Gairebé 190.000 persones canvien el cotxe o la moto per la bicicleta

Quasi el 40% dels catalans, gairebé 2,4 milions, fan servir la bicicleta amb freqüència i 400.000 en són usuaris diaris

Gairebé 190.000 persones canvien el cotxe o la moto per la bicicleta

Nou de cada deu catalans saben anar en bici i un de cada dos en té almenys una per al seu ús personal. Malgrat tot, el seu ús com a transport quotidià és lluny de ser majoritari a Catalunya. Només el 6,4% dels ciutadans d’entre 12 i 79 anys utilitzen la bici cada dia, l’equivalent a quasi 400.000 persones, segons el Baròmetre de la Bicicleta. Un total de 190.000 d’aquests usuaris habituals han abandonat el cotxe o la motocicleta per passar a desplaçar-se en bicicleta i una xifra similar han deixat de banda el transport públic per la bici, segons recull l’enquesta de l’Institut Opinòmetre encarregada pel departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat.

Tres de cada quatre llars tenen almenys un bici guardada, normalment, al pàrquing, a les golfes o al balcó. Ara bé, el 53% d’aquestes bicis fa més d’un any que no es fan servir, i quan s’utilitzen no és per evitar el cotxe per motius mediambientals. Segons l’enquesta, els catalans li donen més ús com a mitjà d’entreteniment que com a mitjà de transport: el 65,3% dels usuaris habituals de la bici la fan servir per passejar. Si a això se li resta els que la fan servir per fer esport, només queden un 26% d’usuaris habituals que consideren la bici un mitjà imprescindible per moure’s. Aquesta realitat també queda reflectida pel fet que dels 11, 4 milions de bicicletes que hi ha a Catalunya, el 70% -gairebé 8 milions- de les bicicletes són mountain bikes.

El baròmetre també retrata quin és l’usuari típic de bicicleta a Catalunya: un home de poc més de 38 anys, amb feina, de nacionalitat espanyola, que viu en un municipi d’entre 10.000 i 100.000 habitants i que té un nivell d’estudis alt (vegeu el gràfic).

L’estudi també mostra que hi ha més dones que no saben anar en bici que homes, un 3,75% dels quals manifesten que no en saben per un 14% en el cas de les dones. La majoria d’usuaris de la bicicleta que pràcticament no la utilitzen és perquè no volen. Els altres motius més habituals són que els agrada més anar en cotxe, en moto o en transport públic, o simplement que prefereixen anar a peu.

Dues de cada deu bicis, robades

La percepció dels catalans és que anar en bici és més una activitat lligada a l’esport. En segon terme, els usuaris citen motivacions com l’ecologisme i la no contaminació.

La majoria dels catalans tenen la bici des de fa més de 10 anys i els que la tenen des de fa menys s’hi han gastat o s’hi van gastar menys de 150 euros. La venda en línia, tot i haver revolucionat el món de les compres, no ho ha fet en el de les bicis: només un 4,1% de les bicis adquirides recentment s’han comprat per internet.

El robatori de bicis se situa en la tercera posició en el rànquing dels principals problemes d’anar en bicicleta. De fet, el 20% dels catalans amb bici asseguren que els l’han robat almenys un cop. La mesura de protecció més popular per dissuadir els lladres de bicicletes és la cadena, utilitzada per un 78,7% de ciclistes catalans, tres punts més que en el baròmetre anterior.

El 20% no es paren als semàfors

La circulació per nucli urbà, que és on el 52% de la gent acostuma a circular en bici, és una de les més perilloses per culpa de la presència d’altres vehicles circulant. Davant aquest perill -que el 44,6% d’usuaris consideren que és el principal a l’hora d’anar per ciutat-, la majoria de ciclistes asseguren que prenen mesures. El 68% d’usuaris de bici per nucli urbà utilitzen sistemes lumínics com a mesura de seguretat i el 60% van amb casc. L’enquesta recull, però, que un 10% d’usuaris no respecten la direcció de la via, i un 20% no acostumen a aturar-se davant d’un semàfor en vermell.

Més de la meitat dels ciclistes habituals de nuclis urbans han assegurat que els agradaria que l’Ajuntament els fes registrar la bici, i estarien disposats a pagar entre 30 i 55 euros per una assegurança anual per mantenir-la.

Més continguts de