins mitjans van fer servir els Estats Units per dur a terme l'atac: no se sap si l’embarcació va ser destruïda amb un dron, un míssil o algun tipus de projectil. El Pentàgon no ha fet públics els detalls sobre la tripulació ni per què va decidir matar els ocupants, ni tampoc en quina llei es van emparar per fer-ho. Trump s'ha limitat a assegurar que la nau portava "molta droga".