10/07/2012

Cultura, comunitat, felicitat

El neoliberal només té responsabilitats davant d'ell mateix o de la família. Els assumptes comunitaris queden reduïts únicament a la seva creença religiosa i potser a la pàtria i, ben mirat, aquests darrers punts serveixen únicament per garantir la pròpia individualitat en la mesura que aporten seguretat i fortalesa ideològica. És una manera de concebre el món i la vida en la qual la idea de l'altre esdevé bàsicament la d'un potencial enemic.

Inscriu-te a la newsletter La regeneració i el 12-MLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

No és l'argument d'una pel·lícula nord-americana; és la base estructural del pensament neoconservador que ha declarat la guerra a la socialdemocràcia i a l'estat del benestar i que, a la vista dels esdeveniments que marquen el noticiari quotidià dels darrers anys, porta camí de guanyar-la. Bé, de guanyar-la si no som capaços de revertir el guió d'aquesta simulada pel·lícula donant-li una oportunitat a la història acumulada dels darrers segles.

Cargando
No hay anuncios

Evidentment, la batalla conservadora es planteja principalment en els escenaris de l'economia, i la conjuntura favorable prové dels nous escenaris de la globalització i les tecnologies de la comunicació, que li han permès aprofitar el gap que existeix entre un poder polític local i una economia global. El resultat final es una tràgica separació entre dos conceptes que sempre havien circulat junts: política i poder. Tot això és cert i caldrà combatre-ho amb eines similars, en la mesura que els instruments de la manipulació esdevenen potencialment instruments de la mobilització (internet i les xarxes socials, potser encara en les seves primeres generacions, són sens dubte el camp on es lliurarà la batalla definitiva).

Però aquesta guerra no podria fer-se únicament sobre escenaris econòmics: les hipoteques, la prima de risc, el deute o la inflació són els elements que generen beneficis i fluxos financers i que predeterminen la nova governança internacional, però no són el camp de batalla primigeni. Com en qualsevol conflicte, calen escenaris ideològics que mobilitzin les persones i que creïn les condicions necessàries per lliurar la contesa.

Cargando
No hay anuncios

Fins no fa massa, el procés previ d'una guerra a escala internacional (la Primera o la Segona Guerra Mundial, o més tard la del Vietnam, per exemple) exigia una enorme mobilització propagandística. Ara passa una cosa similar. És la doctrina de l'austeritat, o del seu adlàter semàntic: la doctrina de la por.

Bauman posa un exemple força significatiu quan observa a l'aeroport de Schiphol, ara privatitzat, el següent anunci: "On abans hi havia estats i fronteres, ara hi ha mercats i oportunitats". Es tracta de conceptes que prioritzen l'eficàcia, l'estalvi, la rendibilitat i la individualitat per sobre d'altres com la comunitat, la solidaritat, la felicitat.

Cargando
No hay anuncios

Estem davant d'una batalla cultural que es lliura en el terreny de les idees i dels models de construcció social i, curiosament, els estats europeus, que han invertit desenes d'anys a crear millores socials, estan perdent la batalla de la comunicació. És com si de sobte els ciutadans s'entreguessin a un enemic que els empobreix i els humilia sense plantar gens ni mica de batalla.

El mateix Bauman plantejava una cosa similar al seu llibre Modernitat i holocaust quan afirmava que, mes enllà de la barbàrie, el que converteix el genocidi jueu en un fet extraordinari es l'entramat jurídic que el justifica i la col·laboració implícita d'una comunitat incapaç de pensar que, més enllà de l'espoli, són simplement conduïts a la cambra de gas.

Cargando
No hay anuncios

La felicitat no interessa als neoconservadors de la mateixa manera que no els interessa la comunitat. Ambdues idees són essencials per entendre el que a poc a poc hem aconseguit en els darrers dos segles i mig; s'enganya, doncs, qui pensa que són conceptes antics, superats per les circumstàncies i poc útils per definir un món convuls on la circulació de persones i capitals esdevé el nou paradigma de la riquesa.

Davant d'un exèrcit tan aclaparador, les primeres guerrilles (els 15-M de tot el món) semblen un exèrcit ingenu i infantil. No és així. Han de superar un problema que, atès el seu caràcter innovador, és esfereïdor: l'excés de formació dels seus militants. Els canvis són ràpids quan tenen una articulació vertical, una jerarquia dogmàtica, i són lents quan esdevenen horitzontals i extremadament dialèctics.

Cargando
No hay anuncios

Però al nucli de la protesta hi ha una idea d'extraordinària potència que no podem menysprear: mantenir una idea plausible de felicitat.