Xarxes

WhatsApp trenca la promesa i comença a inserir anuncis

La mesura no s'implementarà a la Unió Europea com a mínim fins al 2026

Barcelona“Sense anuncis! Sense jocs! Sense trucs!”. Els fundadors de WhatsApp promocionaven amb aquest lema el seu servei de missatgeria cap al 2012. Quan, dos anys més tard, Mark Zuckerberg els va comprar per 19.000 milions de dòlars, Brian Acton li va escriure al seu col·lega Jan Koum aquesta mateixa frase, perquè se la posés en un lloc visible a l’escriptori i no oblidessin la seva visió primigènia tot i haver estat absorbits pel que ha acabat sent Meta, propietària també de Facebook i Instagram, entre d’altres. La realitat, però, s’acaba imposant i la companyia ha anunciat que és imminent l’arribada d’anuncis a l’aplicació.

Inscriu-te a la newsletter SèriesTotes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Aquesta publicitat de moment només apareixerà a la pestanya d’actualitzacions, on els usuaris poden posar una frase curta indicant el seu estat o penjar un petit vídeo, a l’estil de les stories d’Instagram, i que desapareixen després de 24 hores. Segons la companyia, hi ha uns 1.500 milions de persones que consulten aquest apartat de l’aplicació, dels 2.000 milions totals. A partir d’ara, començant pels Estats Units, aquestes actualitzacions no seran només les dels contactes que tingui l’usuari, sinó també els qui hagin contractat aparèixer-hi per promocionar-se.

Cargando
No hay anuncios

Meta és una companyia que va aconseguir facturar l’any passat 160.000 milions de dòlars en publicitat a través de Facebook i Instagram, la qual cosa la converteix en un dels grans gegants dels anuncis: es considera que controla fins a un 15% de la publicitat digital. I ara busca créixer portant el seu model de negoci també a WhatsApp, fins ara verge. De fet, la idea d’incorporar anuncis al servei de missatgeria s’ha considerat seriosament com a mínim en un parell d’ocasions –l’any 2016 i el 2019– des que Zuckerberg va comprar el servei, però finalment s’havien acabat tirant enrere tot i que fins i tot ja hi havia els dissenys llestos. Les sortides d’Acton i Koum de la companyia van tenir a veure, de fet, amb aquests plans. Ara la cosa va de veres i l’anunci ja és oficial.

La notícia ha desfermat dubtes sobre la privacitat d’aquesta operació. WhatsApp admet que per poder servir anuncis més personalitzats recollirà algunes dades dels usuaris, com la llengua per defecte del dispositiu i la localització. Però assegura que no mirarà ni quins són els interlocutors dels usuaris ni el contingut dels missatges que s’intercanviïn. També afirma que no té cap pla per inserir publicitat en els xats personals i les converses un a un: “Si només fas servir WhatsApp per xatejar amb amics i els teus éssers estimats, la teva experiència no canviarà”. En el seu butlletí també asseguren que mai donaran el telèfon d’un usuari a cap anunciant.

Cargando
No hay anuncios

La vicepresidenta de WhatsApp, Nikila Srinivasan, declarava al New York Times: “Pensar a través de les lents de la privacitat ha estat increïblement important a l’hora de pensar com introduíem aquestes característiques al mercat. Els missatges personals, les trucades i els estatus seguiran encriptats de final a final”. Una altra de les novetats consisteix a introduir les subscripcions mensuals als canals dels creadors de continguts, seguint l’estela d’altres xarxes com X, YouTube i Twitch. L’apli permetrà anunciar els seus canals per si volen millorar la seva audiència. I Meta, que és qui valida que un creador pugui entrar en el programa –bàsicament, si té prou seguidors–, obté una part de les subscripcions aconseguides.

Cargando
No hay anuncios

Fins ara WhatsApp guanyava diners amb el servei de transferències que té implementat en països com l’Índia, el Brasil i Singapur, i amb la versió de pagament de l’aplicació, pensada per a comerços i empreses que volen interactuar a través d’aquest canal amb els seus clients. Introduir anuncis pot suposar un canvi radical de paradigma, ja que el negoci de Meta són sobretot els anuncis.

A Europa, el 2026

Tot i que el calendari d’implementació dels anuncis és una mica difús –la companyia diu que serà progressiu durant els propers mesos–, sí que ha transcendit que a la Unió Europea no serà fins a l’any que ve que la publicitat es començarà a infiltrar a l’aplicació. Així ho va explicar Meta al regulador sobre privacitat d’Irlanda, el país on la big tech té la seva seu europea. Una de les principals preocupacions és l’encreuament de dades. És a dir, que el gegant tecnològic aprofiti tot el que sap d’un usuari a través del seu perfil d’Instagram o Facebook per personalitzar-li aleshores els anuncis. Això és especialment sensible en el cas d’anuncis de tipus polítics, i Europa manté un estira-i-arronsa amb la companyia sobre quina publicitat d’aquesta mena és acceptable i quins mecanismes de transparència cal aplicar.

Cargando
No hay anuncios

Segons ha explicat el regulador irlandès, Meta té intenció de reunir-se amb oficines homòlogues europees per tractar aquests assumptes, abans de fer-los desembarcar en territori de la UE. De fet, la companyia de Zuckerberg ja va posar en pausa en el seu moment la implementació del servei d’intel·ligència artificial arran també de preocupacions sobre privacitat.

Des del 2018 Meta acumula multes per més de 2.800 milions d’euros, moltes de les quals instades des de l’organisme regulador irlandès. La més alta va ser el maig del 2023, quan l’autoritat de protecció de dades d’aquest país la va sancionar amb 1.200 milions d’euros per haver fet transferències il·legals de dades personals d’usuaris europeus als Estats Units.