Mobilitat

Com els bescanvis de carnet poden estar darrere d'alguns dels accidents de trànsit

La nova normativa europea dona més temps per conduir provisionalment sense l'aval definitiu de la DGT

BarcelonaCada cop hi ha més camions circulant per l'AP-7, però la pregunta és quin tipus de camions són i qui els condueix. Fonts de la Generalitat consultades per l'ARA apunten que en els darrers accidents registrats a la principal autopista catalana, però també en altres vies del país, s'hi repeteix a vegades un patró que els preocupa: que el causant sigui un conductor estranger que coneix poc la circulació i la senyalització d'aquí. En moltes ocasions parlem d'accidents que no arriben a causar víctimes, però que compliquen la circulació i poden arribar a generar retencions.

En els darrers cinc sis anys, hi ha hagut gairebé 4.000 accidents a l'AP-7 amb un camió implicat, i el 36% d'aquests conductors eren estrangers. Darrerament, però, les mateixes fonts alerten d'un efecte: cada cop hi ha més presència de conductors que provenen de fora de la Unió Europea i que han aconseguit el carnet a Espanya gràcies a un bescanvi. Des del 2019, els conductors accidentats provinents del nord d'Àfrica s'han doblat (de 31 a 65). Els que venien de Sud-amèrica han passat de 42 a 77 i els que venien d'Amèrica del Nord, de 4 a 15. Aquest efecte sobretot es nota des de l'any passat. Les mateixes fonts alerten que no es tracta de conductors més temeraris, sinó que no estan tan avesats a la circulació comunitària.

Cargando
No hay anuncios

Hi coincideix el director de la Federació Empresarial d’Auto Transports de la província de Tarragona (FEAT), Josep Lluís Ayma, que afirma que tenen una altra manera de conduir i "a vegades provoquen problemes". L'origen es troba en els bescanvis de carnet. Si una persona de fora de la Unió Europea vol conduir un camió a Espanya i ja té un certificat per fer-ho al seu país d'origen, ha de demanar un bescanvi a la DGT, que té convenis diversos amb els diferents països. Primer, cal aconseguir un certificat professional, que s'obté després de 35 hores de formació en el cas dels conductors experimentats –que tenen un carnet des del 2009–, i en el cas dels més joves són 180 hores.

L'impàs de temps que preocupa

Però aquí no s'acaba: el bescanvi s'aconsegueix després que la DGT t'examini, i ho pot fer amb sis mesos de marge. Mentrestant no arriba aquest moment, els conductors poden conduir, i aquí és on s'ha detectat el problema: molts condueixen per una circulació diferent del seu país amb només 35 hores de formació. Ara, alerten, la nova normativa europea ha elevat a un any aquest temps d'impàs que poden conduir mentre no són examinats.

Cargando
No hay anuncios

El bescanvi és un procediment completament legal, però fonts de la Generalitat alerten que aquest període d'impàs està darrere d'alguns incidents. Darrere d'això, afegeixen, moltes vegades hi ha precarietat laboral i unes empreses que pressionen els camioners perquè portin més pes o ho facin amb menys temps. De fet, cada vegada és més habitual veure dos camioners en una cabina perquè no hagin de parar a descansar i vagin fent torns.

Aquest no és l'únic problema detectat darrere de l'augment dels incidents vinculats a camions. Diverses fonts consultades per l'ARA lamenten que el parc de camions d'Espanya és un dels més antics d'Europa. La mitjana d'edat actualment es troba als 15,14 anys, mentre que la mitjana europea està un any per sota. Darrerament, hi ha hagut diversos incidents de camions, sobretot avaries, que també han dificultat la circulació a Catalunya. De fet, aquesta setmana un camió va perdre la roda a l'A-2, a l'alçada d'Abrera, i va impactar contra nou turismes. Aquesta setmana també s'han produït dos accidents greus a les Terres de l'Ebre, un dels quals amb una víctima mortal. En tots dos casos els conductors eren extracomunitaris, segons ha pogut saber l'ARA.

Cargando
No hay anuncios

Un altre element a tenir en compte en la sinistralitat, segons les mateixes fonts governamentals, és que cada vegada hi ha conductors més joves i, per tant, menys experimentats, circulant amb vehicles pesants. Un fenomen que es preveu que encara pugui augmentar més a partir dels pròxims mesos, ja que recentment el Parlament Europeu ha donat llum verda definitiva a la reforma legal que permetrà que els carnets de conduir camions es puguin tenir a partir dels 18 anys. L'objectiu, segons el bloc comunitari, és mitigar la manca de conductors professionals en el sector dels transports.