Publicitat
Publicitat

"L'examen era fàcil, massa fàcil": així s'han viscut les primeres proves d'aptitud per ser mestre a Catalunya

Gairebé 3.000 alumnes fan avui la nova prova d'aptitud personal (PAP) que serà obligatòria per accedir als graus d'educació infantil i primària. Un text de l'ARA ha sigut l'escollit per avaluar el raonament crític dels estudiants

Un text d'Umberto Eco a l'ARA ha sigut l'escollit per avaluar la competència comunicativa i el raonament crític dels estudiants catalans que aquest dissabte participen en les proves d'aptitud personal (PAP) per als graus d'educació infantil i primària, obligatoris per primer cop per cursar la carrera. El text, titulat 'El dilema de l'assassí a la porta', demanava als estudiants que reflexionessin sobre la mentida i sobre les opinions de diversos filòsofs, com ara Jonathan Swift, Kant o Sant Agustí. "No em pensava que seria tan fàcil", ha dit Miquel Castillo, un dels pocs nois que feia avui les proves a la Facultat d'Economia de la UB, ja que la majoria eren noies. "Era fàcil, massa fàcil", han afegit Neus Colomer i Elisabet Soldevila, que així i tot deien que les proves eren "útils". "Moltes persones fan la carrera d'educació infantil perquè la nota és baixa, així que està bé que hi hagi una mica de filtre", ha afirmat l'Elisabet. "De totes maneres, potser haurien de ser una mica més difícils", ha conclòs.

Els aspirants a mestres han hagut de superar avui dues proves, la de competència comunicativa i raonament crític i la de competència logicomatemàtica. Aquesta última era la que "feia més por" a primera hora del matí, però la majoria d'estudiants estaven d'acord quan han acabat que també havia sigut fàcil. "Hi havia preguntes de geografia i regles de tres. Molt fàcil", ha considerat Bryan Bonilla. "Són proves útils però també tenen una part de mer tràmit, perquè són molt fàcils", ha afegit Miquel Castillo, que ha fet les proves "per si de cas" perquè encara dubta si fer educació primària o bé musicologia. La majoria dels estudiants s'han preparat per a les proves a casa, amb amics o en alguna acadèmia.

Finlàndia com a referent

En una atenció als mitjans, el coordinador de la PAP per accedir als graus d'educació infantil i primària, Josep Maria Cornadó, ha valorat "molt positivament" el desenvolupament de les proves d'aquest dissabte. Alhora, ha reivindicat la necessitat que a Catalunya hi hagi aquest tipus de proves. "Per ser un bon mestre, l'indicador no pot ser només un examen memorístic", ha dit el coordinador, que ha assenyalat que les PAP encara tenen un llarg camí per recórrer i ser cada vegada més "una prova que s'identifiqui amb les capacitats que ha de tenir un mestre: lideratge, empatia o capacitat comunicativa". "Són elements difícils d'avaluar, però les PAP són el primer pas en aquesta direcció", ha indicat. El model a seguir, ha explicat, són països nòrdics com Finlàndia. "A Finlàndia, per ser mestre es necessita una nota altíssima i, a més, es fan entrevistes personals", ha valorat Cornadó, que ha especificat que "nosaltres hem de fer un examen més sostenible". "No podem fer 3.000 entrevistes, perquè no tenim ni la tradició ni la infraestructura", ha conclòs.

Les PAP les hauran de passar tots els alumnes de batxillerat i cicles formatius de grau superior que vulguin cursar estudis d'educació infantil o educació primària. Les proves s'han fet a les seus de Barcelona, Bellaterra, Girona, Tarragona i Lleida. Per superar la PAP amb la qualificació d'apte, cal que la mitjana aritmètica dels dos exàmens sigui de 5 sobre 10. Per poder fer la mitjana, cal que cadascun dels exàmens tingui una qualificació igual o superior a 4. La PAP té validesa indefinida.

Visibilitzant l'assetjament sexual

Més continguts de