Mobilitat

L'AVE Barcelona-Madrid trigarà menys de dues hores

El ministre Puente promet un canvi perquè el servei funcioni a 350 km/h, només "comparable" al sistema xinès

BarcelonaEl ministre de Transports, Óscar Puente, ha anunciat aquest dilluns que el govern espanyol posarà en marxa el projecte AV350 per accelerar els trens d'alta velocitat (AVE) que connecten Barcelona i Madrid fins als 350 quilòmetres per hora. Segons ha indicat, el canvi permetrà escurçar el trajecte entre les dues ciutats a dues hores —ara són gairebé tres hores—, si bé el ministre no descarta que el temps final del recorregut sigui fins i tot inferior. Es tracta d'una velocitat que, actualment, al món únicament és present a la xarxa ferroviària de la Xina, ha emfatitzat. L'inici d'aquesta renovació es preveu per a l'any que ve, i es calcula que caldran tres anys per acabar-la.

Canvis a la línia d’AVE entre Barcelona i Madrid
Cargando
No hay anuncios

Puente ha explicat que la línia Barcelona-Madrid capta el 85% de la quota de passatgers entre les dues capitals, però està "molt saturada" i necessita més capacitat per donar resposta a la demanda. A hores d'ara la fan servir al voltant de 15 milions d'usuaris, i fa quinze anys, n'eren 2,2 milions. Amb tot, ha defensat, el traçat actual entre Barcelona i Madrid "té molta capacitat de creixement encara" i ja permet velocitats superiors. "Aprofitarem que hem de fer la renovació d'aquesta línia, que gairebé té vint anys, per convertir-la en una línia de 350 km/h", ha afirmat.

Per augmentar la capacitat dels AVE, segons ha detallat Puente en un esmorzar d'Europa Press, només hi ha dues opcions: construir més carrils —la qual cosa obligaria a triplicar les vies entre Barcelona i Madrid amb "tot el que implica de costos, temps i tràmits"— o augmentar la velocitat de les línies. Amb la segona alternativa, ha defensat el ministre, no només s'aconsegueix que els viatgers arribin abans al seu destí, sinó que es generin més "solcs" (la paraula amb què es coneixen els horaris) a disposició dels operadors ferroviaris.

Cargando
No hay anuncios

Segons Puente, el canvi –del qual no s'ha desglossat la inversió necessària– provindrà de la instal·lació d'unes travesses aerodinàmiques noves. Aquests futurs elements, que sostenen i fixen els raïls, reduiran un 21% la càrrega aerodinàmica que generen els trens al passar per les vies i, per tant, impediran que a aquestes velocitats el balast s’aixequi i impacti contra la part inferior dels trens. "Permeten una velocitat un 12% superior amb la mateixa càrrega aerodinàmica, i això fa que una velocitat de 330 km/h amb aquesta aerotravessa, en termes reals equivalgui, amb les condicions actuals, a una velocitat de 370 km/h", ha explicat.

En aquest sentit, ha dit que hi ha països a Europa que estan movent fitxa per aconseguir un sistema de màxima velocitat, com Polònia o el Regne Unit, però ha subratllat que el primer “comença de zero, encara no té ni un quilòmetre d’alta velocitat”, i el segon de moment només té la línia Londres-Birmingham, que va a 250 km/h. “Ens convertirem en l'únic país del món, juntament amb la Xina, que té una xarxa d'alta velocitat a 350 per hora”, ha insistit Puente. Es tracta d'"un nou punt de partida" en el transport a Espanya, i ha assegurat que l'objectiu és que la seva cartera pugui fer nova inversió de 60.000 milions d’euros en els pròxims quatre anys entre trens, carreteres, ports i aeroports.

Cargando
No hay anuncios

Noves estacions

Puente també ha anunciat que es construiran nous accessos a l'AVE, tant a Barcelona com a Madrid, per guanyar "operativitat" en la línia Barcelona-Madrid; és a dir, per guanyar fluïdesa a les estacions i tenir més flexibilitat quan es produeixin incidències, ha detallat. En el cas de Catalunya, a més de fer de La Sagrera un node clau per a l'alta velocitat, el govern espanyol estudia la creació d'una altra línia d'AVE que connectaria directament Lleida amb Barcelona, sense passar pel Camp de Tarragona, sinó pel centre del país. A més, a la línia convencional d'AVE —la que sí que passa pel Camp de Tarragona— s'incorporarà l'estació d'El Prat, tal com es va anunciar el maig passat. Així, en total, Catalunya tindrà tres estacions: La Sagrera, Sants i El Prat.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a Madrid, Puente ha concretat que es connectarà l'aeroport de Barajas amb l'estació Chamartín-Clara Campoamor i es construirà una nova estació d'AVE a Parla, al sud de Madrid, perquè els viatgers entre Andalusia i Catalunya puguin fer el canvi aquí i no hagin d'entrar a la capital espanyola per Atocha.

Les noves connexions es veuen crucials per l'alt volum de trànsit que generarà la plena operativitat del corredor mediterrani, prevista a tot tardar entre el 2027 i el 2028.