Barcelona

L'Ajuntament de Barcelona es mulla a favor de l'ampliació de l'aeroport

Collboni ressuscita el comitè assessor en infraestructures que tenia arraconat des del juny

Aeroport Josep Tarradellas, el Prat.
28/02/2025
3 min

BarcelonaL'Ajuntament de Barcelona ha reobert aquest divendres el debat sobre l'aeroport del Prat. Ho ha fet amb un posicionament del ple a favor de l'ampliació de la infraestructura. El PSC, Junts, el PP i Vox han aprovat una proposició dels populars que demana que la capital catalana "lideri i es comprometi a dur a terme les accions necessàries per impulsar l'ampliació de l'aeroport". El govern municipal, a més, s'ha compromès a convocar de forma immediata el plenari del Comitè Assessor en Infraestructures que va crear l'alcalde, Jaume Collboni, a l'inici del mandat i que, tal com va avançar l'ARA, espera des del juny resposta al primer informe que va fer sobre l'aeroport.

Inscriu-te a la newsletter Barcelona Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Com va explicar aquest diari, el Comitè Assessor d'Infraestructures –presidit per l'exconseller Santi Vila i que agrupa una vintena d'experts en diversos àmbits– va entregar el juny passat un document de treball que, segons diverses fonts, el govern municipal té des d'aleshores guardat en un calaix del despatx de l'enginyer en cap, Oriol Altisench.

Aquest divendres, el líder del PP, Daniel Sirera, ha retret a l'Ajuntament que mantingui ocult l'informe i ha preguntat per què s'amaga. En resposta als populars i a la seva petició de fer públic el document en el termini d'un mes, la primera tinent d'alcaldia, Laia Bonet, ha anunciat que en els pròxims dies es convocarà l'òrgan assessor per debatre aquell document abans de presentar-lo als grups.

Aquell document, al qual ja va tenir accés l'ARA, recull una vintena de premisses sobre les quals caldria afrontar el debat. En elles, els experts subratllen "la necessitat d'ampliació de la capacitat de l'aeroport" i constaten que "amb l'actual model operacional" això no és possible. No es posicionen encara sobre com s'hauria de fer aquesta ampliació i es limiten a recollir les principals opcions sobre la taula. Sí que es considera "urgent" dur a terme les inversions necessàries per fer possible una nova terminal satèl·lit, tot i que s'admet que "també es podria forçar l'alternativa de potenciar la T2 per alguna cosa més que el baix cost".

A l'espera de com queda el document final en què treballen els experts, la proposició aprovada aquest divendres pel ple posiciona el consistori a favor de l'ampliació i li reclama que doni suport a "la implementació de l’opció tècnica més adequada i viable amb l’objectiu d’incrementar la capacitat operativa de l’aeroport i a assegurar el seu paper com a hub internacional i intercontinental per tal de potenciar i dinamitzar l’activitat econòmica generant ocupació, atracció de talent i inversió".

Durant la seva intervenció, Bonet ha defensat que Barcelona compti amb infraestructures que li permetin "jugar un rol fonamental en el paper del lideratge global" de Barcelona, i ha remarcat que en aquest sentit l'aeroport és clau. Segons ha dit, és necessari que Barcelona compti amb més vols llargs perquè es pugui connectar amb punts clau per atraure talent com ara "l'Àsia i el Pacífic", però ha incidit que no només cal repensar l'aeroport sinó també la millora de la connexió ferroviària amb aquesta infraestructura. Tanmateix, ha destacat que el seu principal objectiu és "trobar consens" sobre com modernitzar la infraestructura, millorar-ne la capacitat i complir amb les exigències mediambientals europees.

Crítiques d'ERC i Barcelona en Comú

La proposta ha rebut també el suport de Junts i de Vox. El regidor dels juntaires i exconseller de Territori, Damià Calvet, ha defensat el vot favorable del seu grup perquè és necessari millorar l'aeroport, però ha subratllat que no s'ha de parlar d'ampliació per se sinó "d'ampliació de la capacitat". A més, ha reclamat debatre també sobre el model de governança de l'aeroport.

Des d'ERC i els comuns, en canvi, s'han desmarcat de la mesura. El regidor de BComú Guille López ha considerat contradictori defensar l'ampliació de l'aeroport mentre es diu que es vol mitigar l'impacte del turisme sobre la ciutat i que es vol complir amb un objectiu d'arribar al 2030 sent una ciutat amb zero emissions. L'edil republicà Jordi Coronas, per la seva banda, ha qüestionat la voluntat real d'Aena i si el que persegueix són "interessos especulatius".

stats