29/01/2017

Solucions a la crisi del sector lleter

Si hi ha un sector a Europa relacionat amb el sector primari que fa anys que està en crisi és el de la llet. Cal fer una mica d’història: després de la Segona Guerra Mundial, Europa patia una gran falta d’aliments, i això va fer que molta gent del món rural complementés l’activitat agrícola amb la ramadera i es promocionés una vaca d’actitud mixta (una vaca que dona uns bons vedells i que alhora pots munyir). Més tard, aquesta situació es va solucionar i es va posar de moda la vaca Holstein, molt més productora de llet. La vaca Holstein i les progressives millores en les explotacions van fer que cap a finals dels 70 a Europa hi hagués un gran excés de llet i dels seus derivats. En un intent de solucionar-ho, la UE va establir uns límits de producció de llet per a cada país, unes quotes que van entrar en vigor l’any 84 (a Espanya, el 86) amb polèmica. A Alemanya, França o Holanda se’ls va imposar una quota superior al seu consum, mentre que a Espanya la quota era quasi un terç inferior al seu consum. Aquest sistema també incloïa una multa als ramaders que superaven la producció assignada.

Inscriu-te a la newsletter A punt per la campanyaLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Aquest sistema va deixar d’estar en vigor el 2015, i això va provocar un augment de producció a tota la UE. A Espanya, el 2015 va créixer un 2,1%, però no ha anat acompanyada d’un augment en el consum. De fet, el consum de llet a Espanya ha caigut quasi un 20% del 2010 al 2015, segons Alimarket. Alhora, el consum de begudes vegetals s’està incrementant moltíssim (un 16% només entre el 2014 i el 2015). Per afegir-hi problemes, el consum de llet a Espanya és un consum majoritàriament sense valor afegit: un 70% de les vendes de llet es produeixen a través de marques blanques (amb uns estàndards de fabricació més baixos), en comparació amb el 20% del sector de les begudes.

Cargando
No hay anuncios

En paral·lel, l’Estat està subvencionant directament els ramaders que continuïn amb l’activitat. Personalment penso que seria millor destinar els ajuts a fomentar l’exportació de llet en pols a l’Àsia, on el consum pot créixer molt. A la Xina, per exemple, el consum anual per càpita de llet és tres cops inferior a la mitjana mundial.

També s’hauria de fer una campanya a favor de la llet: el seu valor nutricional no té res a veure amb el d’altres begudes, no només perquè les proteïnes són de molta més qualitat (conté més aminoàcids essencials) sinó també perquè és un producte natural i sense sucres afegits. Pel que fa a les marques blanques, cal destacar que, quan comprem, també estem emetent un vot. Espero que ara ja sapigueu quina llet heu de comprar si voleu ajudar els ramaders del país.