Efímers 13/08/2015

‘Dragon Ball Super’ indigna els fans

La mala qualitat de l’animació provoca burles i destapa les condicions de treball dels il·lustradors

Albert Castellví Roca
3 min
Una imatge del cinquè capítol de Dragon Ball Super i una comparativa entre els dibuixos actuals i els de les sèries dels anys 90.

BarcelonaTota l’expectació que s’havia generat a l’entorn de Dragon Ball Super s’ha convertit, tot just un mes després de l’estrena, en indignació. Els fans de Bola de drac han esclatat aquesta setmana contra la nova sèrie de la saga, després que el cinquè capítol, emès al Japó diumenge, oferís una animació d’un nivell de qualitat baixíssim tractant-se d’una ficció hereva d’unes produccions reconegudes internacionalment i que havien fixat uns estàndards molt elevats.

De fet, el malestar ja feia dies que s’estava covant. Des que es va estrenar, el 5 de juliol, Dragon Ball Super s’havia limitat, fonamentalment, a explicar de nou esdeveniments que els seguidors de Bola de drac ja coneixien, perquè s’havien narrat a les dues últimes pel·lícules de la saga, La batalla dels déus (2013) i La resurrecció de F, que arribarà als cinemes catalans al novembre però que al Japó es projecta des de l’abril. Això havia suposat una petita decepció per als que tenien ganes de descobrir noves aventures de Goku i companyia, que davant d’aquesta situació havien dipositat la seva confiança en el cinquè capítol, en què havia de tenir lloc la primera gran batalla entre el protagonista i el Déu de la Destrucció Bills. Però va ser precisament llavors quan la qualitat dels dibuixos va caure en picat.

“Ha sigut la gota que ha fet vessar el got”, explicava ahir a l’ARA un dels creadors del portal Boladedrac.cat, Jesús Pardo, que està “enfadat, indignat i decebut” amb l’inici d’aquesta nova sèrie. “Els fans de Bola de drac som molt exigents”, admet, però afegeix: “En els primers quatre episodis potser esperàvem una miqueta més. Ja vèiem que no era exactament el mateix, però s’hi assemblava i ens estava bé. Al guió li costava arrencar, però anàvem per l’episodi 4 [n’hi ha previstos, com a mínim, 100] i encara no ho podíem jutjar”. Després del capítol d’aquest diumenge, però, considera “intolerable” el nivell de l’animació. “Si ho comparem amb els dibuixos de Bola de drac o Bola de drac Z, als anys 90, la diferència de qualitat és descomunal. No ho entenem”, continua.

El cas ha generat crítiques i burles a les xarxes, però també ha provocat que l’il·lustrador francès Thomas Romain, que treballa com a animador de sèries al Japó, expliqués a través de Twitter les condicions laborals d’aquest sector al país asiàtic. Segons ell, la majoria dels animadors són autònoms que treballen per a estudis que, al seu torn, són contractats per les productores de les sèries, que els collen amb pressupostos i terminis molt ajustats. En alguns casos, explica Romain, els il·lustradors cobren només 2 dòlars per dibuix, la qual cosa els obliga a treballar en més d’un projecte alhora i a fer la feina més ràpidament del que seria ideal. “El problema és que la indústria de l’animació japonesa està produint massa continguts a un ritme massa ràpid”, argumenta, i afegeix que no hi ha “prou animadors amb aptituds i experiència per supervisar les produccions i orientar els il·lustradors joves”. Segons ell, sovint es considera un “miracle” que els capítols estiguin a punt a temps, ja que moltes vegades no s’acaben de dibuixar fins a “unes hores abans” de l’emissió. Per això denuncia que, des del punt de vista de les productores, “la qualitat pot ser pobra, però el que realment importa és que hi hagi alguna cosa per posar a la pantalla”.

Malgrat tot, Pardo dóna un vot de confiança a Toei Animation, la productora de Bola de drac. “Són intel·ligents i saben que tenen a les mans una de les sèries més famoses del món. Crec que reaccionaran i sabran donar-li el nivell de qualitat que li han donat sempre, amb un dibuix excepcional”, assegura, i es mostra convençut que tot plegat “quedarà en una anècdota”. Pardo adverteix que, si no millora la qualitat de la sèrie, Dragon Ball Super serà “un fracàs”, però tot i així reconeix que passi el que passi hi continuarà enganxat: “Estic desitjant que millori, però els que feia 18 anys que esperàvem noves entregues de Bola de drac no deixarem de veure-la. Seríem mals fans!”, exclama.

Pardo també aposta perquè TV3 adquireixi els drets de la nova producció, tot i que és conscient que encara caldrà “esperar una mica”.

stats