29/06/2016

#26J: eleccions en transformació digital

BarcelonaLes eleccions de diumenge passat han deixat clar que els mitjans haurem de moderar la nostra confiança en les xarxes socials com a indicadors d’intenció de vot: Podem i Ciutadans, els dos partits que van generar més activitat i interacció a Twitter i Facebook, són els que van obtenir pitjors resultats; i el PP, el més criticat a les xarxes durant la campanya, va acabar guanyant. Per molt que Twitter bulli en moments concrets com el debat a quatre, les gravacions del ministre Fernández Díaz i el Brexit, els ciutadans voten seguint criteris molt diferents dels que politòlegs i periodistes piulem dins de la nostra bombolla.

Inscriu-te a la newsletter Basades en fets realsTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Una altra discrepància per tenir en compte: la del sondeig a peu d’urna respecte als resultats definitius. Gràcies a les eines digitals -Indra va distribuir 22.265 tauletes als col·legis electorals-, el temps que passa entre el tancament d’urnes i l’aparició de dades és cada vegada més breu, i amb les excel·lents webs i aplis mòbils oficials pots seguir l’escrutini al minut. Potser faríem bé renunciant a les dades fictícies de les vuit del vespre i concentrant esforços a adoptar el vot electrònic. Ni que sigui perquè l’empresa líder mundial en aquesta tecnologia, Scytl, és catalana.

Cargando
No hay anuncios

Tres apunts digitals més sobre la campanya electoral del 26-J: aquestes eleccions han sigut les de la ludificació, el vídeo en directe i la intel·ligència artificial. Amb porres i pactòmetres per simular aliances s’ha volgut mantenir l’interès d’un electorat més aviat apàtic. Les candidatures han tirat de Periscope -no tant de Facebook Live- per portar als mòbils dels votants el tradicional senyal institucional dels mítings. I experiments com el Politibot de Telegram donen pistes sobre com seran els autoserveis d’informació digital personalitzada.