16 mesos sense trens: es reprenen les històriques obres de la R3
Els treballs afectaran 21.500 passatgers diaris i suposen el tall de circulació més llarg que s'ha fet fins ara
BarcelonaD'una gran obra, la de Roda de Berà, a una altra: la de la R3 de Rodalies. La xarxa ferroviària catalana continua immersa en la seva particular voràgine d'actuacions de millora i, després de molts retards, ha arribat el torn de la R3, una de les línies (de L'Hospitalet a Puigcerdà) més maltractades de Catalunya. Ja hi ha data: les obres de desdoblament es reprendran el 27 de setembre i s'allargaran 16 mesos. Durant aquest temps, la circulació de trens quedarà totalment tallada entre Montcada Bifurcació i La Garriga, i es convertirà en el tall més gran de circulació ferroviària que s'ha fet fins ara al país.
Així ho han explicat aquest dimecres al matí els directius de Renfe i Adif als alcaldes afectats i a les plataformes d'usuaris, ja que més obres impliquen, és clar, més afectacions pels usuaris. En total, 21.500 passatgers es veuran afectats diàriament per aquestes actuacions que es divideixen en dues fases de vuit mesos cadascuna. En la primera, el tall de circulació serà entre Montcada Bifurcació i Les Franqueses del Vallès. Més endavant, durant la segona fase, s'alliberaran les dues estacions de Montcada, i les de Santa Perpètua i Mollet, però el tall encara afectarà la circulació entre Parets i La Garriga.
Durant aquest temps, els tècnics d'Adif faran diverses obres alhora, però n'hi ha dues de cabdals que s'enduen bona part dels 210 milions d'euros del pressupost total. D'una banda, la millora dels enllaços a Montcada Bifurcació (amb una inversió de més de 30 milions d'euros); de l'altra, el desdoblament de 17 quilòmetres de via entre Parets i La Garriga —dels gairebé 150 quilòmetres que té tota la R3—. Aquesta obra en concret costarà més de 68 milions d'euros.
Més temps del previst
Aquest any i quatre mesos d'obres (16 mesos) és el triple del que s'havia dit inicialment, quan es van reprendre les obres el 2022. Aleshores, per a aquest tram es preveien petits talls —el central de cinc mesos— perquè l'afectació sobre la circulació no fos tan gran. Ara, en canvi, segons han detallat les direccions d'Adif i Renfe, s'ha optat per fer coincidir les obres del desdoblament entre Parets i La Garriga amb les del nus ferroviari de Montcada en un sol cop. D'aquesta manera només hi haurà un tall, però serà més llarg. Fonts d'Adif asseguren que amb un "tall complet" es minimitzaran les incidències que es podrien donar pel fet de tenir, alhora, obres i circulacions en marxa.
Més enllà dels 16 mesos sense trens, l'obra també acumula retards en la seva execució. El desdoblament de la R3 —que encara funciona amb una única via— és una demanda història del territori i ja es va dibuixar per primera vegada sobre paper als anys vuitanta. La posada en marxa, però, no es va concretar fins fa tres anys i fa només uns mesos va tornar a quedar aparcada perquè es van prioritzar les obres del túnel de Roda de Berà.
Cal recordar que aquestes darreres obres, a Tarragona, van provocar molta polèmica tant pel funcionament del pla alternatiu amb busos, com pel gran nombre d'incidències que es van registrar un cop es va reprendre la circulació de trens. De fet, l'allau de problemes va provocar fins i tot la compareixença de consellers i ministres i diverses reunions d'urgència entre la Generalitat i Madrid.
Per aquest motiu, Renfe i Adif asseguren que, ara, a les obres de la R3 s'han pres "tots els mesos necessaris" per fer proves de fiabilitat, marxes comercials sense passatgers i viatges de prova per comprovar que tot funciona correctament abans de la posada en marxa del servei.
La consellera de Territori, Sílvia Paneque, també s'ha pronunciat en aquest sentit. Les obres, ha dit, aniran "al ritme que toca" perquè inclouen "els aprenentatges" assolits durant el tall de Roda de Berà. "No escatimem ni en recursos ni en inversions, i si són 16 mesos, que siguin 16 mesos, però que quan es reprengui el servei, l'usuari tingui un bon servei", ha afegit.
Un altre pla alternatiu històric
Per tal d'intentar minimitzar els efectes que tindran les obres pels usuaris d'aquesta línia i garantir el dret a la mobilitat, l'operadora, Renfe, ha explicat que desplegarà un altre pla alternatiu sense precedents per carretera, com ja va fer amb les obres de Tarragona. Un pla que Paneque també ha defensat: "La nostra voluntat és poder posar tots els mecanismes perquè les molèsties siguin les menors possibles", ha dit la consellera, que ha assegurat que, si cal, el pla millorarà per ajudar els passatgers.
Així, mentre durin els talls hi haurà diferents serveis de bus que cobriran el recorregut entre Montcada i La Garriga, tant d'anada com de tornada. De fet, en hores punta també hi haurà autobusos que sortiran amb passatgers des de Vic per facilitar els transbordaments als passatgers afectats. Hi haurà recorreguts directes, és a dir, sense parades, i d'altres que cobriran totes les aturades que abans feien els trens, estació per estació. Un cop a Montcada, Renfe recorda que els usuaris també poden fer servir la R4 i més endavant el metro de Barcelona (els busos pararan a l'estació barcelonina de Fabra i Puig).
En total hi haurà mobilitzats més de 100 busos amb 600 expedicions diàries i freqüències de 30 minuts que es reforçaran en hora punta perquè surtin cada quart d'hora. També es faran campanyes publicitàries i s'augmentarà el personal d'informació en tots els punts afectats amb l'objectiu que "ningú pugui dir que no estava informat", apunten des de Renfe.
Retrets dels usuaris
Les plataformes d'usuaris celebren la represa de les obres, però veuen amb "desesperació" l’augment del temps previst del tall. Els col·lectius que representen els passatgers critiquen la “parsimònia” de l’administració amb uns treballs que “van pel camí d’acumular tres anys de retard” en una línia com l’R3, que “està tocada de mort”. Marc Janeras, portaveu del col·lectiu Perquè no ens fotinel tren avisa que aquesta és la segona part dels treballs d'un total de cinc trams i critica la “improvisació” de l’administració. “Necessitem tenir l’horitzó del desdoblament complet a tocar, fixat i programat”, ha dit.
L'associació d'experts Promoció del Transport Públic (PTP) també ha criticat el calendari. "Primer, el tall havia de durar tres mesos, i ara en durarà 16, fins al 2027. Això obliga a gastar-nos gairebé tants milions en el pla alternatiu com en la pròpia obra", assenyala Adrià Ramírez, president de la PTP. "Tenint en compte que és només el primer tram de cinc que s'han de duplicar, no podem repetir aquesta situació quatre vegades més, i cal replantejar com fer les obres de forma eficient, segurament totes més alhora", subratlla Ramírez.