La governabilitat de l'Estat

TikTok i Instagram, feus de Vox (i no del PP): la batalla pel vot jove de dretes

Els d'Abascal arrasen a les xarxes socials que més utilitza l'electorat d'entre 18 i 24 anys i són el partit preferit d'aquesta franja d'edat

MadridEl líder de Vox, Santiago Abascal, té uns 820.000 seguidors a TikTok mentre que el del PP, Alberto Núñez Feijóo, no té un compte en aquesta xarxa social. A Instagram, el president del partit d'extrema dreta s'enfila fins als 1,2 milions de seguidors i supera en més d'un milió el dirigent popular, que en té uns 184.000. "Aquesta és la clau per entendre per què Vox atrau els joves i el PP no", assegura a l'ARA el professor de ciència política a la Universitat de Barcelona (UB) Xavier Torrens. Segons la segona onada del 2025 del baròmetre d'opinió política del Centre d'Estudis d'Opinió (CEO), les xarxes socials són la primera font d'informació política diària dels joves d'entre 18 i 24 anys i les plataformes que més utilitzen són YouTube –on Vox té gairebé 500.000 seguidors més que el PP–, Instagram i TikTok. "[A la formació d'extrema dreta] Saben que el principal impacte, i sobretot en la franja jove, ja no són els mitjans tradicionals sinó que ho són TikTok i Instagram, principalment. Vox ha sabut fer servir millor aquestes eines que la resta de partits", afegeix Torrens.

Inscriu-te a la newsletter PolíticaUna mirada a les bambolines del poder
Inscriu-t’hi

El baròmetre del Centre d'Investigacions Sociològiques (CIS) d'aquest juliol confirma el rèdit electoral que treu l'extrema dreta entre els electors de 18 a 24 anys. Vox és el partit que compta amb més suport en aquesta franja d'edat i Abascal el líder a qui diuen preferir com a president del govern espanyol. Un 25,1% dels enquestats d'aquesta edat afirmen que en els pròxims comicis votarien Vox, que superaria en més de deu punts el PP, que és la segona tria dels més joves amb un 14,1%. Els populars només es posen en primer lloc a partir de la franja d'edat dels 45 anys en endavant, i entre els que voldrien Feijóo com a president, el situen en primer lloc a partir dels 55. Els joves de 18 a 24, de nou, són els que expressen una adhesió més gran cap a Abascal, que és el preferit del 25,5% amb una diferència de gairebé vint punts amb el líder del PP, que sedueix només un 6,6%.

Cargando
No hay anuncios

En la roda de premsa de balanç del curs polític que va fer el líder del PP l'última setmana de juliol, va fer una breu referència als joves i a la preocupació pel seu futur, però el missatge no va tenir continuïtat a les xarxes socials dels populars. El que va compartir el PP són diversos fragments de vídeo d'altres parts de la intervenció. En una conversa amb aquest diari, el consultor en comunicació política i xarxes socials Xavier Tomàs apunta que, més enllà del contingut dels missatges, les publicacions que consisteixen a fer "refregits de faristols" no són efectives per captar l'atenció a les xarxes socials i, fins i tot, poden provocar "l'efecte contrari". "Els polítics s'han d'adaptar a comunicar amb un llenguatge, ritme i format adaptat a la gent jove" i que, de retruc, també serà més efectiu per a franges més grans que utilitzen cada cop més les xarxes socials i també es veuran més atretes per vídeos adaptats als nous codis comunicatius, subratlla. "No només el PP, sinó que la resta de partits és com si donessin la batalla per perduda, però no perquè l'hagin perdut, sinó perquè realment no hi han comparegut", afirma Tomàs, que diu que l'extrema dreta, en canvi, "ho ha entès de seguida".

Cargando
No hay anuncios

La mateixa setmana, Vox, que va fer gairebé el triple de publicacions a Instagram que el PP, va penjar un vídeo dinàmic –en un format que utilitzen gran part dels seus dirigents– de la portaveu estatal de joventut del partit d'extrema dreta i diputada al Parlament, Júlia Calvet, presumint de l'increment del suport entre el col·lectiu que representa. Aquest reel té més del doble de likes que el de Feijóo. Tomàs remarca la importància que qui transmet el missatge sigui una cara jove que s'assembla al públic objectiu. En el cas del PP, la dirigent que tenia més seguidors a les xarxes i que publicava més continguts amb aquesta mena de llenguatge era Noelia Núñez, que va dimitir recentment per haver falsejat el currículum.

Cargando
No hay anuncios

L'exvicesecretària de repte digital, de 33 anys, té més seguidors a Instagram que Feijóo i, de tant en tant, feia una cosa que el consultor polític veu necessària per "canviar el xip" i incrementar la inclusió de la ciutadania, com és explicar els debats mantinguts o les mesures aprovades en seu parlamentària a través de continguts específicament creats per a les xarxes socials i no únicament reaprofitant intervencions davant dels mitjans.

Cargando
No hay anuncios

La "incompareixença" del PP

El PP ha optat per no substituir Noelia Núñez i ha eliminat de la seva estructura la vicesecretaria de repte digital que encapçalava l'exdiputada al Congrés. Ester Muñoz, recentment nomenada portaveu popular a la cambra baixa, no té ni tan sols compte a TikTok i a Instagram té 29.600 seguidors. Tomàs sosté que els partits haurien de fer la reflexió de si els portaveus ho són només davant la premsa i defensa que la ciutadania, a través de les xarxes, també "té dret a interactuar" amb eines com, per exemple, els directes a Instagram. De cara al pròxim cicle electoral, que començarà previsiblement amb les eleccions a Castella i Lleó a principis del 2026, la direcció popular d'aquest territori assumeix que Vox li té guanyada la partida entre els joves i centra els seus esforços a impulsar mesures enfocades als electors d'entre 35 i 65 anys.

Cargando
No hay anuncios

Torrens sosté que és realista pensar que "a curt termini no poden canviar aquesta tendència" i té sentit centrar-se en franges d'edat que, a més, suposen un volum d'electors més gran, però adverteix que aquesta predominança de Vox entre els joves i a les xarxes socials pot ser "preocupant" per a la resta de partits si no resolen la qüestió a mitjà i llarg termini.