Mobilitat

Adif bloqueja la web d'usuaris que publicava les limitacions de velocitat a la xarxa de trens

El servei de ciberseguretat de la companyia considera que difonia "informació sensible"

G.P.
06/03/2026

BarcelonaAdif ha bloquejat aquest divendres la web de la plataforma d'usuaris Dignitat a les Vies on es podien consultar les limitacions temporals de velocitat de la xarxa de trens convencional. Segons confirmen a l'ARA fonts de la companyia, el seu servei de ciberseguretat ha demanat a l'operadora de la web que en bloquegés l'accés al·legant motius de "seguretat" perquè s'hi publicava "informació delicada". Es tracta de la web limitacions.vatard.cat, que la plataforma va posar en marxa per oferir informació actualitzada als usuaris.

En un comunicat, Dignitat a les Vies ha carregat conta el bloqueig de la seva pàgina web, i ha lamentat que el govern espanyol "sembla preferir l'opacitat al servei públic". En aquest sentit, davant l'argument que les limitacions temporals de velocitat no són dades públiques, la plataforma ha apuntat que "la transparència no és una amenaça, és un dret democràtic". En l'escrit, la plataforma defensa que en altres països de la Unió Europea tenen portals públics amb aquestes dades.

Cargando
No hay anuncios

"Per què aquí es tria el paternalisme i l'ocultació en lloc de la transparència que marca Europa?", es pregunta la plataforma, que acusa el ministeri de "deixadesa" i sosté que hauria de ser el mateix govern espanyol qui oferís aquesta informació fàcilment. "Si el ministeri no ho fa no és perquè no pugui, és perquè no vol que tinguem les proves dels motius dels retards crònics", opina la plataforma, que remarca que la web bloquejada es va crear "en menys d'una jornada laboral".

Transparència

A més, Dignitat a les Vies explica que en menys de 24 hores des de la posada en marxa de la web diversos treballadors els van fer arribar una desena d'aportacions de dades. "Ells també volen que es conegui la realitat de la infraestructura on treballen cada dia", afirma el col·lectiu. En declaracions a l'ARA, la portaveu de Dignitat a les Vies, Anna Gómez, critica que es tanqui la seva web sense donar-los explicacions, i destaca que la llei de mobilitat sostenible estableix que els gestors han de garantir la disponibilitat de dades sobre la infraestructura, cosa que, argumenta, hauria d'incloure les limitacions temporals de velocitat.

Cargando
No hay anuncios