MOBILITAT

Barcelona quasi triplicarà els carrils bici

L’Ajuntament inverteix 32 milions d’euros a crear una xarxa completa per a ciclistes d’ara fins al 2018

Després d’intentar revolucionar l’autobús amb la implantació de la nova xarxa -un procés que encara està a mig fer-, Barcelona entoma ara el repte de crear una autèntica xarxa de carrils per a bicis. En concret, el govern municipal es proposa invertir 32 milions d’euros des d’ara i fins al 2018 per pràcticament triplicar els actuals quilòmetres de carrils destinats a la bicicleta. Per passar dels 116 quilòmetres actuals als 308. De fet, segons es va fixar al Pla de Mobilitat Urbana (PMU) 2013-2018, es treballa per un increment del 67% dels desplaçaments que es fan cada dia en bicicleta a la ciutat -actualment, uns 136.000-. I, per passar de les paraules als fets, Barcelona en Comú vol, d’una banda, ampliar els quilòmetres de carril i, de l’altra, garantir que funcionin com una autèntica xarxa. Sense discontinuïtats.

L’objectiu: que el 95% de la població tingui un carril bici a menys de 300 metres de distància de casa. Per aconseguir-ho, es crearan o milloraran -sobretot, per salvar discontinuïtats i millorar la senyalització- nous eixos per a bicicletes. L’objectiu és fer-ho en carrers principals tant verticals -per exemple, a Casanova, Pau Claris i Marina- com horitzontals -per exemple, a Travessera de Gràcia i Sant Antoni Maria Claret- i se’n dibuixaran també en espais tant associats al vehicle privat com al lateral de la ronda de Dalt.

“És una estratègia ambiciosa però realista”, segons va apuntar ahir, en la presentació del pla, la tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, que va remarcar que la ciutat ha d’avançar cap a un canvi de model i restar protagonisme al vehicle privat. És, en paraules de la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, una qüestió de “justícia urbana” i d’apostar per mitjans de transport públic -reiterant el compromís amb la xarxa de bus i amb la connexió del tramvia per la Diagonal- i no motoritzats.

Manual de carrils

Aquesta xarxa funcionarà, com s’ha fet fins ara, sumant carrils específics per a la bicicleta i vies anomenades pedalables, que són tots els espais pacificats, com ara les zones 30. Fins ara Barcelona en Comú ja havia tirat endavant projectes heretats com el carril bici de la plaça de la Carbonera i el del carrer Londres, i ara dibuixa una estratègia pròpia que parteix dels objectius fixats en el PMU i que posa èmfasi en la necessitat de millorar la salut dels ciutadans. Segons van reiterar ahir, cada any hi ha més de 3.500 morts prematures relacionades amb la contaminació a l’àrea metropolitana. Un dels objectius amb què es treballa és unificar els criteris per elaborar carrils bici. Per això, un nou manual en marcarà els paràmetres i buscarà la manera de reduir conflictes amb els vianants. Les entitats d’usuaris de la bicicleta van celebrar ahir la presentació del pla i van fixar algun punt irrenunciable com que les mesures dels carrils garanteixin la seguretat, amb 1,75 metres si són unidireccionals -amb punts excepcionals d’1,5 metres- i 2,5 si són bidireccionals.

Més places d’aparcament

En paral·lel, el govern municipal vol que aquestes millores a la infraestructura ciclista contribueixin a restar protagonisme al vehicle privat, que, d’entrada, amb la creació dels nous espais per a bicicletes, perdrà carrils i places d’aparcament. L’objectiu, també fixat al PMU, és aconseguir que el 2018 els viatges en cotxe siguin un 21% del total. A banda d’ampliar el nombre de carrils bici, que es faran sempre que sigui possible a la calçada i segregats -ahir la regidora va deixar clar que “el lloc de les bicis és la calçada”-, també es treballarà amb l’objectiu d’ampliar les places d’aparcament per a bicicletes.

Fins a 30.000 places d’aparcament

En paral·lel a l’extensió dels carrils bici, l’estratègia del govern d’Ada Colau per millorar la infraestructura ciclista a la ciutat també preveu ampliar els punts d’aparcament per a bicicletes. La previsió és invertir 870.000 euros en noves instal·lacions -per arribar a les 30.000- i 63.000 més en places creades en pàrquings de B:SM i Saba. I es reserva, també, una partida d’un milió d’euros per desenvolupar un nou model d’aparcament que sigui més segur -a l’hora d’evitar robatoris- que els actuals. Entre aquest any i el que ve està previst instal·lar 1.000 punts d’aparcament dels que tenen forma de lletra U invertida. Es procurarà que els aparcaments s’ubiquin a prop dels recorreguts pedalables i, preferentment, a la calçada.