Mobilitat

L'app de trens creada per un jove que millora les de Renfe i Adif

El creador, un noi de 27 anys, ja ha ofert l'aplicació a la Generalitat però encara no n'ha obtingut resposta

BarcelonaQuan els trens arriben tard, els usuaris de seguida treuen el mòbil a la recerca d'informació. Fins ara intentaven esbrinar què havia passat o quan sortiria el pròxim tren a les aplicacions oficials de Renfe o d'Adif, i fins i tot en xarxes socials com X. Sovint sense èxit. Però des de fa tres setmanes tenen una altra opció que, segons tots els usuaris consultats, "funciona millor" que les oficials. Un noi de 27 anys de Segur de Calafell ha creat una nova aplicació que detalla en temps real tots els retards que hi ha a la xarxa ferroviària catalana i els nous horaris de pas. Transporta'm ha aconseguit més de 17.000 descàrregues en menys d'un mes. A banda, més de 4.100 persones visiten setmanalment la seva versió web.

El creador és David Cortés, un programador amb un grau superior de FP de desenvolupament d'aplicacions web i usuari de Rodalies. Al novembre —en ple caos circulatori pel tall del túnel de Berà— va decidir unir-se a la plataforma d'afectats Dignitat a les Vies i hi va conèixer Òscar Rovira, que fa un temps havia creat la web El tren va tard. Aquesta pàgina d'àmbit local té un algoritme que ja permetia veure els retards dels trens a la seva zona. "De seguida vaig veure clar que amb aquella base podíem fer alguna cosa útil per a tothom, no només per a nosaltres", explica Cortés. A Dignitat a les Vies, tot i estar format per un grup reduït de gent, no s'ho van pensar dos cops.

Cargando
No hay anuncios

"Vaig crear l'app a les tardes, després de la feina i sense cap recurs", explica. L'aplicació, com la web inicial, es nodreix de les dades obertes oficials, tant d'Adif com de Renfe, així com també de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) i del Tram. "A finals de febrer m'adono que amb aquestes dades es pot fer alguna cosa grossa i decideixo desenvolupar l'aplicació actual, tant per a iOS com per a Android", explica. A finals de març l'app ja estava disponible.

Cargando
No hay anuncios

El funcionament és molt senzill i "intuïtiu", explica Cortés. Se selecciona una estació o una línia i el programari mostra en qüestió de segons tots els trens que hi han de passar, si van amb retard o no i quan es preveu que arribi el següent. La informació s'actualitza cada 20 segons. "No entenc com és que si jo he fet això, sense tenir recursos, la Generalitat o les operadores no ho han fet abans", reflexiona.

De fet, ara mantenir l'aplicació —que es pot descarregar gratuïtament— li està costant diners. "El cap de setmana passat vaig estar canviant els servidors perquè tot funcionés bé i més ràpid i ara em costa 100 euros al mes. I ho pago jo!", explica Cortés, encara sorprès per l'èxit de la seva feina. Pocs dies després del llançament l'app ja tenia moltes ressenyes positives i Google la va posicionar primer com a trending, després al top 10 i, finalment, al top 1 de les apps de mobilitat.

Cargando
No hay anuncios

A l'espera d'un moviment de l'administració

"El que vull és ajudar els usuaris, que tinguin una millora", explica el jove programador. "L'app podria ser molt millor encara: amb els recursos que té l'administració i les idees i les dades que podríem compartir, podríem tenir una app del nivell de les de Londres o Nova York, amb informació molt clara i amb tot agrupat", somia: "És sorprenent que traiem pit que Barcelona és la capital del Mobile World Congress i no tinguem això fet". "Suposo que si aquesta aplicació tan senzilla no existia fins ara és perquè és molt transparent —continua Cortés—. Si Adif o Renfe fessin una app similar, amb tots els retards reals, s'evidenciaria el mal servei que donen".

Cargando
No hay anuncios

Ara Cortés —i l'equip de Dignitat a les Vies que l'ajuda a gestionar aquest esclat de popularitat— espera que la Generalitat mogui fitxa. "Vaig tenir l'oportunitat d'assistir al ple monogràfic sobre Rodalies al Parlament, com a membre de la plataforma i allà vam explicar i ensenyar l'aplicació als equips del departament de Territori", relata Cortés, que assegura que el van felicitar. "Els vaig dir que l'app estava feta, que si la volien era allà. Em van demanar el telèfon, però no he rebut cap trucada", explica.

"M'agradaria que ens vinguessin a buscar perquè significaria recuperar els 100 euros que em costa al mes i que podria dedicar a una altra cosa, sincerament", confessa el programador, que diu que està "regalant" l'aplicació als usuaris, però no la regalaria a l'administració: "Si la volen, la poden finançar, o fins i tot la poden tenir sencera amb el meu suport: estic obert a tot".

Cargando
No hay anuncios

Cortés remarca que sense la primera versió web, desenvolupada pel seu company Òscar Rovira, "res hauria estat possible". Ara continuen treballant: en un futur pròxim —que en el seu cas vol dir "en poques setmanes"— volen obrir una secció d'incidències, tant de trens com de problemes a les estacions, incorporar les dades de busos interurbans i del metro i dels busos de Barcelona i Tarragona. "Això es pot fer molt gros", conclou.