Desconvocada 'in extremis' la vaga a Rodalies
La nova empresa mixta que gestionarà Rodalies serà una filial de Renfe durant un temps encara no definit
BarcelonaGairebé en el temps de descompte, els sindicats majoritaris de Renfe i Adif han arribat aquest diumenge al vespre a un acord amb els governs espanyol i català que permet desconvocar la vaga prevista per a demà dilluns al servei de Rodalies. En una nota conjunta signada pel ministeri de Transports i la conselleria de Territoris, han assenyalat que l’entesa possibilitarà que “es prestin amb gairebé total normalitat els serveis ferroviaris previstos”, tot i que tampoc no es descarten incidències a primera hora. D'una banda, perquè potser no hi ha hagut marge per assignar els serveis a tots els maquinistes; i, de l'altra, perquè els minoritaris CGT i Confederació Intersindical-SF s’han desmarcat del pacte.
L’acord entre les parts tranquil·litza els ànims dels maquinistes, que es van mostrar molt crítics amb l’anunci del traspàs de Rodalies a la Generalitat. De fet, fruit d'aquesta pressió, quan es formalitzi el traspàs amb la primera línia –la R1– la nova empresa gestora –Rodalies Catalunya SA– continuarà, de moment, sota el paraigua del Grup Renfe com una filial més durant un temps que no s’ha especificat. Aquesta empresa tindrà una gestió compartida entre l’administració catalana i l’operador Renfe. A més, l’empresa estatal tindrà la participació majoritària en el capital de la nova empresa, mentre que el govern català controlarà el consell d’administració i, a la pràctica, la direcció: hi tindrà la presidència i el vot de qualitat, segons ha anunciat el secretari d’Estat de Transports, José Antonio Santano, un cop ha anunciat la desconvocatòria de les aturades.
Drets laborals garantits
A l’acord, al qual ha tingut accés l’ARA, s’especifica que la nova filial “formarà part del Grup Renfe amb respecte i garantia dels drets laborals, inclosa l’aplicació del conveni col·lectiu del Grup”, així com d'altres acords laborals vigents. D’aquesta manera, als treballadors no se’ls tocarà aspectes que consideraven clau, com ara l’antiguitat o la mobilitat entre destinacions. En el punt 4 del text es deixa clar que els treballadors d’Adif i de Renfe tenen reconegut el dret “a decidir voluntàriament la seva permanència” a aquestes dues empreses públiques propietat de l’Estat.
A partir d’ara, i amb aquest acord, caldrà afinar els calendaris. El temps de gestió compartida –que també caldrà definir en un futur– servirà perquè la nova empresa resultant no trobi dificultats a l’hora de tramitar les pertinents llicències de seguretat que reclama la Unió Europea. A més, la cogestió inicial amb l’Estat permetria a la Generalitat evitar haver de fer-se càrrec del deute de Renfe a Catalunya.
Després d’un cap de setmana amb reunions per intentar aconseguir desencallar el conflicte, Santano ha agraït al final de la reunió als representants dels treballadors l’actitud que han mantingut al mantenir-se a la taula. “Això reflecteix també un estil i una actitud, i una manera de fer les coses”, ha dit el responsable ministerial, que en declaracions al canal 24 hores de RTVE ha subratllat que el ministeri i el Govern han “anat del bracet” en les negociacions, informa Efe.
Per la seva banda, Esquerra Republicana, que va pactar el traspàs de Rodalies a canvi del suport a la investidura de Pedro Sánchez, ha afirmat que la cogestió no suposa “renunciar” a l’acord amb el PSOE i ho emmarca en una passarel·la per arribar a una empresa autònoma. “Entenem que l’adscripció de la nova companyia entre la Generalitat i l’Estat al Grup Renfe és una opció que permet la pacificació de les relacions amb els sindicats, alhora que presenta tota una sèrie d’avantatges operatius i d’acceleració del procés d’arrencada de la nova societat”, afirmen des del partit d’Oriol Junqueras. Els republicans donen “dos anys de marge” per trobar “els mecanismes adients de garantia de tots els drets laborals als treballadors que han de permetre que la nova companyia passi a estar adscrita a la Generalitat de Catalunya”.