INFRAESTRUCTURES
Societat 08/10/2012

Frustració i ràbia dels alcaldes per la N-II mortal

Elisabet Escriche
3 min
PERILL CONSTANT Catorze persones han perdut la vida aquest any a la carretera N-II, al seu pas per les comarques gironines des de Tordera fins a la Jonquera. En els últims quatre anys n'han mort 65.

Tallar la carretera en reiterades ocasions, enviar centenars d'escrits a Foment per demanar que agilitzi les obres o solucions alternatives, desplaçar-se a Madrid per aconseguir que s'escolti el territori, anar a la seu del PP de Girona per exigir als seus màxims representants que els donin un cop de mà, reunir-se amb el conseller de Territori i Sostenibilitat i amb els consells comarcals i, fins i tot, escriure una carta a Foment cada cop que hi ha un accident mortal. Aquesta és només una petita llista de les accions que han dut a terme els ajuntaments gironins per on passa la N-II en els últims disset anys amb un únic objectiu: desdoblar d'una vegada per totes el centenar de quilòmetres d'aquesta via des de Tordera fins a la Jonquera.

De moment, el territori ha perdut la lluita, tot i que enguany han mort en aquesta carretera 14 persones i en els últims quatre anys, 65.

"Els 400 veïns de la urbanització Tourist Club es juguen literalment la vida cada dia per intentar accedir o sortir dels seus habitatges. Han de fer un revolt de 180 graus per una carretera on passen uns 130.000 vehicles diaris, molts dels quals són camions", explica l'alcalde de Caldes de Malavella, Salvador Balliu.

El tram entre Caldes i Sils és l'estampa de quin és l'estat de la N-II al seu pas per les comarques gironines. Les obres d'aquest tram estan aturades des de fa tres anys per la retirada de les empreses adjudicatàries. "El formigó està a mig posar, no està ben senyalitzat, hi ha esvorancs per on passen milers de camions i que algun dia s'acabaran enfonsant i no hi ha vorals on aturar-se si algun vehicle pateix una avaria. La situació és caòtica", lamenta l'alcalde de Maçanet de la Selva, Antoni Guinó.

Mesures de seguretat

A l'espera que el ministeri de Foment es decideixi a fer les obres, els alcaldes fins i tot han proposat solucions per garantir la seguretat dels conductors com que es desviïn els camions per l'autopista, l'única via alternativa a la N-II. "Altre cop, no hi ha hagut cap mena de resposta", lamenta el president del Consell Comarcal de l'Alt Empordà, Xavier Sanllehí. L'únic pas que ha fet Foment és deixar clar que durant aquesta legislatura només s'acabarà el tram a mig fer entre Caldes i Sils, i obrir les portes perquè el de Medinyà fins a la frontera francesa el puguin executar empreses privades. "¿Després de 17 anys ara fan aquesta proposta? És una presa de pèl", coincideixen tots els alcaldes.

Tips d'aquest panorama, el Consell Comarcal de la Selva ha denunciat el ministeri a la fiscalia per considerar-lo responsable de les morts que hi ha hagut en els 20 km que separen Caldes de Maçanet de la Selva. En aquest tram, entre el juny del 2009 i el 2012 hi ha hagut 95 accidents, en què han mort sis persones i 21 han resultat ferides greument. "La ciutadania vol respostes valentes perquè tenim mancances en seguretat molt greus", denuncia el president del consell, Robert Fauria. Figueres també ha posat el seu gabinet jurídic a treballar per demandar l'Estat. "Si a les bones no ho entén, recorrerem a la via jurídica", assegura l'alcalde, Santi Vila.

Els representants municipals tenen clar que Foment menteix quan diu que no executa les obres per falta de diners. "És falta de voluntat política", insisteixen. Els pressupostos els donen la raó, el ministeri està desdoblant per 998 milions d'euros els 49 quilòmetres que separen Benavente de Zamora. És una carretera per on passen 3.000 vehicles diaris, és només un 10% dels que circulen per la N-II al seu pas per les comarques gironines.

stats