Amazon triomfa amb el polèmic ‘Beast games’, el 'reality' extrem del rei Mides de YouTube MrBeast
Tot i les crítiques, aquest desafiament extrem amb premi rècord ha estat la sèrie més vista de la plataforma en 87 països
BarcelonaMrBeast és l’àlies de James Stephen Donaldson, un milionari de 26 anys que acumula 363 milions de seguidors a YouTube. Va assolir la fama el 2017 amb un vídeo en què comptava fins a 100.000, però avui és conegut pels seus clips de reptes sovint extrems: ofereix grans sumes de diners a qui supera desafiaments i regala premis sucosos a persones aleatòries. També és conegut per les seves grans aportacions a organitzacions sense ànim de lucre que planten arbres o construeixen pous d’aigua potable a l’Àfrica.
Donaldson ha trencat barreres amb el seu últim projecte, el concurs televisiu d’Amazon Prime Beast games. És un programa vistosament car: gairebé 2.000 concursants, un primer premi de cinc milions de dòlars –el més gran de la televisió fins ara– que per sorpresa es va duplicar a deu milions, i un sistema de 1.107 càmeres per captar-ho tot. A més, s’ha construït una ciutat sencera com a escenari, reminiscent de la sèrie El joc del calamar. Els reptes són variats: des de proves físiques i mentals fins a jocs socials i aleatoris, alguns inspirats en la sèrie coreana i altres de completament nous.
Els concursants de Beast games tenien pensats plans molt diferents si guanyen el premi: ajudar causes nobles, pagar la jubilació dels seus familiars o comprar-se motos d'aigua. Així i tot, hi havia altres recompenses a part dels cinc milions: les més sucoses, una illa privada per valor d'1,8 milions de dòlars, altres quantitats amb cinc zeros i un Lamborghini.
Amazon no dona dades d'audiència però excepcionalment sí que ha revelat que vint-i-cinc dies després de la seva estrena el 19 de desembre, acumulava 50 milions d'espectadors. La plataforma explicava també que el 50% de l'audiència és fora dels Estats Units, amb un nombre de visualitzadors especialment alt a l’índia, el Regne Unit i Mèxic. Ha estat la sèrie més vista a l’Amazon als Estats Units durant deu dies, tot i que també ha arribat a ser la més vista a Mèxic, Turquia, l'Argentina, l'Índia, Egipte i Polònia. A més, el programa ha batut 44 rècords mundials Guinness durant el rodatge, com ara el de la quantitat més alta de diners jugada en un llançament de monedes en un reality show competitiu (5.000.000 de dòlars) o la quantitat més alta de diners en suborns concedida en un programa. També hi ha altres rècords més divertits, com el de la copa de pong –un vas que fa de cistella on es tira una pilota, imitant el bàsquet– més gran del món (3,04 m d’alçada), el de la carrera arrossegant un monster truck més llarga (150 metres en 15 minuts i 14.25 segons) i el del joc de traïció en equip amb més participants (1.100).
Els reptes de l'espectacle són variats: n'hi ha de físics, de mentals i de socials, d'infantils que recorden els d’El joc del Calamar i altres de més brutals o aleatoris. Ja al primer capítol, MrBeast promet repartir un milió de dòlars entre tots els que pleguin voluntàriament. La prova més significativa de l’episodi és quan el youtuber separa els concursants en files i els intenta subornar. Si algú de la fila accepta els diners, tota queda eliminada i només la persona subornada torna a casa amb els diners. L'oferta inicial és 10.000 dòlars, la segona de 20.000, la tercera de 50.000, la quarta de 80.000 i el suborn final és de 100.000 dòlars.
El desè episodi i últim de la sèrie va estrenar-se el 13 de febrer i va tenir una bona rebuda a les xarxes, amb missatges de felicitacions dels seus fans a MrBeast, tot i que alguns crítics no opinen el mateix. És el cas de la periodista i crítica cultural Adrian Horton: "L'espectacle és deficient: mal il·luminat, editat frenèticament, mal estructurat, molestament sorollós i amb un disseny inacabat". També l’ha criticat Rebecca Jennings, del digital Vox: “Segons els informes, els concursants havien de signar contractes on es deia «Entenc que aquestes activitats poden causar-me la mort, malaltia o lesions corporals greus». Alguns dels concursants en van sortir en lliteres i d'altres van ser hospitalitzats”. Un dels concursants va explicar així la seva experiència al New York Times: "Ens hi vam apuntar per l'espectacle, però no perquè no ens alimentessin, no ens donessin res de beure o perquè no ens tractessin com a éssers humans". El mateix diari va parlar amb altres participants, que es queixaven que els havien ofert àpats amb una petita porció de farina de civada freda, un ou dur i uns trossos de verdures crues.
Una altra denúncia de la qual s'ha fet ressò ha estat dels concursants que havien de medicar-se. Diverses persones van explicar que no havien rebut el seu medicament a temps, i fins i tot un concursant que necessitava insulina la rebia hores o dies més tard dels horaris de dosificació que tenia programats. Un altre va denunciar que inicialment li havien denegat el menjar que necessitava per prendre's la medicació i que després d'insistir li van donar mig plàtan. Ni MrBeast ni el seu equip han fet declaracions sobre aquestes qüestions.
MrBeast ha traslladat l’essència d’El joc del calamar a la vida real, però a escala monumental. Amb Beast games ha superat les fronteres de YouTube i s’ha consolidat com a producte televisiu, mostrant com els influencers poden transcendir les plataformes digitals i conquerir nous formats. Tot i les crítiques, el seu èxit és innegable i marca un abans i un després en l’entreteniment global.