Colau inclourà el segon túnel en el nou contracte de Glòries

Les obres acabaran el 2021 després d’una inversió de 100 milions

Després d’anades i vingudes de projectes, múltiples retards i aturades reiterades, sembla que ja comença el final de les obres de les Glòries. L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, va anunciar ahir en una entrevista a Betevé que el govern municipal licitarà d’un sol cop les dues fases del túnel que ha de soterrar el trànsit de la Gran Via. L’objectiu és agilitzar els terminis: licitar el projecte després de l’estiu, començar les obres a principis de l’any que ve i acabar-les el 2021, després d’una inversió de 100 milions d’euros.

Segons el Compromís per Glòries, que els veïns van signar amb les institucions el 2007, s’havia de construir un llarg túnel des del carrer Castillejos fins a la rambla del Poblenou. Però cap al final de l’anterior mandat l’exalcalde Xavier Trias va partir el projecte en dos i només es va licitar la primera part, que unia Castillejos amb Badajoz. Aquest tram s’ha de fer a 25 metres de profunditat, per sota de les vies dels trens i del metro, i de seguida es van començar a acumular els retards. Ja amb Colau a l’Ajuntament, una auditoria va confirmar uns endarreriments de 18 mesos i un sobrecost del 60%. Això, unit a la vinculació de les obres amb el cas del 3%, va servir d’argument definitiu perquè Colau anunciés la paralització de les obres i la rescissió del contracte.

La idea, per tant, era fer una nova licitació i reprendre les obres del primer tram. Què passaria amb les del segon tram era una incògnita, perquè quan havia arribat al govern l’equip de Colau havia posat en dubte en reiterades ocasions la viabilitat de construir tot el túnel, perquè ho consideraven una obra “faraònica”.

De l’obra “faraònica” a avalar-la

El viratge en el discurs de Colau es deu a diverses raons. La primera, de caràcter tècnic: tenen l’aval de l’auditoria externa, que també aconsella fer el túnel sencer, i consideren que amb una única licitació s’agilitzaran els terminis. La segona, de caràcter social: la pressió dels veïns ha sigut fonamental. Les quatre associacions veïnals implicades consideren que aquest segon tram és el més urgent, perquè és la part amb més habitatges i, per tant, amb més barris que quedaven aïllats. Ahir Colau va admetre que construint també la segona fase “s’atén la demanda dels veïns”. “No volem una altra Sagrera i per això posem tota la maquinària en marxa”, va defensar.

Els veïns -avui es reuneixen amb la regidora d’Urbanisme, Janet Sanz- celebren l’anunci. Des de l’Associació de Veïns del Clot-Camp de l’Arpa, Miquel Catasús va afirmar a l’ARA que fer el segon túnel és una “molt bona decisió” perquè reduirà la contaminació, permetrà als veïns tenir una mobilitat més sostenible i connectarà barris que fins ara quedaven aïllats. També va aplaudir la decisió Daniel Mòdol, arquitecte del projecte aprovat el 2007 i ara regidor d’Arquitectura (PSC), que considera que la seva proposta s’identifica “plenament” amb l’anunciada ahir per Colau.