Creix la pressió per publicar tots els papers d'Epstein mentre la Casa Blanca s'atrinxera amb Trump
El Congrés votarà la setmana que ve una mesura per forçar la revelació dels papers mentre el president els titlla de "calúmnia"
WashingtonDonald Trump li deia a Jeffrey Epstein en la seva felicitació del 50 aniversari que "els enigmes mai envelleixen". El president estatunidenc ara podria afegir-hi una rèplica: tampoc desapareixen i sempre tornen. L'escàndol de la targeta d'aniversari va quedar enterrat per l'assassinat de l'activista d'extrema dreta Charlie Kirk i Trump es va afanyar a capitalitzar l'episodi per desviar el focus i treure'n rèdit polític Ara, dos mesos després, quan el magnat creia haver enterrat el fantasma de la seva relació amb el pedòfil, aquest reapareix i estreny encara més el setge al voltant de Trump.
En les darreres hores han augmentat les crides a publicar completament els documents del cas Epstein, mentre que la Cambra de Representats ja ha programat per a la setmana que ve una votació per aprovar una mesura que obligaria el departament de Justícia a donar a conèixer tots els arxius. La revelació de més de 20.000 noves pàgines de correspondència encara enterboleix més el vincle entre Trump i Epstein, a més d'assenyalar a una àmplia xarxa de coneguts que inclou Peter Thiel, fundador de Palantir i mecenes del vicepresident J.D. Vance, i l'exassessor del president Steve Bannon.
En el seu moment, Thiel ja va reconèixer la seva relació amb el depredador sexual, però negava les acusacions. Així mateix, als documents que es van publicar al setembre ja hi estaven citats tant el magnat tecnològic com Bannon. També hi apareixia el megadonant i fugaç assessor de la segona administració Trump Elon Musk. En els nous arxius publicats pels demòcrates de la comissió parlamentària es veu com Epstein diu que el president va "passar hores" amb una de les víctimes, i en un altre deia que aquest tenia coneixement de la xarxa de tràfic de menors.
L'escàndol Epstein ja va demostrar a l'estiu que pot ser l'únic taló d'Aquil·les del magnat. Ni les retallades als subsidis sanitaris, ni els aranzels: el que va provocar una profunda decepció entre les bases trumpistes van ser les revelacions sobre la relació entre els dos multimilionaris. La bombolla MAGA a X tornava a repetir els mateixos crits i laments contra el seu líder dimecres, exigint la publicació completa dels documents. Trump ja ha reconegut que durant 15 anys va ser amic d'Epstein, però sempre ha negat tenir coneixement de les agressions a menors. Els correus, però, diuen una altra cosa.
"Sé com és de brut el Donald"
Per si no hi hagués prou corda a l'embull, a la tanda de documents publicada pels demòcrates de la comissió parlamentària també es pot veure que Epstein va intentar fer de contacte amb el Kremlin. En un dels correus el pedòfil suggeria a l'ex primer ministre noruec Thorbjorn Jagland que el president rus, Vladímir Putin, i el seu ministre d’Afers Exteriors, Serguei Lavrov, podrien obtenir “informació” sobre Trump parlant amb ell. El correu va ser enviat a Jagland el juny del 2018, un mes abans que Trump es reunís amb Putin a Hèlsinki, Finlàndia. En aquell moment, Jagland estava liderant el Consell Europeu.
També apareix un intercanvi de correspondències entre l'exassessora de l'expresident Barack Obama Kathryn Ruemmler i Epstein, on discuteixen sobre les imputacions de Trump en el cas Stormy Daniels, en què el magnat va intentar subornar l'actriu porno perquè no expliqués que havien mantingut relacions sexuals. "Sé com és de brut el Donald", diu Epstein a Ruemmler en relació amb el cas. L'any passat un tribunal de Nova York finalment va condemnar el president per 34 delictes greus.
Per ara, la Casa Blanca manté un silenci hermètic després de la resposta de crisi del dimecres. La secretària de premsa, Karoline Leavitt, va tornar a insistir que Trump “va expulsar Jeffrey Epstein del seu club fa dècades per ser un assetjador amb les seves empleades, inclosa [Virgina Roberts] Giuffre”. Així mateix, el president acusava els demòcrates a través de Truth Social de voler calumniar-lo i de desviar l’atenció del tancament de govern. Dimecres al vespre, quan Trump va signar els pressupostos que posaven fi a la suspensió de pagaments més llarga de la història del país, es va negar a acceptar preguntes dels periodistes. Poques són les vegades que es recorda que el republicà hagi tallat en sec l'oportunitat de parlar al micròfon: una a la cimera d'Alaska amb Putin, i ara aquesta enmig de l'escàndol pels nous correus.
Que el cas Epstein torni a revifar a les portes del nou any electoral no és bo per a Trump. Les folgades victòries dels demòcrates a les curses estatals de Virgínia i Nova Jersey són un clar indicador que el malestar per les polítiques del republicà es comença a notar. Si el magnat no és capaç de contenir les fugues del dic que rodeja el cas Epstein és molt probable que es reprodueixin.