L'històric Tramvia Blau de Barcelona surt del taller
L'Ajuntament posa en marxa el procés per a la recuperació d'aquest transport emblemàtic de la ciutat
BarcelonaSet anys després de circular per última vegada, l'històric Tramvia Blau de Barcelona ha fet aquest dijous un pas decisiu per tornar a sortir del taller. Des de les cotxeres d'aquest transport emblemàtic, l'alcalde, Jaume Collboni, ha explicat que el consistori posarà en marxa el 2026 un procés participatiu per acabar de definir el projecte de recuperació del tramvia i la reurbanització de l'avinguda Tibidabo que l'acompanyarà. L'objectiu, ha dit, és poder aprovar el projecte executiu durant el 2027 i, "si tot va bé", començar les obres aquell mateix any.
Collboni no s'ha volgut mullar, però, sobre quan preveu que el Tramvia Blau torni a circular. Després de reunir-se amb l'Associació de Veïns de l'Avinguda Tibidabo per presentar-los el projecte, ha remarcat que es tracta d'una operació que va més enllà d'aquest transport. Ha explicat que, a més de renovar la infraestructura tramviària, implica també reurbanitzar l'avinguda Tibidabo entre la plaça Kennedy i la plaça del Doctor Andreu i remodelar el dipòsit pluvial que hi ha a sota. Tot plegat, ha admès, requerirà un pressupost d'entre 40 i 45 milions d'euros.
En declaracions als periodistes, l'alcalde ha celebrat que després d'anys tancat a les cotxeres el Tramvia Blau comenci a veure la llum. Amb ell, ha dit, Barcelona recuperarà un dels seus "elements d'identitat més importants". "Volem mantenir allò que ens representa i ens singularitza", ha dit. La promesa de recuperar el tramvia arriba després d'anys de lluita per part dels veïns, que reclamaven recuperar el funcionament de l'únic supervivent de l'antiga xarxa de tramvies de Barcelona.
El Tramvia Blau va circular per última vegada el 28 de gener del 2018. Aleshores es va tancar amb la promesa de posar-lo al dia perquè tornés a circular, però sense un calendari definit per a la seva reobertura. Ara, l'Ajuntament posa les primeres dates per a la recuperació d'aquest transport, si bé el calendari exacte encara és incert. Aquest dijous Collboni ha remarcat que es tracta d'unes obres complexes perquè impliquen renovar l'avinguda Tibidabo i perquè, a més, cal "garantir la seguretat" del servei. El 2012 un accident entre el tramvia i un camió va acabar amb una quinzena de ferits.
Voreres més amples
Pel que fa a l'esborrany de projecte executiu que el govern municipal ha començat a presentar als grups i als veïns —i que ara haurà de ser debatut durant el procés participatiu que s'obri el 2026—, se'n saben de moment pocs detalls. Una de les claus serà la transformació de l'avinguda Tibidabo, que tindrà voreres més amples, i que preveu mantenir un carril de pujada i dos de baixada sense que, per ara, hi hagi un carril bici segregat.
Segons va explicar Tot Barcelona, la idea de l'Ajuntament és que, com abans, el Tramvia Blau només funcioni en caps de setmana i festius fent el recorregut entre la plaça de John F. Kennedy i la plaça del Doctor Andreu. La primera tinent d'alcalde, Laia Bonet, ha explicat aquest dijous que dels set vehicles que es conserven del Tramvia Blau se'n reformaran quatre per dotar-los de la tecnologia necessària i els mecanismes de seguretat, mentre que els altres tres es conservaran com a patrimoni. La intenció de l'Ajuntament és que el servei el continuï gestionant Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).