Emergència social

Barcelona aixeca una part de l'assentament de la Zona Franca per una plaga de rates

Fonts de l'Ajuntament i del Consorci avisen que no estan fent fora a ningú i que els afectats es poden desplaçar uns metres més enllà

10/02/2026

BarcelonaAquest dilluns a la tarda, sabent el que passaria l'endemà a primera hora del matí, diverses persones recollien les tendes de campanya i les plantaven uns metres més enllà. I els pronòstics s'han complert: aquest dimarts un dispositiu de l'Ajuntament de Barcelona, en col·laboració amb el Consorci de la Zona Franca, ha aixecat una part de l'assentament instal·lat en el carrer número 2 d'aquesta zona industrial de la ciutat, a tocar del port. És un assentament gran, on malviuen unes 175 persones aprofitant un tros de jardí que ressegueix un dels carrers del polígon.

Segons fonts de l'Ajuntament i del Consorci de la Zona Franca, han pres aquesta decisió després de detectar una important plaga de rates a la zona, fet que posa en risc la salubritat dels mateixos residents i la de les empreses del voltant. Per això, es desplegarà un operatiu de salut pública per ruixar la zona amb diversos productes químics. Les administracions precisen que només s'està aixecant una part de l'assentament –la que porta més temps ocupada– i que això no afecta la totalitat dels residents. En aquest sentit, asseguren que els que quedin afectats per l'actuació i s'hagin de moure, ho poden fer uns metres més enllà, a l'espai que no està afectat pel control de plagues. Es tracta d'una actuació que anirà per fases, i es comença amb aquest tram concret de l'assentament.

Cargando
No hay anuncios

Fonts municipals precisen que fa anys, des del 2023, que treballen amb els serveis socials en aquest assentament. Entre 135 i 150 persones de les 175 que hi viuen tenen vinculació amb els serveis socials. Alhora, però, avisen que un 50% dels residents fa menys d'un any que està a Barcelona. Les mateixes fonts insisteixen que amb aquesta actuació no estan fent fora a ningú, i que després d'un temps prudencial perquè els productes químics facin el seu efecte, hi podran tornar. Ara bé, també reiteren que moments com els d'avui són una oportunitat per parlar amb els residents i buscar-los una alternativa residencial i social.

Cargando
No hay anuncios

Intensificació de la tasca social

Des del gener s'ha intensificat aquesta tasca social amb l'ajuda de la Creu Roja. També han fet diversos controls sanitaris als residents, així com el tractament d'alguns casos de grip. Per exemple, des del Servei d’Orientació i Atenció Social al Sensellarisme treballen amb una quinzena de persones per derivar-les a menjadors i a centres de primera acollida. Des del Servei d’Atenció Social al Sensellarisme a l’Espai Públic tenen una vintena de persones vinculades, deu amb un pla de treball per provar la inserció al món laboral. Des de l'Ajuntament i el Consorci insisteixen que netejaran una part del campament, però que l'acció no és per fer-los fora. Els residents van ser avisats amb uns dies d'antelació.

Cargando
No hay anuncios

L'operatiu l'està duent a terme la Guàrdia Urbana de Barcelona amb col·laboració dels Mossos d'Esquadra. També hi ha efectius del Centre d’Urgències i Emergències Socials de Barcelona (CUESB) per si troben alguna situació de vulnerabilitat que no tenien detectada. Alhora, fonts municipals admeten que no oferiran una alternativa residencial immediata. Un cop hagi conclòs l'actuació, la zona s'acordonarà i també hi haurà senyalització per advertir que hi ha productes químics.