Els dinosaures es van extingir a la primavera

Un grup de científics ha determinat l'estació en què va impactar el meteorit a la Terra

ARA
Il·lustració de dinosaures amb un meteorit caient a la terra.

BarcelonaFa 66 milions d'anys, en un món que no tenia res a veure amb el que coneixem avui dia, els peixos nedaven als rierols i els petits mamífers convivien amb els dinosaures en un racó del sud-oest de Dakota del Nord (Estats Units). Un bon dia de primavera, però, la mort va assolar la vall. Un asteroide, conegut ara com a Chicxulub, va impactar a la Terra i va posar fi a l'era mesozoica. Un grup de científics internacional acaba de publicar a la revista Nature una investigació que posa llum sobre aquest determinant moment en l'evolució del planeta. Fins ara se sabia molt bé quan i on -la península del Yucatán- va impactar l'asteroide, però ara també s'ha començat a esclarir l'estació de l'any en què això va passar, i és una dada significativa per explicar com és que l'extinció va ser tan selectiva, ja que va afectar la majoria de dinosaures i rèptils marins, però en canvi els mamífers, els ocells, els cocodrils i les tortugues van sobreviure. A través de l'anàlisi de restes fòssils trobades al jaciment Tanis de Dakota del Nord s'ha pogut establir quina era l'estació durant la qual l'asteroide va impactar a la Terra: els resultats apunten a la primavera. Els investigadors han arribat a aquesta conclusió gràcies a tres ossos de peix paleta i a tres d'esturió que van morir 30 minuts després de l'explosió, tot i que es va produir a 3.500 quilòmetres de Dakota del Nord, on s'han trobat els fòssils. Els anells de creixement de les espines dels peixos mostren, segons han explicat els científics, quina era l'estació en funció de la seva densitat i forma.

"L'estació és crucial per a la supervivència de les espècies", explica Sophie Sánchez, paleontòloga de la Universitat d'Uppsala (Suècia) i una de les autores de l'estudi. Al concretar que l'impacte es va produir a l'hemisferi nord s'ha pogut veure que les criatures marines i els dinosaures es van extingir a l'instant (a excepció d'algunes espècies voladores), mentre que els que estaven en procés d'hibernació o preparant-se per hivernar (a l'hemisferi sud era tardor) van sobreviure en major mesura. De fet, espècies com l'esturió han sobreviscut fins avui.

Dinosaures
Reconstrucció de l'enorme onada estacionària anomenada 'seiche'.

Els científics han trobat evidències que l'impacte del meteorit va ocasionar una enorme calamarsa de cristall que escombrava totes les espècies al seu pas. El Tyrannosaurus rex, que era el dinosaure més estès en aquella zona segons els fòssils, no va sobreviure. "Totes les espècies que vivien aquell dia van veure com se'ls acabava la vida en un instant", indica Melanie During, paleontòloga de la mateixa universitat d'Uppsala. Les onades de foc, glaç i aigua generades amb l'impacte van trigar entre 15 i 30 minuts -segons han calculat els científics d'acord amb les mostres dels fòssils obtingudes- en arrasar amb tota la vida del nord del planeta. "L'afectació de les espècies a l'hora zero -moment de l'impacte de l'asteroide- va marcar el curs de l'exterminació massiva", ha dit el geoquímic i paleoclimatòleg de la Vrije University d'Amsterdam, Jeroen van der Lubbe.