La nova presidenta de la CCMA revela un decalatge de 49 milions d'euros en el pressupost heretat
Rosa Romà demana al Parlament una injecció "urgent" per garantir la graella del setembre
En la seva primera compareixença a la Comissió de Control de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA), la nova presidenta de l'ens, Rosa Romà, ha reclamat al Parlament una aportació econòmica extraordinària i "urgent" de 50 milions d'euros. Aquesta petició, avançada per l'ARA aquesta setmana, es fa per garantir la programació i la inversió tècnica i tecnològica necessària per sostenir el servei públic audiovisual. “Amb les despeses recurrents i els contractes compromesos per l’anterior Consell, el pressupost disponible ara com ara és pràcticament nul. Mentre la CCMA ha estat treballant amb una previsió de l’avantprojecte de pressupost que preveia unes aportacions de 292,5 milions, la llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2022 preveu una aportació de gairebé 50 milions menys (243,5)”, ha assegurat Romà.
La presidenta de la CCMA ha explicat que sense aquesta aportació extraordinària es fa impossible abordar el procés de refundació dels mitjans públics, que inclou qüestions com la transformació digital o l'aposta per programes omnicanal. Per a Romà, l'aportació compromesa de 243,5 milions és insuficient, sobretot si es té en compte que encara falta per contractar la programació del quart trimestre i que la majoria de les inversions considerades inajornables estan pendents. Ha argumentat, a més, que des del 2010 la CCMA ha patit una davallada de 142 milions en els recursos disponibles, del quals 78 milions corresponen a la rebaixa de l’aportació pública.
En la seva compareixença Romà ha estat acompanyada dels adjunts a la direcció de TV3 i Catalunya Ràdio, Sígfrid Gras i Jordi Borda, que han assumit el comandament dels mitjans públics després del cessament de Vicent Sanchis i Saül Gordillo fins a l'elecció, abans del 30 de setembre, dels nous responsables de la televisió i la ràdio. Els directors interins s'han sumat a les demandes de més recursos econòmics per als mitjans públics i han remarcat que és especialment necessari si es volen incentivar els continguts d'entreteniment. Sígfrid Gras ha parlat del talent show Eufòria com a exemple del tipus de programes que la televisió pública desitjaria poder fer. "El problema que té Eufòria és que costa diners. A TV3 fem molts programes de tertúlia i paraula perquè és barat, però nosaltres volem tirar cap a l'entreteniment, que és més car", ha explicat.
Gras ha assegurat que, tot i els bons resultats que està obtenint el talent show –ha assenyalat que han arribat a públics als quals TV3 no sol arribar–, els haurua agradat no haver-se d'acontentar amb fer-ne una versió modesta. "Ens hauria agradat fer un Eufòria més gran. Només podem fer un Eufòria si tenim diners", ha remarcat. Mentre la CCMA està a l'espera de saber si podrà disposar de més diners, el director de la televisió ha avançat que tenen previst estirar l'èxit d'Eufòria a través dels continguts multiplataforma, una estratègia que permetrà allargar l'impacte del talent show fins ben entrat l'estiu.
- Crítiques al concurs públic per triar directors Un dels temes que s'ha tractat a la comissió ha estat el concurs públic per escollir els directors tant de TV3 com de Catalunya Ràdio. Ciutadans i En Comú Podem han coincidit en criticar el fet que les bases estableixin que no es faran públics els noms dels sis experts que formaran part del comitè que ha de valorar, en un primera fase, els projectes que presentaran els candidats a dirigir tots dos mitjans. Romà ha argumentat que s'ha decidit preservar la identitat dels experts perquè aquests puguin treballar amb "independència i rigor" i "sense pressió mediàtica o política". Ha assenyalat, però, que els noms dels experts es faran públics un cop s'hagi fet la tria dels directors.
- Programació d'estiu Durant la compareixença, Sígfrid Gras ha donat detalls de com serà la graella de TV3 de cara a l'estiu. Una de les principals novetats és que les sobretaules estaran ocupades per un programa en directe, el 'Tot es mou d'estiu', que s'emetrà després d''El paradís de les senyores'. Altres estrenes de la temporada d’estiu seran 'La gran vetllada', un concurs en què es busca el millor amfitrió, i 'Quanta guerra', un espai en què diversos famosos recuperen la història dels seus avis durant la guerra. Gras ha reconegut que confien en la programació de juny i juliol però que a l’agost la pública “patirà més”.
- El nou Súper 3 Romà ha remarcat insistentment que una de les prioritats de la televisió pública és recuperar el públic infantil. En aquest sentit, Gras ha explicat que fa temps que treballen en un nou Súper 3 amb el qual es vol crear un nou imaginari popular, tant amb nous personatges ( 'La familia del Super 3' es va acomiadar el juny del 2021 després de 15 anys en antena) com de cançons. El nou projecte, en el qual ha estat treballant l’equip de Laia Servera, cap del departament d’Infantils de TV3, es presentarà la tardor d’aquest any.