Partits polítics

Rufián demana a ERC que lideri el front d'esquerres a Catalunya: "I si m'hi va el càrrec me'n vaig cap a casa"

El portaveu d'ERC defensa amb Irene Montero que Podem "ajudi" les confluències a l'Estat

Act. fa 0 min

BarcelonaCom ha de ser el front unitari d'esquerres que planteja Gabriel Rufián? Sent conscient que el seu partit, ERC, no subscriu la proposta, el portaveu republicà li ha fet aquest dijous una petició explícita: "Li demano al meu partit que lideri això. I si m'hi va el càrrec, me'n vaig cap a casa". Rufián vol que el partit d'Oriol Junqueras es faci seva la proposta i aglutini, sota les seves sigles, aquesta confluència a Catalunya. ¿I a l'Estat? Rufián ha defensat que sigui Podem qui jugui aquest rol: "Podem pot ajudar aquestes confluències". La segona parada de la seva gira per l'Estat l'ha portat a Barcelona, a l'auditori del Campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra, i al costat d'Irene Montero, la número dos de Podem, que li ha agafat el guant de la proposta.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

Els detalls sobre com es concretaria tot plegat no els han donat, i hi han deixat la porta oberta: "Hi ha mil maneres de fer aquestes coses que estem proposant". En l'acte que Rufián va fer a Madrid fa poques setmanes –al costat del portaveu de Més Madrid, Emilio Delgado–, el portaveu republicà va defensar que a cada província es presentés la formació d'esquerres amb més tirada. Considera que és la manera com es pot frenar l'auge de la dreta i l'extrema dreta que pronostiquen les enquestes. "Si entren, entren per lustres. Hem d'inventar-nos alguna cosa electoral per intentar frenar-ho [...]. Cal confluir electoralment", ha insistit Rufián, que ha posat d'exemple la coalició electoral que s'ha construït a Andalusia, on també es presentarà Endavant Andalusia per separat.

Cargando
No hay anuncios

La idea de Rufián és que aquest front ampli i unitari sigui a través d'una aliança electoral entre les forces d'esquerres estatals i també les sobiranistes. "El problema no som les esquerres sobiranistes, a nosaltres ens anirà bé. El problema són les esquerres a l'esquerra del PSOE. Em nego a deixar-les. No podem dir-los «Ja us apanyareu»", ha afirmat. "Em nego que el moviment polític creixi envers el patiment de la gent", ha afegit. De fet, Rufián s'ha defensat de les crítiques que ha rebut, tant des de dins del partit com des de fora, pel fet de defensar un projecte unitari a escala estatal. "És un partidisme fràgil pensar que arrossegar Esquerra Unida, Podem, Sumar o qualsevol formació política amb un projecte espanyol des d'una perspectiva sobiranista fa mal". I en aquest sentit ha obert la porta a celebrar, en un futur, un acte amb l'exlíder de Compromís i ara candidata a l'alcaldia de València, Mónica Oltra.

Cargando
No hay anuncios

Montero, en aquest sentit, ha tornat a reivindicar "fer equip" amb Rufián per materialitzar aquesta aliança d'esquerres. De fet, la dirigent lila ha assegurat que aquesta confluència ja ha existit en el passat i ha posat d'exemple les "lleis feministes" que van treballar conjuntament amb partits com ERC i Bildu. "Pot tenir molts vots, però si no, val la pena igualment", ha afegit. La dirigent lila aposta per Rufián després de rebutjar, per ara, negociar una coalició amb Sumar, Esquerra Unida, Comuns i Més Madrid. Una coalició, per cert, que s'ha segellat a Andalusia també amb el partit lila. Montero ha defensat una confluència amb Rufián per posar "al centre el projecte d'una societat millor", que posi qüestions com l'habitatge en el nucli o també tenir "salaris dignes". Rufián ha reiterat, en aquest sentit, no defugir debats com el de "l'ordre" o el migratori, una tesi que ja va defensar en l'acte a Madrid, a més de donar el pes al "poder digital" –ha assegurat que prefereix "omplir tiktoks que biblioteques".

L'oposició d'ERC

La proposta de Rufián no té l'aval de la direcció d'ERC i, de fet, en l'acte d'aquest dijous no hi havia el líder del partit, Oriol Junqueras, tot i que els republicans hi han enviat una petita representació: el secretari general adjunt, Oriol López; la vicesecretària del món del treball, economia, ciutadania i partit obert, Laura Pelay, i també la senadora Laura Castel. A banda, també hi era el seu mentor i el principal valedor de la proposta, Joan Tardà. Per part de Comuns hi havia el candidat a l'alcaldia de Barcelona, Gerardo Pisarello, i l'exportaveu i ara regidor a Sabadell, Joan Mena. Per part de Podem hi havia la secretària general a l'Estat, Ione Belarra, i la coordinadora general a Catalunya, María Pozuelo, entre altres càrrecs de la formació. De fet, el partit lila és el que hi ha enviat una representació més nodrida.

Cargando
No hay anuncios

A ERC perceben l'actitud de Rufián com un "pols" al partit. La direcció d'Oriol Junqueras veu inviable la seva proposta i critica que el seu portaveu a Madrid tiri milles, malgrat tot. Ara bé, tot i el no d'ERC, Rufián no tira la tovallola i aquest vespre ha demanat "donar espai" a les cúpules dels partits "perquè puguin parlar": "Entenc la complicació de tot plegat, però faig una crida a la responsabilitat històrica", ha demanat. Per intentar convèncer la direcció d'Oriol Junqueras, Rufián ha utilitzat aquest argument: "Per primera vegada podem tenir un espai a l'esquerra del PSOE liderat per les esquerres sobiranistes en què el dret a l'autodeterminació de Catalunya i Euskadi no sigui posat en dubte. A mi em van explicar que això era el que havíem de fer". De fet, Rufián ha qualificat de "relat màgic" dir que hi ha entre un "60% i un 70% d'independentistes" a Catalunya: "Malauradament no és així, i dir-ho no em fa menys indepe, em fa més realista".

Rufián s'ha hagut de defensar diverses vegades de les crítiques de part de l'independentisme, especialment per part de Junts, per considerar que posa en un segon pla el projecte sobiranista. La prova ha estat aquesta tarda quan, a la Pompeu Fabra, a Gabriel Rufián l'han rebut amb alguns cartells que han penjat les JNC (Joventuts Nacionalistes de Catalunya) en què li recordaven el tuit que va fer el 2017: "155 monedes de plata". A banda, també hi havia cartells en què acusaven Rufián de no defensar el català: "Rufián, qui no defensa el català no defensa Catalunya".

Cargando
No hay anuncios

Estem treballant per ampliar aquesta informació