El caos a l’AP-6 torna a posar la DGT en l’ull de l’huracà

El director es nega a dimitir i manté que part de la culpa va ser dels conductors

La polèmica gestió de la nevada a l’AP-6 ha sigut la gota que ha fet vessar el vas. Des que va arribar a la Moncloa a finals del 2011, el govern de Mariano Rajoy ha aconseguit posar, contínuament, la direcció general de Trànsit (DGT) en l’ull de l’huracà amb unes designacions més que qüestionades. El 2016 María Seguí es veia obligada a dimitir acorralada en un cas de tràfic d’influències per presumptes tractes de favor al seu marit, i l’actual director, Gregorio Serrano, la succeïa amb unes xifres poc esperançadores: per primer cop augmentaven els morts en carretera després de 14 anys de contínues davallades.

18 hores d'infern enmig de la neu

El 2017 ha seguit la mateixa estela: van morir tres persones cada dia en accidents al conjunt de l’Estat, 39 més que l’any anterior. Un rècord sense precedents durant l’etapa del govern socialista. El català Pere Navarro -que només comparteix partit amb l’exlíder del PSC- va deixar el 2012 la direcció de la DGT havent aconseguit reduir els accidents un 50%. A més, a principis d’any La Sexta revelava que Interior havia adjudicat a dit un pis de la Guàrdia Civil situat a Madrid per al nou director de la DGT, de manera totalment irregular i amb una rehabilitació que s’havia pressupostat amb 80.000 euros de diner públic.

Però el caos a l’AP-6 -l’autopista que uneix Madrid amb Galícia- podria acabar amb l’aventura a Madrid de Serrano, amic íntim del ministre de l’Interior, José Ignacio Zoido, de qui va ser regidor durant la seva etapa d’alcalde de Sevilla.

Dissabte, en ple col·lapse a l’AP-6 per la neu, no va deixar d’enviar missatges contradictoris als conductors a través de Twitter. No se’n va estar d’acusar-los de ser temeraris per conduir malgrat les alertes meteorològiques a aquesta zona de Castella i Lleó. A més, tot i ser el director de la DGT, va eximir inicialment la concessionària de qualsevol responsabilitat, malgrat que la jurisprudència del Tribunal Suprem estableix des del 2010 que l’empresa que gestiona l’autopista -en aquest cas Iberpistas, propietat d’Abertis- n’és la responsable.

Serrano va tornar a negar ahir que la culpa fos seva i d’Interior. En una entrevista a la SER va dir que es negava a dimitir perquè havia estat al peu del canó tot el cap de setmana: primer “de guàrdia” des de Sevilla dissabte -Zoido va assistir al derbi entre el Sevilla i el Betis mentre centenars de famílies estaven atrapades a la neu- i després a la DGT amb el gabinet de crisi reunit. L’oposició, en canvi, se li va tirar a la jugular. El PSOE va demanar-ne la dimissió: volen que Zoido i el ministre de l’Interior, Íñigo de la Serna, compareguin al Congrés per donar explicacions havent cessat ja Serrano. Però el govern de Mariano Rajoy s’hi resisteix i ahir registrava també la sol·licitud de compareixença del director de la DGT, igual que havia fet hores abans Ciutadans.

Zoido va reunir d’urgència a la tarda el comitè estatal de coordinació sobre serveis viaris hivernals, que va lamentar per primer cop sense fissures els “inconvenients” als conductors que van quedar bloquejats. Ara bé, subratllava que la “prevenció més eficaç és estar informat” i que s’havien fet les campanyes oportunes. La decisió que es va prendre és que la Unitat de Valoració de Riscos, que inclou Protecció Civil, la DGT i l’AEMET, també pugui mobilitzar la Unitat Militar d’Emergències (UME).

Cistella, zona catastròfica?

A l’espera de l’informe de Foment sobre el caos a l’AP-6, els afectats pel possible tornado a Cistella i Terrades, a l’interior de l’Alt Empordà, van anunciar ahir que demanaran la declaració de zona catastròfica. Dues famílies de Cistella no han pogut tornar a casa pels desperfectes. L’alcalde de Cardona, Ferran Estruch, també va dir que demanarà que es declari zona catastròfica la zona per on va passar un tornado diumenge de matinada.