El futur d’internet a Europa es decideix al MWC24

Les noves xarxes 5G i basades en el núvol haurien de suportar el vertiginós augment del trànsit de dades mòbils i estalviar a més energia amb ajut de la IA

5 min
Un operari treballa als preparatius del Mobile World Congress 2024, l'esdeveniment de tecnologia mòbil més gran del món, que començarà dilluns que ve a Barcelona

BarcelonaAquesta edició del MWC, la número 18 que es fa a Barcelona, continuarà sent la cita tecnològica imprescindible del sector de les telecomunicacions a escala global, però aquesta vegada amb un caire més econòmic i centrada en l’atzucac en què es troba Europa. Fins ara, les operadores europees de telecomunicacions podien afrontar les enormes i constants inversions necessàries en noves xarxes perquè el mercat anava creixent i les podien anar recuperant amb els rebuts mensuals que els paguem consumidors i empreses. Però ja fa mesos que la inflació va per sobre dels ingressos i les tarifes no es poden apujar gaire amb la competència que hi ha. El resultat és que les telecos europees tendeixen a ser poc rendibles, estan més endeutades i cotitzen a la baixa.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

El problema és que per seguir sent competitius davant dels Estats Units i la Xina, Europa necessita unes xarxes de telecomunicacions fixes i mòbils de primera línia, tant en capacitat i penetració com en velocitat. La Comissió Europea n'és conscient i té clar que no pot seguir esquivant la qüestió; de fet, el discurs de Margrethe Vestager, encara vicepresidenta executiva de la Comissió Europea i responsable de l'Europa Digital, indica que és sensible a les queixes de les companyies.

És previsible que durant el MWC es tractin a fons aquest tema i d’altres, com ara l’eterna cançoneta que els grans generadors de trànsit (els gegants digitals ianquis) paguin per l’ús que fan de les xarxes. També es parlarà de fusions entre operadores, siguin intraestatals –com la d’Orange i MásMóvil, que ha rebut llum verda aquesta setmana–, o bé transfrontereres, per assolir economies d’escala.

Tot i això, el MWC Barcelona és un esdeveniment global. Per tant, la situació de les telecomunicacions a Europa serà només un dels molts afers que s’hi debatran, en públic o a porta tancada. Una altra qüestió que les operadores de tot el món volen impulsar és l’adopció d’Open Gateway, l’estàndard de la seva patronal GSMA perquè els creadors d’aplicacions consumeixin els serveis de les telecos –geolocalització, verificació d’identitat, pagament– en comptes de recórrer com ara als de les grans tecnològiques. Anunciat al MWC23, no ha sigut fins ara que la trinitat de grans operadores estatals (Movistar, Vodafone i Orange) han acordat oferir conjuntament aquesta mena de serveis aquí i, de fet, a l’àrea Talent Arena del MWC24 es farà una hackató de creació d’aplis basades en Open Gateway.

La intel·ligència artificial (IA) serà un altre dels grans temes de fons al MWC24. No tant per la capacitat disruptiva de la variant generativa en el contingut –que també– sinó perquè habilitarà unes xarxes més intel·ligents i millor gestionades de forma automàtica. Es calcula que en un termini de cinc anys el volum de dades que transiten per les xarxes triplicarà l’actual. Això suposarà un nivell de complexitat molt més elevat, a banda de més cables i electrònica, i una gestió molt més eficient i amb menys consum d’energia, que la IA pot ajudar a aconseguir.

Mateixos dispositius, més connectats

El tema més vistós per al públic general –que no és el gruix dels assistents al MWC– són les primícies de nous dispositius. Això seguirà sent així, encara que té poc interès per al conjunt del congrés, que està centrat sobretot en les xarxes i les solucions. I més ara, que la venda de smartphones nous està en caiguda lliure. Es calcula que el 2023 se’n van vendre 1.167 milions, la xifra més baixa dels darrers deu anys i el 14% menys que el 2021, l’últim que va créixer per la pandèmia. Ara bé, el preu mitjà de venda dels nous smartphones continua creixent perquè són més potents –aquest any l’atribut estrella és la IA incorporada, una tendència estrenada per Samsung amb els Galaxy S24– però a la vegada es venen més telèfons de segona mà –uns 300 milions d’unitats l’any passat– per la manca de funcions noves que convidin a la renovació. El mercat el dominaran les marques xineses (la ressuscitada Huawei, Xiaomi, Honor, Oppo i Transsion, que causa furor a l’Àfrica) i l'índia Imagine. Ara bé, el mòbil més intrigant del MWC24 serà el T-Phone de Deutsche Telekom, que es promociona com el primer smartphone sense aplis instal·lades gràcies al fet que les executa totes des del núvol.

Aquesta caiguda de la venda de smartphones es compensarà en part amb la d’andròmines connectades: rellotges, braçalets, vestits, auriculars i visors de realitat virtual. En aquest sentit, serà inevitable veure empreses fent servir el Vision Pro d’Apple per atraure visites al seu estand, igual que en anys anteriors s’ha fet amb els gossos robòtics.

El que no canviarà gaire serà la quantitat de connexions mòbils. Segons l’informe més recent d'Ericsson, a tot el món es passarà de 8.460 milions el 2023 a 9.210 milions el 2029, un minso 1% de creixement anual. Els grans increments d’usuaris ja són cosa del passat: tothom que es pot permetre un telèfon i una tarifa de servei ja en té. Precisament l’obsessió de GSMA, que havia sigut l’escletxa de cobertura (oferir servei a tot arreu, ara més senzill amb les xarxes de satèl·lit) és ara l’escletxa d’ús: els 3.000 milions d’humans que disposen de cobertura però no la contracten.

El que sí que evoluciona és la xarxa utilitzada: després de la migració general de 3G a 4G, ara toca fer la de 4G a 5G. Als països desenvolupats l’augment de l’ús de 5G en els pròxims anys serà molt fort, en detriment del 4G, perquè la suma de línies 4G i 5G es mantindrà. Sí que creixerà el consum de dades des del mòbil: de l’ordre d’un 20% cada any entre 2023 i 2029, també segons Ericsson.

Les xarxes 5G haurien de permetre gestionar aquest increment tan substancial del trànsit de dades de forma més econòmica i amb menys consum d'energia per cada byte transmès. El gran avantatge de la 5G –el que haurà d’aconseguir fer-la rendible– són els nous serveis innovadors per a les empreses, basats en la tecnologia de segmentació que permet a les telecos oferir xarxes privades. Aquí és on entra la nova generació intermèdia de la 5G, l’anomenada 5G Advanced, que serà protagonista del MWC24 de cara a llançaments comercials abans que acabi l’any. Però abans caldrà desplegar a tot arreu la 5G de debò, la que no depèn de la 4G. Coneguda com a 5G autònoma, a Europa i als EUA encara la tenim en fase embrionària. Tot i això, és inevitable que la setmana que ve a Barcelona es parli ja de la futura 6G, perquè la roda tecnològica no s’atura. De tot plegat els n’aniré fent cròniques diàries a l’ARA, dins del tradicional Quadern del MWC.

stats