Els 'influencers' islàmics guanyen adeptes entre els joves musulmans a Catalunya
La dificultat per entendre l'àrab clàssic dels imams a les mesquites fa que molts acudeixin a les xarxes
This browser does not support the video element.
Mataró / Roda de TerNo són vídeos cutres, sinó tot el contrari. El set està minuciosament cuidat, el muntatge és impecable i el so d'alta qualitat. El pòdcast es diu Regreso a la verdad, i té ni més ni menys que 46.800 seguidors a Instagram. "L'home necessita que, quan vol estar amb la seva dona, ella estigui disposada. I està prohibit [a l'islam] que ella s’hi negui, tret que tingui un motiu legítim: la menstruació, si està passant un moment difícil… (…) Encara que estigui cuinant, ha de deixar de cuinar i anar-hi", diu el xeic Yusuf Soldado en un dels vídeos del pòdcast en què conversa de forma distesa amb un altre influencer islàmic, Aleksandar Petrov, que encara és més popular. Petrov té 508.000 seguidors a Instagram.
Tots dos van amb un look típic dels països del Golf –túnica blanca, turbant i barba poblada i llarga–, parlen perfectament castellà i viuen a Catalunya. I el més important: són uns oradors excel·lents. El seu pòdcast enganxa.
"L'esposa té l'obligació d'obeir el marit en tot el que no sigui haram. Hi ha dues possibilitats: que l'home t'ho digui per protecció perquè potser ell veu alguna cosa que tu no veus i l'has d'obeir. O pot ser que sigui un home opressiu i, en aquest cas, igualment estàs obligada a obeir-lo, i Al·là ja li passarà comptes”, diu Petrov en un altre moment del pòdcast, mentre Soldado assenteix.
El Congrés Islàmic
Del 19 al 21 de desembre està prevista la celebració al Prat de Llobregat del XVI Congrés Islàmic de Catalunya i el IV Congrés de Joves Musulmans, en què havia d'intervenir Yusuf Soldado. A finals d'octubre, però, diversos mitjans de comunicació van informar que tant Soldado com un altre ponent del congrés, Taoufik Cheddadi, estaven vinculats al gihadisme. Això, unit al fet que la Unió de Comunitats Islàmiques de Catalunya (UCIDCAT), que organitza l'esdeveniment, el publicités inicialment amb un logotip de la Generalitat, va fer que Vox i Aliança Catalana portessin l'assumpte al Parlament i exigissin la suspensió del congrés.
La direcció general d’Afers Religiosos de la Generalitat ja ha aclarit que ells no financen l’acte, tot i que el seu logotip aparegués al cartell inicial. I la UCIDCAT assegura que el programa definitiu del congrés encara no està tancat i ha denunciat un dels mitjans que va publicar “falsedats”. Sigui com sigui i més enllà de la polèmica, del que no hi ha dubte és que Soldado té un èxit total entre els joves.
"Yusuf Soldado explica molt bé què és l'islam amb paraules simples", diu Houssam Eddine, de 27 anys, que és un dels joves que l'any passat va constituir l'associació cultural Ar-Rissala a Roda de Ter (Osona). Els seus pares són del Marroc, però ell va néixer aquí. Parla un català amb accent de Vic, i assegura que no entén la meitat de les coses que diu l’imam de la mesquita que freqüenta, perquè parla en àrab clàssic. No és l’únic jove musulmà que té el mateix problema. La majoria dels imams de Catalunya són estrangers. En canvi, a Yusuf Soldado l’entenen a la perfecció.
L'associació Ar-Rissala va convidar Yusuf Soldado el juliol passat a un acte a Roda de Ter. “Si el portes a ell, omples la sala”, assegura el Houssam. Però el que no esperava és que l'Ajuntament els negués un espai municipal a l'últim moment per celebrar l'acte i haguessin de buscar una alternativa a correcuita. “Volíem fer una xerrada sobre convivència en què participés tot el poble i la gent pogués fer preguntes”, assegura el jove, que no entén el canvi sobtat del consistori. L'acte es va fer al final en una sala de la parròquia.
"Teníem dubtes sobre el discurs que pogués fer aquesta persona", justifica l'alcalde de Roda de Ter, Toni Mas, d'ERC, per al canvi de decisió. "Hi ha municipis que anem perduts amb aquest tema i no sabem què fer. Necessitaríem suport en mediació cultural", afegeix.
Treball social i pastoral
Yusuf Solado no només és un excel·lent orador, sinó que també presideix l'associació islàmica Iqra a Mataró que fa treball social i pastoral. Per exemple, imparteixen classes d'àrab i reforç escolar, oficien casaments, organitzen viatges a la Meca i distribueixen menjar a famílies necessitades. “Hem arribat a tenir fins a vuitanta famílies”, assegura. També admet que les mesquites li sol·liciten sovint que imparteixi xerrades als joves, i que va començar a fer el pòdcast fa un parell d'anys perquè es va adonar que gairebé no hi havia contingut en castellà sobre l'islam a les xarxes. És una persona afable i accessible. No ha posat traves a contestar cap pregunta de l'ARA.
¿El que planteja sobre les dones no va contra la llei del consentiment i les llibertats individuals? "Només una ment malalta i ignorant sobre l'islam podria interpretar que està permès forçar la dona (…). El que estem dient és que si ella no vol mantenir relacions amb el seu marit sense una excusa vàlida, cometrà una falta davant d'Al·là", respon.
"No sé per què ens sorprenem tant. El dret canònic de l'Església catòlica planteja pràcticament el mateix sobre el dèbit conjugal", destaca la doctora en dret Miren Ortubay. "Una altra cosa és que els que es declaren catòlics ho sàpiguen i ho compleixin, de la mateixa manera que es divorcien tot i que en teoria el matrimoni és indissoluble, perquè l'Església ja no té la influència que tenia en altres èpoques", afegeix. I aquí està el quid de la qüestió.
Segons l'estudi La religiositat de la joventut catalana, publicat per la Generalitat el passat setembre, els joves musulmans freqüenten molt més els llocs de culte que no pas els catòlics, la seva situació econòmica és més precària i tenen un nivell d'estudis molt més baix. En concret, el 46,5% tenen estudis primaris o inferiors, davant del 10,9% de la població jove catòlica i el 17,5% de la protestant.
Les xifres
"No podem predicar aquí el mateix que a l'Aràbia Saudita, ni fer la mateixa interpretació de l'Alcorà, perquè el context és diferent", afirma la responsable d'una associació musulmana de Mataró que dissenteix dels postulats de Yusuf Soldado i que prefereix mantenir l'anonimat. Per la seva banda, el secretari general de la Federació Consell Islàmic de Catalunya, Mohamed Halhoul, lamenta que l'ensenyament de religió islàmica a les escoles públiques i concertades continuï sent un pla pilot i gairebé no hi hagi professors. És a dir, es delega la formació a les mesquites o, encara pitjor, a internet.
Mentrestant, els joves de l'associació Ar-Rissala de Roda de Ter se senten discriminats. No entenen que els posin tants bastons a les rodes. "Treballem i ens hem format aquí. Nosaltres també som catalans".