PERFUMERIA
Economia 08/04/2014

Puig vol pujar al pòdium mundial

El grup català de fragàncies factura 1.500 milions i aspira a ser un dels referents del luxe el 2020

Elena Freixa
4 min
Puig vol pujar al pòdium mundial  L’edifici de la nova seu és propietat de CatalunyaCaixa

L’hospitalet de LlobregatEl grup català Puig ja ocupa el sisè lloc en el rànquing mundial de perfumeria, una fita aconseguida gràcies a un seguit d’adquisicions i llicències amb marques del món de la moda que li han permès duplicar les vendes durant l’última dècada. Ara que ha trobat un model d’èxit singular, que combina moda i perfums de marques pròpies com Nina Ricci o Paco Rabanne amb llicències de grans noms com Prada o Valentino, la companyia es proposa seguir creixent i convertir-se en un dels tres gegants del món de la perfumeria el 2020. “Aspirem a construir un grup propietari de marques de luxe reconegut al món”, va resumir ahir el president i conseller delegat del grup, Marc Puig.

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Per ser al podi mundial, va explicar, caldrà incrementar l’actual quota de mercat del 8,6% al 12% en aquest termini. Però capturar més porció del mercat no serà senzill, va reconèixer. Els resultats de Puig el 2013 van reflectir un augment mínim de les vendes, de l’1%, penalitzat per la fortalesa de l’euro davant el dòlar i per la devaluació de divises de mercats emergents, va explicar el conseller delegat del grup. Abans de la conversió a euros, l’augment de vendes era del 5%. Malgrat això, la companyia va fregar els 1.500 milions d’euros de facturació i va incrementar un 2% els guanys, fins als 176 milions.

El creixement de l’empresa, pilotada per la tercera generació de la família Puig, es basarà en la recepta actual d’ampliar el catàleg de marques de propietat a través de noves adquisicions i buscar en paral·lel més aliances estratègiques vinculades al món del luxe. Però Puig no va oferir cap pista ahir sobre possibles moviments futurs. Una de les palanques de creixement pot arribar el 2016 gràcies a Jean Paul Gaultier. Puig va comprar el 2011 el 45% de la firma de moda al grup francès Hermès, però encara no en fabrica les fragàncies perquè Gaultier tenia vigent un contracte amb Shiseido, que venç d’aquí dos anys i que Puig aspira a quedar-se.

L’expansió cap a nous mercats continuarà, va assegurar Marc Puig sense concretar més. Va recordar que fa més d’un any que batallen per començar a vendre a l’Aràbia Saudita, però els permisos i la burocràcia ho estan retardant. El grup ja té fora d’Espanya el 86% de les vendes i gairebé la meitat de la facturació arriba de fora de la Unió Europea i dels Estats Units, és a dir, del que l’empresa considera els seus propis “mercats emergents”.

Un catàleg de VIP

L’imperi Puig, que aquest any celebra els cent anys del seu naixement, està format per un conjunt de marques que abracen tant el luxe com el segment de perfums més assequibles però lligats a noms de prestigi. L’acord més recent es va firmar l’any passat amb Benetton per fabricar les seves fragàncies. També s’encarrega de produir les de Mango i té les llicències de Prada, Valentino i Comme des Garçons.

Puig és propietària tant de les branques de perfumeria com de les tèxtils de Paco Rabanne, Nina Ricci i Carolina Herrera. També produeix perfums que llança al segment celebrities, com el de l’actor Antonio Banderas o el de la cantant Shakira. El grup català competeix amb “cinc Goliats” al món, va reconèixer el seu president. Són Louis Vuitton, L’Oréal, P&G, Estée Lauder i Chanel.

Tot i l’expansió dels seus productes per més de 140 països, Puig té molt concentrada la fabricació a Espanya i, en concret, a Catalunya, on té dues fàbriques: a Barcelona i Vacarisses. També produeix a Alcalá de Henares, a Madrid. Totes tres plantes sumen gairebé el 70% de la fabricació total, mentre que el 30% restant surt de la planta de Chartres, a França. El grup compta amb 4.200 empleats, dels quals el 40% treballen a Espanya.

La companyia concentrarà a partir d’ara les oficines centrals en una nova seu que ahir van inaugurar els prínceps d’Astúries a l’Hospitalet de Llobregat. També hi va assistir el president de la Generalitat, Artur Mas. Va ser el primer dels actes per commemorar el centenari de l’empresa, una ocasió en què Puig trencarà la tradició de discreció que aplica amb els mitjans. La presentació de resultats d’ahir i la inauguració de la seu van ser la primera convocatòria de premsa en deu anys. Els actes de celebració continuaran amb la convenció anual que arrenca avui a Barcelona amb una trobada al Palau de la Música i al recinte modernista de Sant Pau. Hi assistiran mil convidats, entre els quals hi ha els grans dissenyadors amb qui treballa Puig, des de Carolina Herrera fins a Jean Paul Gaultier, Adolfo Domínguez i Paco Rabanne.

L’edifici de la nova seu és propietat de CatalunyaCaixa

Els treballadors de Puig començaran a traslladar-se les pròximes setmanes a la nova seu del grup, un edifici de 23 plantes de l’arquitecte Rafael Moneo ubicat a la plaça Europa de l’Hospitalet de Llobregat. Es tracta d’un immoble propietat de CatalunyaCaixa, una entitat que ara és en mans del FROB, i on l’empresa estarà de lloguer almenys els pròxims set anys. A partir del setè any i fins al dotzè, Puig podrà exercir el dret a quedar-se l’edifici, va explicar ahir el president del grup, Marc Puig (al centre de la foto).

El trasllat al nou edifici inaugurat ahir deixarà buides dues instal·lacions emblemàtiques de l’empresa a Barcelona a les quals ara, “sense pressa”, es buscarà alguna sortida, ja sigui la venda o el lloguer, va dir Puig. Un és l’edifici històric de la fàbrica Myrurgia, una obra modernista protegida. L’altre és el que va allotjar la primera fàbrica de Puig a Travessera de Gràcia de Barcelona.

Marc Puig va fer de mestre de cerimònies de la inauguració de la seu, que va reunir membres de la família fundadora, tots els integrants del consell, i personalitats i empresaris catalans com Isak Andic (Mango), Artur Carulla (Agrolimen) i Josep Oliu (Banc Sabadell), entre d’altres.

stats