ARA ENS EN SORTIM
Diumenge Ara Tu 30/03/2014

"Els alumnes malalts han de disposar d’una eina per seguir les classes"

Cinc estudiants del Col·legi Montserrat de Sant Vicenç de Castellet han guanyat un dels premis dels Mobile Learning Awards amb la proposta de creació d'una apli que permet als estudiants que pateixen una llarga malaltia seguir les classes en directe a través del seu mòbil o d'una tauleta

Elisabet Escriche
3 min
“Els alumnes malalts han de disposar d’una eina  per seguir les classes”

La Cristina Fernández -una estudiant del Col·legi Montserrat de Sant Vicenç de Castellet (Bages) de 21 anys-és immunodeficient, pràcticament no té defenses. La malaltia l’obliga a anar a l’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona cada 21 dies per fer un tractament de cinc hores. Aquest fet ha condicionat la seva trajectòria acadèmica. “He hagut de repetir dos cursos perquè m’he perdut moltes classes”, indica. El problema de salut, que li pot afectar qualsevol part del cos, també fa que cada dos per tres hagi de visitar diversos metges. “He arribat a esperar-me fins a sis hores perquè un doctor em visités”, explica.

El seu cas i el d’altres estudiants que han passat per una situació similar han servit d’inspiració a la Cristina i a quatre companyes més de classe, Marta Argerich (20 anys), Karen Roca (25 anys), Marta Aguilar (24 anys) i Esther Olmos (22 anys), per posar les bases d’una nova apli que permet seguir una classe a través del telèfon mòbil o una tauleta. La iniciativa va rebre fa unes setmanes el primer premi dels Mobile Learning Awards en la categoria de formació professional, educació d’adults i ensenyaments d’idiomes, artístics i esportius.

“Consisteix a gravar les classes perquè les persones que estan malaltes les puguin veure via mòbil en temps real o en diferit des del llit o des d’una sala d’espera d’hospital”, detalla la Marta Argerich. “Perquè el projecte sigui viable només es necessita la instal·lació d’una càmera i un micròfon a l’aula”. La idea de les guanyadores és que l’apli sigui una mena d’escola virtual on hi tinguin cabuda tots els centres de Catalunya. “L’alumne és qui accediria a la classe que vol seguir gràcies a una contrasenya. Alhora hi hauria d’haver un mecanisme que registrés que ha seguit tota la classe perquè no se li posi una falta d’assistència”, detalla el grup. L’objectiu -coincideixen totes-és que l’estudiant no perdi el curs per culpa de la seva malaltia, tal com els acostuma a passar a molts dels alumnes en aquestes situacions. “A la Cristina li va passar a 4t d’ESO. Els alumnes malalts han de tenir una eina per seguir les classes ”, insisteix el grup.

Ara seran els responsables dels premis Mobile Learning Awards els que decidiran si desenvolupen la idea. Tenen de límit cinc anys, que és el temps durant el qual disposen dels drets del projecte.

El mòbil, el nou amic a les aules

El premi ha estat una injecció de moral per a aquest grup de noies que passen per un any complicat perquè estan estudiant el curs pont per accedir a un grau superior de formació professional (FP). Els seus objectius són diversos: convertir-se en esteticista, veterinària, assistent social o ajudant de dentista.

La idea de presentar-se al concurs va ser del director de l’escola i la va executar el professor de català, Lluís Tabares. “Ens va semblar interessant perquè els alumnes havien de descriure com veuen l’educació del futur a través d’un vídeo que havien d’enregistrar amb un telèfon mòbil o una tauleta i, després, penjar-lo a internet”, explica Tabares. “Per primer cop els mòbils es convertien en els nostres amics dins d’una aula”, ironitza.

Els alumnes es van dividir en grups de cinc i en total van sortir cinc propostes. Per decidir quines es presentaven als premis, l’escola va fer el seu propi concurs. “Finalment vam presentar-ne dues. L’altra era més futurista, girava entorn de la informatització de tota l’educació”, detalla el professor. Tabares també insisteix que el premi ha estat una recompensa per a les noies. “El curs que estudien és bastant desmotivador, l’acaben sense cap títol sota el braç i estan obligades a estudiar assignatures que no volen fer”, concreta.

De fet elles mateixes reconeixen que no van ser conscients de fins on havien arribat fins que no van sortir a recollir el premi. “Ens sentíem importants”, reconeixen tímidament. “Ho sou”, replica el professor de català.

En total els Mobile Learning Awards van premiar setze iniciatives tecnològiques de les 180 propostes que van presentar els centres educatius catalans.

stats