Els periodistes xinesos tornen a la feina, després de la vaga per la censura

Les negociacions han confirmat el compromís de no avivar l'enfrontament entre ambdues parts i amb la intenció dels periodistes de tornar a la feina sense ser sancionats, per la qual cosa s'espera que el setmanari es publiqui amb normalitat aquest cap de setmana

La redacció del diari cantonès 'Diari del Sud' ha acordat posar fi a la vaga iniciada dilluns contra la censura en els seus articles amb l'objectiu de negociar amb les autoritats provincials, segons ha informat aquest dimecres el diari 'South China Morning Post'.

Fonts pròximes a la publicació han assegurat que el màxim responsable del Partit Comunista Xinès (PCX) a Canton, el recent nomenat Hu Chunhua, ha participat directament en les converses entre periodistes i l'equip de direcció, després que la clamor contra la censura provoqués les primeres manifestacions a favor de la llibertat d'expressió en dècades.

Les negociacions han confirmat el compromís de no avivar l'enfrontament entre ambdues parts i amb la intenció dels periodistes de tornar a la feina sense ser sancionats, raó per la qual s'espera que el setmanari es publiqui amb normalitat aquest cap de setmana. A canvi, segons han assegurat les fonts del diari, Hu ha insinuat que substituiria l'actual cap de propaganda provincial, Tuo Zhen, a qui els periodistes atribueixen un estricte control sobre el contingut de la publicació, coneguda pel seu periodisme d'investigació i la seva línia editorial liberal.

Tot i això, Hu també ha dit que no el destituirà immediatament amb la finalitat de "salvar la cara" a l'alt càrrec i al departament.

L'inici del conflicte

El conflicte va esclatar a finals de la setmana passada, quan els periodistes van protestar per diversos canvis i l'omissió d'articles en la primera edició del 2013 de la publicació i es van declarar en vaga. Més de 300 seguidors es van manifestar el passat dilluns davant la seu del grup per donar suport a la vaga i a les xarxes socials molts internautes s'han mostrat partidaris de la llibertat d'expressió, fet inèdit a la història del gegant asiàtic.

Un centenar de manifestants es van tornar a reunir el dimarts per demanar la llibertat de premsa i s'han enfrontat a diversos partidaris del PCX, que també han aparegut davant la seu del rotatiu, denunciant que es tractava d'un "mitjà traïdor".

Davant l'onada de protestes, el departament de Propaganda del PCX va enviar ahir una missiva als responsables dels mitjans de comunicació de tot el país on recordava que el govern xinès "encara té el control absolut" sobre els mitjans i que aquest principi és "indestructible". A més a més, va ordenar la publicació d'un editorial que es posicionava a favor del control del PCX sobre el sector i que culpa "forces externes" dels incidents del 'Diari del Sud'.

La premsa de la província de Canton és, des de fa anys, la més incisiva i professional del país asiàtic, principalment a causa de la proximitat de la zona a Hong Kong, que amb un passat independent de la Xina li permet majors quotes de llibertat d'expressió.

Més continguts de