Acord entre Renfe i els maquinistes per desconvocar la vaga

Quedaven pendents les aturades d'aquest divendres i les de dilluns i dimarts que ve

ARA
2 min
Una usuària de Rodalies, aquest matí, esperant el tren a Catalunya

BarcelonaRenfe i el sindicat de maquinistes (SEMAF) han arribat aquesta nit a un acord per desconvocar la vaga, amb la qual cosa ja no es faran les aturades que quedaven pendents, previstes per a aquest divendres, 8 d'octubre, i dilluns i dimarts que ve, 11 i 12, amb afectació directa al pont llarg del 12 d'octubre. Segons un comunicat fet públic per Renfe, i a l'espera de la versió del SEMAF, l'acord "inclou una sèrie de mesures per recuperar progressivament els serveis suprimits per la pandèmia", entre els quals poder completar "els processos de formació i homologació" dels nous maquinistes, imprescindibles per incorporar-los i poder atendre tots els serveis. La companyia xifra aquestes incorporacions en 924 persones, però no en concreta els terminis i parla dels "pròxims mesos".

Amb aquest pacte, el cinquè dia de vaga de maquinistes a Renfe, aquest dijous, haurà estat l'últim. Cal dir que amb una incidència inferior a la de les jornades anteriors, que van provocar caos i anul·lacions per l'incompliment dels serveis mínims. Segons fonts de la companyia, amb informació facilitada abans que s'arribés a l'acord de desconvocatòria, en aquesta ocasió s'han complert el 81% dels serveis dictats per la Generalitat, però, amb tot, s'han hagut de suspendre 108 trens perquè no hi havia maquinista.

Com ja va passar dilluns, l'aturada ha estat parcial i per franges horàries. A primera hora, entre les set i les nou del matí, només el Sindicat Ferroviari cridava a la vaga i, segons Renfe, s'han complert els serveis mínims previstos: 85% del servei a Rodalies i 72% a l'AVE i la Llarga Distància. A diferència del que ha passat en jornades anteriors, avui a primera hora la companyia no ha informat de trens cancel·lats per falta de conductor. El que sí que hi ha hagut, entre les 08.45 i les 9:50, és una incidència tècnica que ha obligat a interrompre la circulació de trens entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa.

La situació ha canviat a la segona franja de les aturades, que va de 12 a 16 h –convocada només pel sindicat Semaf–. Pocs minuts després d'haver-se iniciat la vaga Renfe ja ha anunciat que "un grup de maquinistes" no ha anat al seu torn de treball per complir amb els serveis mínims, fet que provoca retards. S'espera que a la següent franja, de 18 a 22 h passi una cosa semblant. En aquesta última franja coincideixen en la convocatòria els dos sindicats mobilitzats i, per tant, pot ser la que tingui més afectació sobre el servei. La vaga seguirà demà, dilluns i dimarts i afectarà la circulació de trens durant el pont del Pilar.

Renfe informava ahir que fins ara ha efectuat 9.694 devolucions de l'import de bitllets d'AVE, Llarga Distància i Mitjana Distància durant les quatre primeres jornades de vaga. A Catalunya, les devolucions s'han fet a les estacions i a través de la web rodaliesdecatalunya.cat. La companyia ha estat oferint als usuaris afectats per la vaga viatjar en un altre tren en un horari aproximat a l'adquirit o anul·lar el bitllet per un altre dia sense cost afegit. Al conjunt de l'Estat s'ha retornat l'import de 69.451 bitllets.

En un comunicat previ també a l'acord amb el SEMAF, Renfe ha demanat disculpes als viatgers i ha tornat a acusar els maquinistes de Rodalies de Catalunya, València i Madrid de l'"incompliment injustificat" dels serveis mínims. En aquest sentit, assegura que han deixat de circular 1.700 trens durant els quatre primers dies de vaga.

stats