SEGURETAT VIÀRIA

Catalunya té el triple de radars que la mitjana estatal

Les carreteres catalanes tripliquen la mitjana espanyola de radars per quilòmetre de via. És on més controls hi ha tant en termes absoluts (220) com en termes relatius: 18,2 per cada 1.000 km.

A les carreteres catalanes hi ha 220 radars fixos i des de l'1 de juliol la seva rotació s'ha incrementat un 25%.
Sònia Sánchez
21/08/2012
3 min

BARCELONA."És dóna la circumstància que les comunitats autònomes que tenen transferides les competències en matèria de trànsit són les més rigoroses amb els conductors". Això diu l'entitat Dvuelta, dedicada a la defensa dels conductors, en un estudi realitzat sobre el punts de control de la velocitat a tot l'Estat. Les dues comunitats autònomes que han assumit totalment la gestió del trànsit viari, Catalunya i el País Basc, són -per aquest ordre- les que encapçalen la llista d'autonomies en nombre de radars per cada mil quilòmetres de via.

Catalunya disposa ara mateix de 18,25 radars per cada miler de quilòmetres viaris, la xifra més elevada de tot l'Estat, seguida dels 16,44 radars per cada mil quilòmetres que té el País Basc. Madrid en té 12 per cada mil quilòmetres i a les Illes Balears la xifra es redueix als 8,83.

Però en la majoria d'autonomies que depenen de la direcció general de Trànsit i no tenen competències en aquesta matèria, el nombre de radars de velocitat no supera en cap cas els 6 per cada mil quilòmetres. En termes absoluts, Catalunya se situa també al capdavant de l'Estat amb 220 radars fixos, sense comptar els mòbils. En segon lloc i a molta distància hi ha Andalusia, que disposa de 132 radars, però que en termes relatius es queda en sisè lloc a la llista amb només 5,62 cinemòmetres per cada mil quilòmetres.

Catalunya triplica, doncs, la mitjana espanyola de radars per cada miler de quilòmetres, que és de 6,19. De fet, només Catalunya, el País Basc, Madrid i les Illes Balears estan per sobre d'aquesta mitjana. Alhora, les comunitats autònomes amb menys radars de trànsit són Navarra, amb només quatre aparells a tota la seva xarxa viària, la qual cosa suposa 1,01 radars per cada mil quilòmetres; i Cantàbria amb 8 punts de control, tot i que en termes relatius, aquesta autonomia queda per sobre de Castella-la Manxa, Castella i Lleó i Extremadura, perquè en té 3,12 per cada miler de quilòmetres.

Més controls i més multes

Amb els 220 radars de què disposa el Servei Català de Trànsit (SCT), amb motiu de l'augment de mobilitat viària de l'estiu, la conselleria d'Interior de la Generalitat va posar en marxa un operatiu especial per combatre la velocitat excessiva. Entre altres coses, des de l'1 de juliol s'ha incrementat un 25% la rotació d'aquests radars fixos, en funció de les dades de sinistralitat. També s'han incrementat els controls dels Mossos d'Esquadra i s'han posat en marxa els controls integrals, que actuen no només sobre les taxes d'alcohol sinó sobre altres elements de risc, com drogues o condicions tècniques dels vehicles.

Una altra de les mesures que ha posat en marxa el departament d'Interior és l'augment en un 30% de l'import de les multes a persones que hagin estat sancionades més de dos cops per una mateixa conducta de risc.

Augment d'accidents de trànsit

I és que, tot i ser la comunitat amb més radars de l'Estat, els accidents de trànsit no donen treva a les carreteres catalanes. En els sis primers mesos d'aquest 2012, un total de 104 persones van perdre la vida en accidents de trànsit a Catalunya, un 7,2% més que en el mateix període de l'any passat.

Ahir mateix, es van registrar tres accidents mortals a la xarxa viària catalana. Un motorista de 48 anys va morir a la Zona Franca de Barcelona en caure del vehicle per causes que es desconeixen. Un altre motorista, de 50 anys, va perdre també la vida quan va xocar amb un camió a la ronda General Mitre amb Ganduxer. I un home de 79 anys va morir en caure el seu cotxe per una sèquia a Juneda.

stats