Mobilitat

Més personal i marxes "de prova": la reunió Adif-Generalitat acaba amb 10 acords

Territori, Renfe i Adif pacten més treballadors per informar i revisar les vies i més reunions i oficines tècniques

Trobada entre la Generalitat, el govern espanyol, Adif i Renfe a les oficines de l'Estació de Sants
09/03/2025
5 min

BarcelonaTres hores de reunió i deu acords sobre la taula. La Generalitat, el govern espanyol i els presidents d'Adif i Renfe han sortit de la reunió d'urgència d'aquest diumenge —convocada ahir pel departament de Territori— amb un llistat de mesures que haurien d'ajudar a millorar el servei de trens a Catalunya o, com a mínim, evitar el caos en la mobilitat ferroviària que s'ha viscut els últims set dies.

Entre els acords, les parts s'han compromès a contractar més personal per "intensificar" la revisió de vies i reforçar els centres d'informació i gestió de Renfe així com el personal d'atenció immediata als usuaris. Segons la consellera de Territori, Sílvia Paneque, cal atendre les incidències "amb més celeritat" i donar un tracte "exquisit" als usuaris. El reforç dels recursos humans a Renfe i Adif és una de les idees clau que en surten de la reunió. Per una banda, es reforçaran les inspeccions nocturnes d'Adif -les que asseguren que les infraestructures estan llestes per a l'endemà- i s'accelerarà els processos de selecció de personal que estan en marxa per cobrir les vacants en posicions tècniques. Per altra banda, i pel que fa a Renfe, es reforçaran els centres d'informació i gestió i el personal que atén els usuaris en cas d'incidència.

Precisament per això també s'ha decidit crear una oficina tècnica -amb seu a Barcelona- per a la direcció i el seguiment de les actuacions. La consellera ha destacat que això ha de garantir que "es treballi de manera coordinada i es faci un seguiment previ, durant i després de la posada en marxa, amb les incidències mínimes, controlades i revisades". A part, s'ha acordat comunicar a la Generalitat totes les actuacions que comportin afectacions per als usuaris amb una antelació de sis mesos.

Pel que fa a les obres on s'hagi hagut de tallar el servei més d'una setmana, un cop recuperada la circulació no hi haurà activitat amb passatgers sense que hi hagi hagut un temps de "marxa blanca". Aquest temps serà d'un dia per als talls de més d'una setmana i de dos dies per als talls de més d'un mes.

En una atenció a mitjans després de la reunió, la consellera ha apuntat que si això s'hagués produït en la represa del servei després de les obres de Roda de Berà s'hauria pogut "assegurar que les infraestructures estaven a punt" i s'haurien evitat les afectacions als usuaris. Sobre aquesta qüestió, Paneque ha confirmat que els equips mobilitzats a Roda de Berà han donat per tancades totes les incidències vinculades a les obres i els problemes de catenàries.

Reunió "intensa però profitosa"

A banda, s'ha pactat incrementar les reunions periòdiques per fer seguiment de les actuacions de millora del sistema. A més, Govern, govern espanyol, Renfe i Adif s'han compromès a establir reunions semestrals amb les plataformes d'usuaris i de defensa del transport per ferrocarril.

Segons la consellera, la trobada ha estat "intensa però profitosa" i s'hi ha remarcat que s'està fent "inversions de gran envergadura" a la xarxa de Rodalies després que "hagi patit molts anys de desinversions". En aquest sentit, Paneque ha dit que la xarxa "no és ni molt menys la que caldria" i ha admès que se l'han trobat "pitjor del que es podria imaginar".

La consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha arribat a les oficines de Renfe i Adif cap als volts de la una del migdia. Per part del Govern també hi ha assistit el secretari general de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Jordi Terrades, i el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Manel Nadal. Per la seva banda, el secretari d'Estat de Transports, José Antonio Santana Clavero, i el president de Renfe, Álvaro Fernández, s'han connectat telemàticament a la reunió.

La trobada, però, s'ha endarrerit dues hores respecte a l'hora prevista. Havia de començar a les 11h però el president d'Adif, Luis Pedro Marco de la Peña, no ha arribat a temps. A les 13h la trobada ha començat encara amb l'absència del màxim responsable de la gestió de les infraestructures, que s'ha incorporat a la reunió una hora i mitja després. El motiu és que Marco de la Peña, que s'havia de desplaçar des de Bilbao, estava viatjant en avió en un vol que ha patit retards per la meteorologia.

El president d'Adif, Pedro Marco de la Peña (amb maletí) durant la seva arribada a la reunió a Sants

Cronologia d'una setmana d'incidències diàries

El Govern va convocar aquesta trobada ahir al matí després d'una setmana caòtica a la mobilitat ferroviària. Les tres avaries d'ahir, que van tallar la circulació de l'alta velocitat a Catalunya dues vegades i van obligar a desallotjar a peu per les vies 400 passatgers d'un tren ràpid de Ouigo van ser la gota que van fer vessar el got de la paciència després de cinc dies d'incidències diàries. Paneque va exigir "solucions immediates", però, tot i això, va remarcar que les inversions actuals haurien de servir per començar a veure millores a la xarxa i al servei.

Divendres més d'un centenar de passatgers d'un tren aturat a Bellvitge també van haver d'arribar a l'estació pel seu propi peu, caminant per les vies, després que una baixada de la tensió per una avaria deixés sense alimentació el comboi en què viatjaven. Les evacuacions a peu, pel mig de les vies, de divendres i dissabte van ser el funest colofó a una setmana molt complicada.

El cap de setmana passat les protestes sindicals ja van obligar a suprimir un centenar de trens de Rodalies en ple Carnaval. Dilluns, la consellera Paneque i el director de Rodalies, Antonio Carmona, van arribar amb 50 minuts de retard en un tren inaugural que havia de simbolitzar la represa del servei entre Tarragona i Barcelona, després de cinc mesos de talls per les obres. Dues hores més tard, s'havia de tallar la circulació ferroviària entre Sant Vicenç de Calders i Cunit per manca de tensió a la catenària.

Dimarts, la caiguda d'una roca de grans dimensions sobre un comboi a la R3 –que uneix Barcelona amb Puigcerdà– deixava tres ferits lleus i obligava a tallar la via. Aquell mateix dia, un altre cop a Tarragona, el tram entre Torredembarra i Sant Vicenç de Calders acumulava retards de més de mitja hora en sis línies de Rodalies.

Dijous era el sistema d'informació el que saltava pels aires. Durant tot el matí el servei de megafonia i les pantalles de Rodalies van estar fora de servei a tot Catalunya. A Tarragona continuaven els problemes i s'habilitava un servei per carretera per cobrir el tram entre Sant Vicenç de Calders i Cunit per a l'endemà.

Divendres l'avaria de Bellvitge i aquest dissabte dues a l'alta velocitat i una altra a Rodalies tanquen aquesta cronologia fatídica.

L'oposició critica que el Govern surt "amb les mans buides" de la reunió

L'oposició no ha trigat a tirar per terra la trobada entre la consellera de Territori Sílvia Paneque, el ministeri de Transports i els màxims responsables de Renfe i Adif. La portaveu de Junts al Parlament, Mònica Sales, ha assegurat que el Govern n'ha sortit "amb les mans buides". "No hi ha les mesures per revertir aquesta situació que afecta cada dia molts ciutadans", ha assenyalat Sales en un missatge difós a les xarxes. Junts ha titllat la reunió de "despropòsit" i ha retret a la Generalitat que no "es planti davant de Madrid" per defensar els usuaris de Rodalies de Catalunya. "Constatem una vegada més aquest silenci i aquesta manca de lideratge del Govern català", ha lamentat.

Per a Sales, els problemes de la xarxa de trens de Catalunya són "fruit de la desinversió constant i permanent del govern espanyol" i ha recriminat al president de la Generalitat, Salvador Illa, que estigui "totalment absent" en aquesta polèmica. "Hi ha aquesta manca de lideratge que trobem a faltar d'un president de la Generalitat", ha afirmat.

Des d'ERC, Oriol Junqueras ha expressat al matí que els responsables de Renfe i Adif haurien de dimitir "si no són capaços de fer la seva feina". Ho ha dit en una entrevista a Catalunya Ràdio en què ha mostrat la seva preocupació i indignació pel que ha descrit com un funcionament “catastròfic” dels trens. Pel líder d'ERC la necessitat del traspàs és evident i ha posat d'exemple els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC): "És la prova que els trens de Catalunya poden funcionar bé".

Els comuns, per la seva banda, han lamentat que la consellera hagi sortit de la reunió sense respostes sobre "què està fallant a Rodalies" ni tampoc "un calendari clar de solucions". En un missatge a X, el seu portaveu al Parlament, David Cid, ha dit que "la màxima prioritat en infraestructures ha de ser el tren" i ha anunciat que dilluns registraran la sol·licitud d'un ple monogràfic sobre el transport ferroviari al Parlament.

En el terreny social els usuaris també han mostrat el seu descontentament. La Plaforma Trens i Transports Dignes de les Terres de l'Ebre i Priorat ha anunciat concentracions a diferents estacions de Catalunya el dissabte 22 de març si no hi ha "solucions immediates" al corredor sud de Rodalies. La Plataforma parla d'un "col·lapse evident" i un "tracte denigrant" als usuaris de Tarragona, Ebre i Priorat. "La situació és gravíssima i les condicions materials i de conservació de la infraestructura són pèssimes i deplorables. Cal actuar amb fermesa i constància per solucionar una situació que fa temps que és insostenible i indigne per als usuaris", apunta la Plataforma Trens Dignes. "El col·lapse del corredor sud és feridor i fruit d'una greu deixadesa per part de les administracions", ha recalcat l'entitat.

Trens Dignes ha valorat positivament les disculpes del president de la Generalitat, Salvador Illa; la consellera de Territori, Sílvia Paneque; i el director de Rodalies, Antonio Carmona, però considera que "no n'hi ha prou". "Demanem senzillament una cosa tan simple, però pel que sembla tan utòpica, com una bona gestió", conclouen. En paral·lel, l'Assemblea Nacional Catalana (ANC) va anunciar ja fa uns dies que convocava una manifestació per protestar contra el "caos" de Rodalies el dissabte 5 d'abril a l'estació de Sants de Barcelona.

stats