Societat 13/05/2013

Els alumnes de batxillerat podran estudiar algunes assignatures a distància a partir del curs vinent

La formació professional dual triplica el nombre d'alumnes previstos per al curs 2013-2014

Acn
4 min

BarcelonaEl departament d'Ensenyament incorpora, a partir del curs vinent, l'oferta 'blended learning', un sistema que pretén combinar l'aprenentatge presencial als instituts de batxillerat amb l'ensenyament a distància. Es podran estudiar assignatures optatives o de modalitat a distància a través de l'oferta de l'Institut Obert de Catalunya. Segons la consellera Irene Rigau, l'objectiu del sistema és que els alumnes assumeixin des de la secundària el model ''d'aprenentatge per a tota la vida''.

Un 10% dels instituts catalans, segons les primeres estimacions del departament d'Ensenyament, oferiran el curs vinent la possibilitat de cursar algunes assignatures, ja siguin de modalitat o optatives, a distància. Els centres que ho demanin podran oferir ensenyament virtual, tot i que en cap cas l'alumne es desvincularà de l'institut. L'IOC, doncs, es coordinarà amb el professor responsable de l'alumne per tal de fer el seguiment i donar el suport necessari a l'estudiant. A més, des de l'IOC, s'enviarà informació periòdicament en relació a aquest alumne, de manera que en tots els casos, estarà controlat pels docents.

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha explicat que aquesta nova oferta respon a la necessitat d'ampliar la prova pilot que ja s'havia fet en alguns instituts, i que pretén posar els fonaments per ''aprenentatges de tota la vida'', ja que considera que la formació permanent és la base que han de potenciar. Per Rigau, el 85% dels graduats en ESO han de poder seguir estudiant, i per això cal tenir totes les eines necessàries per dominar ''hàbits i eines'' que en qualsevol moment podran ser-los útils de cara a la seva formació.

Aposta per la formació professional dual

Pel que fa als ensenyaments postobligatoris de FP, el departament torna a apostar pel mètode dual i triplica el nombre d'alumnes que s'hi podran acollir. Així, dels 590 alumnes que fan FP dual aquest curs es passarà a 1.785 el que ve (d'un total de 113.100 places de FP de cicle mitjà i superior).

El departament vol que el repartiment d'estudiants entre el batxillerat i la FP arribi a la mitjana europea, d'aproximadament 50% en cada branca, i per això fa una nova aposta per la formació professional dual, la modalitat que permet a l'alumne seguir l'aprenentatge en un centre educatiu, i un mínim del 33% passar-lo en un entorn laboral. El nombre de places ofertes per seguir aquest pla d'estudis s'ha triplicat des del curs actual, a les previsions del 2013-2014.

Així, si bé al setembre s'oferien places per a 590 alumnes, el setembre vinent seran per a 1.785, amb 45 centres involucrats i impartint fins a 33 títols. El nombre d'empreses implicades en el projecte també ha crescut, fins a duplicar-se, i ja en són 164 (enfront les 83 que van començar) que admeten estudiants com a becaris durant un determinat període de temps.

Per Rigau, les places no són tan importants com el fet que els joves es puguin formar per millorar la seva ''ocupabilitat''. Així ho ha declarat, ja que considera que l'empresa pot programar llocs segons la potencialitat dels joves i diversificar la seva pròpia oferta per aprofitar la ''nova riquesa dels joves''.

L'anglès i les llengües estrangeres, la matèria pendent dels centres

La metodologia AICLE, que implanta l'ensenyament d'algunes matèries en anglès, ja es du a terme a 170 centres a través del projecte 'Comenius'. En 92 centres més es tenen projectes experimentals de llengües estrangeres i s'ha introduït l'ensenyament als currículums. Pel departament és una bona manera d'introduir l'anglès a la docència, de manera que els alumnes ja disposen de 1.176 professors amb formació per a aquesta metodologia.

A més, el departament també vol potenciar l'ensenyament de les escoles oficials d'idiomes i per això ha creat una nova EOI a Calella, que oferirà anglès, alemany i rus. A més, s'implantarà el nivell de certificació europea C1 en anglès a 10 EOI, en dues el de francès, i en una més, el d'alemany. Per tal d'aprofitar les places que queden lliure a mig curs per estudiants que l'abandonen, el departament farà una prova pilot d'inscripció semestral el curs de nivell bàsic en xinès de l'EOI de Drassanes, i el nivell bàsic o intermedi d'alemany a les EOI d'Esplugues, Mataró i Viladecans.

3.133 places més per al curs 2013-2014

Amb la nova oferta que inclou nous cicles de formació de grau mitjà i també de grau superior, el departament posa a disposició dels estudiants 3.133 places més que el curs anterior, i 8.181 més que el 2011-2012, comptant places en centres presencials i a l'Institut Obert de Catalunya. Així, l'oferta supera les 220.123 places. Pel que fa als presencials 81.463 són de batxillerat, 59.790 de grau mitjà i 53.310 de grau superior, 3.905 en PQPI, 2.685 en tècnics esportius de grau mitjà, 480 en tècnics esportius de grau superior, 1.365 en formació artística de grau mitjà i 5.325 en formació artística superior. En la modalitat d'ensenyament a distància, 2.100 places de batxillerat, 2.700 de cicles de grau mitjà i 7.000 de grau superior.

D'aquesta manera, el departament calcula que cobreix la possible demanda en ensenyaments postobligatoris, de la població de 16 a 18 anys, en un 92'9%. Tenint en compte, ha dit Rigau, que els graduats són el 85% dels estudiants, l'oferta encara deixa marge per a les ''segones oportunitats'' i a tots aquells que es reenganxen als estudis anys després d'haver-los deixat.

Matrícula fins al setembre

Aquest dilluns comença el període de presentació de sol·licituds, que acaba el 24 de maig. El 4 de juny es publicaran les llistes amb la puntuació provisional, i el sorteig que determinarà aquest ordre de places serà l'endemà. La publicació final no serà fins al 28 de juny, i la matrícula s'allargarà entre l'1 i el 9 de juliol.

Tanmateix, i per aconseguir que els alumnes que aproven l'ESO al setembre s'hi puguin matricular, i per aprofitar al màxim l'oferta pública d'ensenyaments, les places vacants al juny es tornaran a obrir al setembre. Rigau ha explicat que l'any passat l'oferta es va fer via telefònica per aconseguir que els alumnes que s'havien quedat a les portes d'algun cicle formatiu poguessin aprofitar places en altres territoris. Enguany, l'orientació personal s'amplia per poder oferir una nova convocatòria i convertir els estudis en un nou ''estímul'' per graduar-se en ESO.

stats