ART
Cultura 14/01/2014

La Fundació Dalí compra 'Carretó fantasma'

L'adquisició d'aquest oli dóna el tret de sortida a la celebració del 40è aniversari del Teatre-Museu

Antoni Ribas Tur
3 min
Carretó fantasmaés un oli de petites dimensions i està pintat sobre fusta de caoba. S'exposa a partir d'avui a la Sala del Tresor del Teatre-Museu Dalí.

BarcelonaEl 1933 va ser un any intens per a Salvador Dalí: va participar en el primer número de la revista surrealista Minoutare, va fer la primera exposició individual a la galeria Julien Levy de Nova York i la tercera a la galeria Pierre Colle de París. El desembre del 1932 s'havia format el grup Zodiaque, amb l'objectiu d'ajudar-lo econòmicament. Aleshores Dalí ja era un artista consagrat en el grup surrealista. Entre la imatge obsessiva de l' Angelus de Millet, la del mite de Guillem Tell i les il·lustracions per a una edició dels Cants de Maldoror que van aparèixer durant aquells mesos, el 1933 Dalí també va pintar un petit oli d'una serenor enigmàtica, Carretó fantasma, que la Fundació Gala-Salvador Dalí ha comprat a un col·leccionista privat estranger que es va voler mantenir en l'anonimat.

Antoni Pichot, director del Teatre-Museu Dalí, i Montse Aguer, directora del Centre d'Estudis Dalinians, van presentar Carretó fantasma ahir, tot i que no en van revelar el preu. L'obra es pot veure a partir d'avui a la Sala del Tresor del Teatre-Museu Salvador Dalí, a Figueres, i es va exposar a la gran retrospectiva que el centre Georges Pompidou de París va dedicar a Dalí el 2012. Carretó fantasma és un oli sobre fusta de petites dimensions -19 x 24,1 cm- i omple una llacuna en els fons de l'entitat pel que fa a l'època més genuïnament surrealista de l'artista. Fins ara la Fundació no tenia cap Dalí d'aquell any, tot i que Començament automàtic d'un retrat de Gala. Elements enigmàtics en un paisatge està datat pels volts del 1933. L'oli més car de l'artista que ha adquirit l'entitat, per 7,8 milions d'euros, data del 1934. Pichot i Aguer van destacar ahir la minuciositat, heretada dels mestres flamencs, i els detalls gairebé imperceptibles de l'obra, de la qual se'n coneixen dues versions més: La carreta fantasma, també del 1933 i conservat a la Yale University Art Gallery, i Moment de transició, del 1934, propietat de la Fundació Langen.

Retrat de l'artista adolescent

Carretó fantasma va pertànyer al poeta anglès Edward James, que va ser mecenes de Dalí entre el 1936 i el 1939. En aquesta obra Dalí va jugar amb la perspectiva per fondre el carruatge i el bocí de la plana de l'Empordà cap on es dirigeix, i va crear una de les característiques imatges dobles del mètode paranoicocrític: els personatge que hi ha sobre el carretó es confonen amb els edificis que hi ha al fons de la imatge, i les rodes són dues estaques clavades a terra.

La pintura remet també a l'adolescència de l'artista, quan la tartana de la família Pichot era un dels seus mitjans de transport habituals. "Vaig anar-me'n en una tartana amb el senyor i la senyora Pichot i Júlia, la seva filla adoptiva, de setze anys d'edat, que tenia una cabellera negra molt llarga. El senyor Pichot guiava ell mateix el carruatge", va escriure l'autor de La persistència de la memòria a La vida secreta de Salvador Dalí. "Quan nosaltres, els empordanesos, veiérem aquella tartana posada sobre el pla dilatat, sota la volta del cel net, esbandit, lluent i immens, constatàrem que el nostre pintor ens havia nascut -el pintor que havia descobert i comprès (tan bé com un pagès de la terra) el nostre país", va escriure Josep Pla als Homenots sobre la relació de Dalí i el paisatge de l'Empordà. De fet, la plana empordanesa i la badia de Roses són les protagonistes d' Aparició de la meva cosina Carolineta a la badia de Roses (presentiment fluídic), del 1934, i Aparició de la meva cosina Carolineta a la platja de Roses, del mateix any.

L'adquisició de Carretó fantasma dóna el tret de sortida dels actes de celebració del 40è aniversari del Teatre-Museu Dalí. Des del 1991, la Fundació Gala-Salvador Dalí ha adquirit més de 300 obres de l'artista, onze de les quals pertanyen a la seva època surrealista.

stats