Ara ens en sortim
Diumenge Ara Tu 23/09/2012

"Davant la crisi, la resposta ha de ser col·laborar i no competir"

Una cooperativa sense ànim de lucre i dues entitats d'inclusió social s'han unit per crear l'Infinitloop, un embolcall de regal reutilitzable amb què volen canviar els hàbits de consum de la societat

Lara Bonilla
3 min
"Davant la crisi, la resposta ha deser col·laborar  i no competir"

Quantes vegades hem llençat a les escombraries el paper d'embolicar amb què ens han fet un regal? Si ja anem a comprar amb bosses reutilitzables, ¿per què el paper de regal ha de ser d'un sol ús? Són les preguntes que es va fer l'equip de la cooperativa Tarpuna, una entitat sense ànim de lucre formada per persones compromeses amb causes socials i ambientals.

La resposta és Infinitloop, un embolcall reutilitzable de tela que alhora també és un joc, ja que cada peça té una etiqueta amb un codi QR que permet localitzar-lo i saber el circuit que ha fet: quin regal ha contingut, a quins municipis ha anat a parar o quant paper s'ha estalviat. "Cada persona que el rep, en registra la ubicació i després transmet el nou hàbit, és a dir, s'implica en el consum responsable", explica Didac Ferrer, responsable d'innovació de Tarpuna.

La idea no només vol transformar els hàbits de consum sinó que al darrere hi ha tot un treball de col·laboració amb entitats socials. Tarpuna hi posa la idea i l'etiqueta QR però els Infinitloop es confeccionen als tallers d'inclusió social de dues associacions, l'Estel Tàpia, del Raval, i la Fundació Pare Manel, de Nou Barris. "El tema de fons és que davant la crisi, la resposta ha de ser col·laborar i cooperar, i no competir", indica Ferrer. "En un moment de retallades, acomiadaments i reduccions, que tres entitats es posin d'acord per tirar endavant un projecte és molt positiu", afegeix Rocío Elvira, directora de l'Associació Estel Tapia.

Hi ha diferents models d'embolcall perquè les entitats el creen segons les seves capacitats, però un usuari particular també es pot descarregar el codi QR de la web de Tarpuna i crear el seu propi Infinitloop. "La gràcia és que és un producte amb vida pròpia", assenyala Ferrer. Ara n'estan perfilant la distribució. "Perquè el preu és d'entre 7 i 8 euros, sense cap marge, i això en fa difícil la comercialització", reconeix Ferrer. A més, necessita un ambaixador social. "Cal venedors compromesos que expliquin el producte", diu Elvira. "Al venedor li han de brillar els ulls", afegeix Ferrer.

Per això no es pot vendre a qualsevol lloc. Quan el consumidor compra l'Infinitloop ha de saber que "està comprant treball d'inclusió social, està donant suport a entitats amenaçades econòmicament i a més està estalviant paper i contribuint a canviar un model social", diu Didac Ferrer. I és que el missatge del regal ja no és només el contingut sinó també el continent.

Respostes a necessitats reals

Tarpuna ja tenia experiència a posar en pràctica utopies. Un dels seus projectes més exitosos ha estat l'hort urbà, que va néixer el 2003 i ja n'hi ha 10.000 en terrasses i terrats de Barcelona. Però fa dos anys, fent honor al seu nom - tarpuna en quítxua vol dir sembrar i expressa la idea que la cooperativa sigui un planter d'idees innovadores per millorar la societat-, van fer un pas més i van posar en marxa l'hort social perquè parcel·les en desús es puguin utilitzar per fer horts ecològics i generar llocs de treball per a aturats de llarga durada o discapacitats. "Volem desenvolupar projectes de transformació social però adreçats a una necessitat real, no ens volem inventar una necessitat", diu Ferrer.

Un altre projecte és el de l'estalvi energètic. Tarpuna assessora entitats en la gestió energètica d'un edifici. "Ells no inverteixen res però es comparteixen els estalvis econòmics que es generen i així també paguem la nostra feina perquè la cooperativa és sense ànim de lucre però també sense ànim de pèrdua".

stats