Estats Units

Trump desclassifica 230.000 pàgines sobre l'assassinat de Luther King

El Centre King critica la decisió i adverteix que pot desviar l'atenció de les injustícies que persisteixen als EUA i al món

BarcelonaEls Estats Units han anunciat la desclassificació de més de 230.000 pàgines de documents relacionats amb l'assassinat del reverend i líder del moviment pels drets civils Martin Luther King Jr., que va tenir lloc l'abril del 1968 a Memphis (Tennessee). La decisió, que ha estat aprovada via ordre executiva del president, Donald Trump, arriba enmig de la pressió sobre el mandatari perquè es publiquin els documents relacionats amb el cas Epstein i ha estat rebutjada per la família de King.

Inscriu-te a la newsletter InternacionalEl que sembla lluny importa més que mai
Inscriu-t’hi

L'anunci l'ha fet aquesta nit, de manera inesperada i a través d'un comunicat, la fiscal general nord-americana, Pam Bondi. "El poble nord-americà mereix respostes dècades després de l'horrible assassinat d'un dels grans líders de la nostra nació", ha afirmat. Bondi ha rebut a la seu del departament de Justícia a Washington l'activista i neboda del líder assassinat, Alveda King, que ha agraït el "pas històric cap a la veritat" que considera que ha fet el govern: "Estic agraïda amb el president Trump i amb la fiscal general Bondi per complir la seva promesa de transparència divulgant aquests documents", ha dit.

Cargando
No hay anuncios

Per contra, el Centre King, fundat per la dona de Martin Luther King Jr., ha criticat la desclassificació pel "mal moment" en què té lloc: considera que pot desviar l'atenció de les injustícies que encara persisteixen als EUA i al món. "És desafortunat [...], atesa la multitud de problemes urgents i injustícies que afecten els Estats Units i la societat global –ha expressat el Centre en un comunicat–. No ens podem permetre perdre el focus de com cadascú pot contribuir a canviar el rumb de la nostra Casa Mundial. Si no som curosos, això és el que podria provocar la publicació d'aquests arxius", ha afegit.

El Centre King assenyala que el que és fonamental no és qui va matar el líder del moviment contra la segregació, sinó les causes estructurals darrere del crim i, especialment, la vigilància a la qual el va sotmetre el govern nord-americà. Segons The New York Times, de fet, diversos historiadors ja han avançat que en els documents desclassificats hi ha poques novetats o revelacions sobre el cas i que no s'hi inclouen, per exemple, gravacions d'escoltes telefòniques de l'FBI a King.

Cargando
No hay anuncios

Funcionaris de l'administració Trump han detallat que els documents desclassificats inclouen notes sobre les pistes seguides pels investigadors, entrevistes amb persones que coneixien l'assassí del líder civil, James Earl Ray, i detalls inèdits sobre interaccions amb serveis d'intel·ligència estrangers durant la recerca. Moltes de les pàgines s'han tornat gairebé il·legibles amb el temps i el procés de digitalització, segons el diari.

Nascut a Atlanta (Georgia) el 1929, Martin Luther King Jr. va destacar per la seva lluita pacífica contra el racisme i les desigualtats als Estats Units. Autor del cèlebre discurs de I have a dream (Tinc un somni), va ser assassinat el 4 d'abril del 1968 a Memphis mentre donava suport a una vaga de treballadors. La seva mort va causar una gran commoció i va reforçar la seva figura com símbol de la lluita per la justícia i la igualtat arreu del món.