Tribunals

Ábalos renuncia a l'acta de diputat al Congrés

L'exministre de Transports pren la decisió des de la presó un cop el Suprem ha tombat el seu recurs contra l'empresonament

28/01/2026

MadridJosé Luis Ábalos s'hi havia resistit durant tota la investigació i, fins i tot, un cop el Tribunal Suprem ja havia decidit enviar-lo a judici per una de les branques de la trama de presumpta corrupció –la dels contractes de mascaretes durant la pandèmia–. Finalment, però, l'exministre de Transports ha renunciat a la seva acta de diputat al Congrés. Ho ha anunciat aquest dimecres a X a través d'un compte en el qual es publiquen missatges en nom seu. Ábalos ho ha justificat pel fet que fa poc més d'una setmana el Suprem va rebutjar el seu recurs d'apel·lació contra la decisió d'enviar-lo a presó provisional. Davant de la decisió de l'alt tribunal de mantenir-lo empresonat, i un cop s'ha quedat sense opcions de quedar en llibertat a curt termini, Ábalos ha arribat a la conclusió que "no pot sostenir l'acta". L'exdiputat, a més, argumenta que "tota la seva activitat" està ara centrada "a exercir el seu dret de defensa i l'empara de la seva innocència".

Cargando
No hay anuncios

Així doncs, Ábalos ha presentat un escrit davant de la mesa de la cambra baixa en el qual comunica la decisió de deixar l'acta de diputat per València –després d'haver-ho estat durant set legislatures–. "Puc dir amb orgull que ha estat una responsabilitat emocionant", afirma a X el ja exparlamentari processat per organització criminal, malversació, suborn i tràfic d'influències –la Fiscalia Anticorrupció li demana 24 anys de presó–. Encara que l'ex número tres socialista ja no era diputat del PSOE –va passar al grup mixt quan va esclatar l'escàndol–, el moviment implicarà que el grup parlamentari socialista recuperi l'escó que havia perdut temporalment i en torni a tenir 121. A efectes pràctics per a Ábalos, la decisió no alterarà gaire la seva situació actual. Des que el seu processament pel cas de les mascaretes va ser ferm no cobrava el sou ni podia exercir el dret a vot –amb l'empresonament havia quedat suspès com a diputat–. Per al PSOE, en canvi, recuperar un diputat implicarà que ho tindrà més fàcil per salvar votacions ajustades que no requereixin majoria absoluta sinó majoria simple.

Cargando
No hay anuncios

Ábalos ha estat el primer diputat a ser empresonat mentre estava en actiu en el càrrec, però fins ara sempre havia defensat mantenir l'acta al·legant que la presumpció d'innocència és un pilar de l'estat de dret i que calia "fer prevaldre la integritat del dret de representació". Ho ha tornat a esgrimir en el seu missatge a X malgrat aquest canvi d'opinió, que ja ha provocat una reunió extraordinària de la mesa del Congrés. "La renúncia és efectiva des d'avui", han traslladat fonts de la presidència de la cambra baixa, que han explicat que ja se n'ha informat la Junta Electoral Central (JEC) perquè expedeixi la credencial a la següent persona de la llista electoral socialista. A l'espera d'una comunicació oficial de la JEC, les mirades s'han posat en Ana María González, alcaldessa de Llaurí i número set per València el 23-J. En poques hores ja ha ocupat titulars pel fet que va ser condemnada el 2021 a una multa de 960 euros i retirada de carnet durant vuit mesos per conduir sota els efectes de l'alcohol.

Per què ara?

Una de les preguntes que genera la decisió d'Ábalos és per què ho ha fet justament ara. La renúncia no tindrà un gran impacte en la seva situació judicial perquè, malgrat que aquesta decisió implica que deixa de ser aforat, serà jutjat igualment al Suprem pel cas de les mascaretes pel fet que ja s'ha obert judici oral –la doctrina de l'alt tribunal estableix que aquest moment processal és el límit per renunciar als efectes d'un aforament–. En canvi, sí que impactarà en l'altra branca encara en instrucció, la dels contractes d'obres públiques en la qual també està investigat l'exdirigent socialista Santos Cerdán, que passarà a l'Audiència Nacional encara amb la incògnita de si s'hi obrirà una nova peça o s'integrarà dins de les que estan en marxa sobre la trama. Qui ha trobat una resposta hipotètica a aquesta pregunta és el PP, que sosté que Ábalos ho ha fet per tornar-li un favor a Pedro Sánchez. Fonts populars opinen que el president espanyol busca amb això "mitigar la seva precarietat parlamentària".

Estem treballant per ampliar aquesta informació