Són tan grans, els beneficis econòmics d’ampliar l’aeroport?

El principal criteri per decidir si és desitjable ampliar l’aeroport de Barcelona hauria de ser l’ambiental. En un món on és absolutament necessari i del tot inajornable frenar el canvi climàtic, ampliar la capacitat de l’aeroport ens allunya de l’objectiu de reduir les emissions. A més a més, l’ampliació malmetria encara més un important patrimoni natural protegit per les directives Aus i Hàbitats.

Inscriu-te a la newsletter PensemLes opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Aquells que defensen l’ampliació de l’aeroport ho fan argumentant que els beneficis econòmics de l’ampliació són tan grans que la societat catalana no hi pot renunciar. Un estudi, encarregat per Aena i realitzat per professors de la Universitat de Barcelona i economistes de la Cambra de Comerç de Barcelona, calcula que l’ampliació (que permetria ampliar la capacitat de 55 a 72 milions de passatgers anuals) faria incrementar el PIB català en uns 15.000 milions i generaria uns 95.000 llocs de treball addicionals.

Cargando
No hay anuncios

Aquests impactes són molt grans i indueixen a pensar que ampliar l’aeroport millorarà les condicions de vida dels catalans. Sense entrar en els detalls metodològics i els supòsits que hi ha darrere d’aquestes estimacions, hi ha diversos elements que cal tenir en compte i que qüestionen la magnitud real d’aquests beneficis econòmics.

Augmentar la capacitat de l’aeroport de 55 a 72 milions de passatgers vol dir incrementar significativament el turisme i, com a conseqüència, l’ocupació en sectors de baix valor afegit. Per tant, una part destacable de l’increment del PIB que generaria l’ampliació es materialitzaria en ocupació de baix valor afegit (creixement econòmic extensiu) i no generaria millores salarials rellevants.

Cargando
No hay anuncios

La creació de 95.000 llocs de treball, encara que fossin exclusivament en sectors de baix valor afegit, semblaria un benefici econòmic prou important. No obstant això, cal tenir en compte que generar 95.000 llocs de treball no equival a reduir l’atur a Catalunya en 95.000 persones, donat que l’ampliació tindria un impacte sobre el volum de la població resident. Cal tenir present que les dinàmiques del mercat han generat un gran creixement de la població metropolitana en les darreres dècades. A l’àrea urbana de Barcelona, la població ha crescut en més d’un milió de persones entre el 2001 i el 2024, la qual cosa suposa un creixement del 22%. En aquest context, és qüestionable que, des de les polítiques públiques, s’hagi de reforçar el creixement metropolità en detriment de models alternatius amb un equilibri interterritorial més gran.

El creixement del turisme, de l’economia i de la població que produiria l’ampliació de l’aeroport també comportaria costos econòmics no ambientals. En primer lloc, trobem la congestió mateixa dels principals atractius turístics, que n’empitjora l’experiència turística i n’expulsa els residents. En segon lloc, trobem l’efecte sobre el cost de l’habitatge, on cal considerar dos efectes. Per una banda, els lloguers turístics redueixen l’oferta d’habitatge de lloguer i n’incrementen el preu. Per l’altra, el creixement de la població genera increments de preus de l’habitatge a causa de l’escassetat de sòl disponible per fer més habitatges. El creixement econòmic extensiu també ens fa més vulnerables en futurs episodis de sequera i comporta riscos de congestió de serveis públics com la sanitat o el transport públic, on tenim problemes estructurals per augmentar-ne la capacitat d’operació.

Cargando
No hay anuncios

Un segon benefici esgrimit per aquells que defensen l’ampliació és que és necessària perquè l’aeroport pugui operar més rutes intercontinentals i Barcelona es consolidi com una ciutat global de referència. En aquest sentit, cal tenir en compte que actualment ja tenim 54 rutes intercontinentals entre Barcelona i ciutats d’Amèrica, de l’Àsia i els principals hubs de l’Orient Mitjà. Donat el pes relativament petit que tenen les rutes intercontinentals dins de l’activitat de l’aeroport, hauria de ser possible obrir rutes intercontinentals que es considerin estratègiques sense la necessitat d’ampliar l’aeroport.

En definitiva, l’ampliació de l’aeroport incrementaria el PIB i l’ocupació a Barcelona i Catalunya. Malgrat això, els beneficis econòmics reals d’aquest creixement són més petits del que semblen i no poden compensar els danys ambientals que suposaria l’ampliació en termes d’emissions i de destrucció del patrimoni natural.