19/02/2022

Els pares i la filosofia

2 min

Fa quinze anys, quan anava a les reunions de l’escola de la meva filla, el torn de preguntes dels pares es reduïa a la informàtica i l’anglès. Una inquietant idea instrumental de l’ensenyament, expressiva d’un vici molt estès entre nosaltres: que els pares es consideren propietaris dels fills, i confonen l’estimació amb la possessió. Evidentment, això implica la fantasia afegida que ells han de disposar sobre l’aprenentatge i sobre els valors que han de regir la vida de les seves criatures. Una mentalitat basada en una visió primària dels fills com a prolongació dels seus progenitors que té una conseqüència prou coneguda: és gairebé impossible fer-se gran sense matar simbòlicament els pares.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

En un món on els mèdia són el missatge, no és estrany que el pes del que és instrumental en l’educació pesi fins al punt d’esquifir la complexitat de la persona humana. I en un temps en què predomina la ideologia meritocràtica, sembla que només el que que aparentment té resultats comptants i sonants interessa. Sovint els responsables polítics -tallats pel mateix patró- segueixen el corrent als pares: deixen de banda aquells ensenyaments que poden tenir a veure amb la dificultat de comprensió d’un ésser que camina sovint a les palpentes en un món en què no hi ha vies traçades d’antuvi. I així no em sorprèn aquesta metòdica obsessió d’anar eliminant i marginant disciplines com la filosofia.

És un debat que torna cíclicament, sempre amb el resultat de disminuir la presència del que es veu com a discursos capriciosos i inquietants perquè remouen els tòpics, fan ressonar els dubtes i ens confronten a les incògnites d’una condició, la humana, impossible de simplificar. Incomoda que es reconegui que cadascú es construeix a si mateix i que impedir-ho només es pot fer per la via autoritària i, per tant, destruint les persones. No hi ha dos humans iguals, ni dues experiències idèntiques. I prendre consciència d’aquesta realitat, combatent la simplificació -la gran fantasia del poder- i assumint la complexitat, requereix introduir els estudiants en els discursos lliures -en el sentit de no tenir un objectiu ni un mètode precís- i allunyats de la temptació de les veritats definitives, com per exemple la filosofia, que ens ajuda a pensar per nosaltres mateixos. I també en l’art i la creació.

stats