Barcelona

Els experts de Collboni aposten per ampliar l'aeroport "preferentment" sense tocar la Ricarda

El dictamen del Comitè Assessor en Infraestructures insta a prioritzar la millora de la capacitat de la instal·lació

BarcelonaBarcelona ja té l'informe amb què vol afrontar el debat sobre l'ampliació de l'aeroport. El Comitè Assessor en Infraestructures de l'alcalde, Jaume Collboni, ha fet públic aquest dimecres un dictamen de vuit punts que aposta per ampliar-lo. Una ampliació que els mateixos experts consideren "urgent i necessària" i que defensen que es faci permetent "allargar la pista curta, preferentment sense tocar els espais protegits de la Ricarda i el Remolar".

Inscriu-te a la newsletter BarcelonaInscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Amb tot, l'estudi no aporta més concreció en aquest sentit ni valora altres opcions que s'havien plantejat. "No hem volgut fer una anàlisi tècnica de les diferents opcions. No era l'encàrrec", ha subratllat l'enginyer en cap de l'Ajuntament, Oriol Altisench. Tanmateix, ha remarcat que els assessors de l'Ajuntament sí que han situat de forma "preferent" la possibilitat de tenir "una pista prou llarga que permeti avions de grans dimensions sense l'impacte sobre Gavà i Castelldefels i sense tocar zones humides".

Cargando
No hay anuncios

Durant la presentació de l'informe –que l'alcalde ha fet seu, segons ha explicat la primera tinent, Laia Bonet–, tant Altisench com el president del Comitè Assessor, l'exconseller Santi Vila, han apuntat la possibilitat que aquesta ampliació de la pista curta no hagi de ser de 500 metres, com s'havia plantejat inicialment. Tots dos han parlat de buscar "solucions de mínims" que permetin ampliar la capacitat de l'aeroport i arribar a l'objectiu de poder fer 90 operacions cada hora.

Aval a la terminal satèl·lit

Davant les dificultats que acompanyen el debat sobre l'aeroport i preveient que l'ampliació pot trigar anys, els experts també fan una crida en el seu dictamen a actuar ja en aquells aspectes que poden servir per millorar la capacitat operativa de l'aeroport. En aquesta línia, aposten per millorar el nivell de servei i la capacitat de la T2 i la seva connexió directa amb la T1 "afavorint el desenvolupament de la ciutat aeroportuària".

Cargando
No hay anuncios

A més, els assessors reclamen abordar la construcció de la nova terminal satèl·lit i posar en servei l'estació d'alta velocitat del Prat per connectar l'aeroport amb el país. Amb això, consideren que la instal·lació podria obtenir "a curt termini" més capacitat per a vols de llarg radi només amb mesures "operacionals" que impliquen "bàsicament" Aena, Enaire i els municipis pròxims a l'aeroport. Són unes mesures que, segons Altisench, podrien permetre a l'aeroport pujar de les 78 operacions per hora actuals a una mica més de 80 sense haver d'esperar l'ampliació.

En definitiva, els experts demanen avançar en tot el que sigui possible abans no es resolgui el debat. En aquesta línia, fan especial incidència també en la necessitat de materialitzar les compensacions ambientals encara pendents des de l'última ampliació i començar a abordar les noves compensacions que siguin necessàries en el futur.

Cargando
No hay anuncios

El debat sobre la governança

Entre els vuit punts del dictamen del comitè també hi ha espai per parlar sobre la governança de l'aeroport. Els experts apunten que l'ampliació hauria d'anar acompanyada també d'un pacte sobre la gestió del Prat, que ara consideren "massa centralitzada i poc sensible als interessos del territori". També argumenten que "les institucions locals hi haurien de tenir un paper important".

Cargando
No hay anuncios

És el primer dictamen del Comitè Assessor en Infraestructures de l'Ajuntament de Barcelona. Presidit per l'exconseller Santi Vila, l'òrgan agrupa una vintena d'experts en diversos àmbits –entre els integrants hi ha personalitats de reconegut prestigi com l'exconseller Andreu Mas-Colell; l'expresident d'Agbar i conseller delegat de Criteria, Àngel Simón; l'enginyera aeronàutica Beth Cahué; el director del Barcelona Supercomputing Center (BSC), Mateo Valero, i l'expresident del Port de Barcelona Joaquim Coello.

La primera tinenta d'alcalde, Laia Bonet, ha explicat que el dictamen ha de servir per posar sobre la taula una visió sobre l'aeroport "amb una base tècnica i rigorosa". Aquest serà el document amb què l'Ajuntament participarà en els debats que s'obrin al voltant de la infraestructura, i amb aquesta idea Collboni té previst presentar-lo pròximament tant al president de la Generalitat, Salvador Illa, com al del govern espanyol, Pedro Sánchez.

Cargando
No hay anuncios

Des de l'oposició, la primera reacció a l'informe ha estat amb un punt de decepció. El regidor de Junts Damià Calvet ha lamentat que es facin "propostes molt genèriques" i ha qüestionat la viabilitat d'ampliar la pista curta sense afectar la Ricarda i el Remolar. També des d'ERC lamenten l'absència d'una proposta concreta. La líder de Barcelona en Comú, Janet Sanz, ha estat més crítica i ha considerat "una falta de respecte" que es prioritzi el debat sobre ampliar l'aeroport a la millora de Rodalies. L'únic grup que ha celebrat obertament el dictamen ha estat el PP: el seu líder, Daniel Sirera, ha demanat que s'ampliï urgentment l'aeroport i ha responsabilitzat els socialistes si no es fa perquè actualment governen a Barcelona, a la Generalitat i a l'Estat.

Una carpeta tancada nou mesos en un calaix

El debat s'ha reprès les últimes setmanes després de molts mesos aturat. Tal com va avançar l'ARA, el govern de Collboni tenia tancat des del mes de juny en un calaix del despatx de l'enginyer en cap, Oriol Altisench, l'esborrany que havien elaborat els experts. El debat es va reprendre després que el ple del mes de febrer aprovés una proposta del PP que demanava que l'Ajuntament "lideri i es comprometi a dur a terme les accions necessàries per impulsar l'ampliació de l'aeroport".

Cargando
No hay anuncios

Aquell dia, a més, el govern municipal es va comprometre a convocar immediatament el plenari del Comitè Assessor en Infraestructures per discutir d'una vegada aquell esborrany i treure'n el dictamen que s'ha fet públic. Un cop tancada la carpeta sobre l'aeroport, l'Ajuntament ja ha posat nous deures al Comitè Assessor. Segons ha explicat Bonet, la pròxima tasca serà elaborar una proposta sobre quins han de ser els nodes d'intercanvi de transport públic a Barcelona tant en l'àmbit ferroviari com d'autobusos interurbans.