Trump decidirà "en les pròximes dues setmanes" si ataca l'Iran
El president dels Estats Units es dona un temps per estudiar la situació i obre la porta a una resolució diplomàtica
WashingtonEl president Donald Trump decidirà si atacar l'Iran en les pròximes dues setmanes, segons ha anunciat aquest dijous en roda de premsa la portaveu de la Casa Blanca, Karoline Leavitt. La secretària de premsa ha transmès el missatge que directament li ha donat el mandatari. “Tenint en compte que hi ha una possibilitat considerable que tinguin lloc negociacions –o no– amb l’Iran en un futur pròxim, prendré la meva decisió sobre si intervenir o no en les pròximes dues setmanes”, ha llegit Leavitt citant Trump. L'anunci arriba després de dies de suspens per part del republicà, que ha volgut deixar clar a Teheran que preveu totes les possibilitats. "Ningú sap què faré", deia dimarts als periodistes. I afegia: "Podria fer-ho, podria no fer-ho".
Dimecres al vespre, després d'una nova reunió del Consell de Seguretat Nacional a la sala de crisi de la Casa Blanca, funcionaris de l'administració deien al Wall Street Journal que Trump ja havia autoritzat internament atacar l'Iran, però que no havia donat l'ordre final. Malgrat el to envalentit del govern Trump i les filtracions sobre la predisposició a bombardejar Teheran, l'anunci de mantenir en suspens la decisió per un temps més és una mostra de com Washington encara està disposada a parlar. Una petita desescalada després de marcar un escenari de màxims per aconseguir fer que l'Iran es torni a asseure a la taula de negociacions sobre el programa el nuclear. Els bombardejos d'Israel de divendres a la matinada van fer saltar pels aires la sisena trobada a Oman entre les delegacions estatunidenca i iraniana.
El missatge del president arriba poques hores després de la reunió d'intel·ligència a la Casa Blanca d'aquest matí i que la República Islàmica donés senyals lleus de voler rebaixar la tensió. Un alt càrrec iranià deia al New York Times dimecres al vespre que acceptarien l'oferta de Trump de reunir-se aviat. Segons aquesta mateixa font, el ministre d’Afers Estrangers iranià, Abbas Araghchi, acceptaria una trobada per parlar d’un alto el foc amb Israel. En el joc d'apostar a l'alça, Trump ha estat enviant senyals contradictoris als aiatol·làs; el republicà abandonava dilluns el G-7 dient que no ho feia per negociar un alto el foc, però des de l'Air Force One deia que podria enviar el vicepresident J.D. Vance o l'enviat especial per al Pròxim Orient, Steve Witkoff, per tractar amb els iranians.
La ronda de trucades d'aquesta setmana també hauria estat "iniciada per Washington", segons cita Reuters. Els EUA també voldrien "proposar una nova oferta" sobre les negociacions del pla nuclear.
Via diplomàtica en marxa?
Paral·lelament a les mostres de força que tant li agraden a Trump, els back channels han estat funcionant en les últimes hores d'escalada. Tres diplomàtics expliquen a Reuters que Witkoff i Araghchi han parlat per telèfon diverses vegades des que Israel va començar els atacs contra l'Iran amb l'objectiu d'intentar trobar una sortida diplomàtica a la crisi. Una de les condicions que hauria imposat el representant iranià és que Teheran no tornaria a la taula de negociacions si Tel-Aviv no aturava els atacs, que van començar el 13 de juny. Reuters cita també un diplomàtic regional proper a Teheran que va dir que Araghchi havia dit a Witkoff que Teheran “podria mostrar flexibilitat en el tema nuclear” si Washington pressionava Israel perquè posés fi a la guerra.
A l'altra punta de la taula, Rússia i la Xina –els principals aliats de l'Iran– ja han estat conversant sobre les creixents tensions de l'Iran amb els Estats Units i Israel. En una trucada telefònica, Vladímir Putin i Xi Jinping van condemnar dijous Israel pels seus atacs i van demanar una desescalada del conflicte, segons va informar el Kremlin. "Tant Moscou com Pequín creuen fonamentalment que no hi ha una solució militar a la situació actual ni a les qüestions relacionades amb el programa nuclear de l’Iran", va dir el diplomàtic rus Iuri Uxakov.
Els mitjans xinesos també es van fer ressò de la trucada i citaven que Xi hauria apel·lat indirectament als EUA al demanar que “els grans països” amb “influència especial” a la regió haurien d’intensificar els esforços diplomàtics per calmar la situació. De la mateixa manera, Moscou ha instat els EUA a no unir-se als bombardejos israelians. De fet, Putin ha estat en contacte amb Trump durant els últims dies. Tot i que a finals de maig el president estatunidenc va plantejar de manera positiva la possibilitat que Putin ajudés a mediar en les negociacions nuclears amb l'Iran, ara que ha esclatat el conflicte el to ha canviat. Trump va explicar als periodistes que, quan el rus es va oferir a interferir en les converses, ell va respondre-li: "Vladímir, primer mediem a Rússia. Pots preocupar-te d'això més tard, però crec que se solucionarà".