Catalunya, a la cua en hores de filosofia: "Necessitem temps per pensar"
Els docents exigeixen des del Parlament que torni la tercera hora d'aquesta assignatura a primer de batxillerat
BarcelonaConèixer què vol dir veritat i mentida en un món envaït per lesnotícies falses. Comprendre que "les generalitzacions sovint són fal·làcies" en un moment en què molts parlen pel broc gros. I dialogar en un món dividit. "Entendre que la polarització s'evita quan pots tolerar no estar d'acord amb el teu amic i seguir sent el seu amic". Els docents de filosofia defensen que l'assignatura que imparteixen va molt més enllà dels mites i les teories dels clàssics. Permet a l'alumne "pensar", "dubtar", "fer autocrítica" i "plantejar-s'ho tot". Valors i aprenentatges que creuen que són "fonamentals" en la societat actual i que els adolescents no poden adquirir correctament perquè s'hi dediquen molt poques hores. "Necessitem temps per pensar", afirma Laia Cos, que fa de portaveu d'aquests docents.
Catalunya és el territori on es fan menys hores de filosofia al batxillerat: cinc a la setmana entre els dos cursos (dues a primer i tres a segon), mentre que a La Rioja se'n fan vuit o a Extremadura en tenen set. La majoria de territoris –entre els quals les Balears, el País Valencià i Madrid– en fan sis a la setmana, una més que a Catalunya. Però la disminució, segons els docents, comença a l'ESO: les hores d'assignatures que tenen alguna disciplina filosòfica han caigut de 140 a 35 els últims anys. Per tot plegat més de 400 professors s'han unit sota la plataforma Docents de Filosofia per la 3a hora, ja que creuen que "filosofar" crea persones crítiques, i que per fer-ho es necessita un temps que no tenen. "Raonar implica desenvolupar les raons, i cal estendre’s més enllà d’una publicació a les xarxes", afirma Cos.
Les demandes, però, fa temps que hi són. La seva principal reivindicació és la tercera hora de filosofia a 1r de batxillerat, que es demana des de l'any 2008. També reclamen que l'assignatura d'educació en valors cívics i ètics torni a tots els cursos de l'ESO, amb un mínim de dues hores setmanals per curs. "L’actual dotació horària, d’una hora setmanal en un sol curs, li atorga un caràcter anecdòtic, amb un impacte reduït en l’educació de l’alumnat", afirmen els docents. A més, és una assignatura que no sempre donen professors de filosofia. I recorden que el 2022 es van aconseguir 10.000 signatures perquè no caigués aquesta matèria.
En aquest sentit, una altra de les demandes és que l'optativa de filosofia a quart d'ESO sigui present en tots els centres. Si no treballem en aquest sentit, a parer dels docents, els alumnes no arriben amb una bona base al batxillerat, una mancança que tampoc es pot corregir per la falta d'hores. Aquestes són mesures d'un decàleg (aprovat per la majoria dels docents que conformen la plataforma) que ja han presentat a la conselleria d'Educació i en el qual també demanen una millor coordinació en els continguts de la selectivitat o una formació continuada dels professors. De moment no han rebut cap compromís governamental, només el de seguir-ne parlant.
Reflexionar en català
Els docents creuen que la filosofia va molt més enllà de la teoria, i també serveix, per exemple, per aprendre (i millorar) el català, tant escrit com parlat. Els alumnes aprenen a debatre oralment i també a explicar conceptes difícils de descriure de forma escrita. "No pot escriure bé qui no pensa bé. La filosofia és transversal", defensen, i posen d'exemple que alguns batxillerats internacionals de Catalunya aposten per fer cinc hores de filosofia per curs.
Des d'Educació, amb qui ja s'han reunit dos cops i ho tornaran a fer pròximament, els responen que és molt complicat tocar les assignatures de ciències per ampliar el currículum d'altres matèries com la de filosofia. Oficialment, el departament explica que "s'està treballant en la modificació del currículum parlant amb tots els actors rellevants". Les converses encara estan en un moment inicial, segons fonts consultades per l'ARA.
Pressió des del Parlament
Els docents han exercit pressió aquest dijous des del Parlament, on s'han reunit amb el PSC, Junts, ERC, el PP, els Comuns i la CUP. Cos assenyala que han rebut "el suport de tots" aquests partits i ha desitjat que hi hagi voluntat política per fer-ho. Els docents també es queixen de les seves condicions laborals, ja que asseguren que són els que més hores dediquen a la correcció (els exàmens solen ser llargs i densos) i que sovint han de treure aquestes hores fora de la jornada escolar. Un altre dels aspectes que creuen que s'han de millorar són les ràtios, ja que les seves classes de diàleg i debat són complicades de fer amb molts alumnes a l'aula.