Tarifes del transport

La T-Usual passarà a costar 35,25 euros el 10 de febrer

Les targetes amb descompte es podran comprar fins al 9 de febrer i tindran validesa fins al 16 de març les T-Usual i fins al 16 de maig en el cas de les T-Jove

BarcelonaLes rebaixes a la T-Usual i la T-Jove també tenen els dies comptats. El 10 de febrer s'encariran i la T-Usual passarà de costar 22 euros a 35,20, mentre que la T-Jove passarà dels 44 euros actuals als 70,4 euros. Els preus es mantindran així, com a mínim fins al 30 de juny. Així ho ha confirmat l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), que és l'ens encarregat de fixar els preus, i que s'ha reunit aquest divendres al migdia per aprovar els canvis després que el govern espanyol s'hagi vist obligat a fer decaure les rebaixes al transport públic. De la mateixa manera que a Barcelona, els consells d’administració de les Autoritats territorials de la mobilitat (ATM) de Girona, Lleida i Camp de Tarragona han aprovat també continuar aplicant la bonificació del 20% a les respectives tarifes de transport integrat.

Les noves tarifes del transport públic el 2025
Preus sense la bonificació del govern espanyol a partir del 10 de febrer
Cargando
No hay anuncios

El no del PP i Junts a la llei al Congrés que incloïa aquesta mesura ha portat el PSOE a retirar totes les bonificacions. Des d'ahir, Rodalies Renfe ja no és gratuït (com ho era des del setembre del 2022), però els bitllets integrats de l'ATM, que afecten els títols de bus, metro, tram i Ferrocarrils, es podran comprar amb el descompte complet, del 50%, fins al 9 de febrer. El dia 10, pugen de preu.

Així, l'ATM –un consorci format per l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat i l'Àrea Metropolitana de Barcelona– es farà càrrec només de la rebaixa que pertoca al tram català, que és del 20%. El 30% que bonificava l'Estat desapareix. "L'ATM manté el seu compromís amb la ciutadania i la promoció de la mobilitat sostenible", ha assegurat l'ens en un comunicat posterior a la reunió. Això implica que la T-Usual d'una zona –el títol més utilitzat– s'encareix 13 euros mentre que la T-Jove s'enfilarà més de 26 euros, fins als 70,4 euros (ara en costa 44). La T-Casual i els bitllets senzills, en canvi, es quedaran igual perquè no estaven bonificats.

Cargando
No hay anuncios

A diferència del que va passar a Rodalies, l'encariment dels bitllets no serà immediat en el cas dels integrats (bus, metro, tramvia i ferrocarrils). El motiu és que, segons apunten fonts coneixedores a l'ARA, cal un temps de marge per actualitzar el programari de totes les màquines expenedores. Així doncs, fins aleshores les màquines de compra de bitllets continuaran oferint la T-Usual i la T-Jove amb el seu preu rebaixat al 50%.

Acaparar targetes barates

En les últimes hores molts usuaris del transport públic han començat a fer càlculs per saber si els surt a compte comprar més d'una targeta a preu rebaixat. A la reunió d'avui l'ATM també ha previst aquest escenari i ha marcat uns terminis de validesa dels títols actuals.

Cargando
No hay anuncios

Totes les T-Usual comprades amb el descompte actual (a meitat de preu) des del 15 de gener –quan van entrar en vigor les tarifes– fins al 9 de febrer, un dia abans que tornin a canviar, seran vàlides només fins al 16 de març. En el cas de la T-Jove, que és trimestral, la validesa s'allarga proporcionalment, fins al 16 de maig. D'aquesta manera, si algun usuari necessita comprar-se un abonament a l'últim moment, podrà fer-lo servir íntegrament, sense perdre cap import. I, al mateix temps, l'ATM limita la possibilitat que els usuaris facin compres massives de les targetes més barates i les tinguin a casa per utilitzar-les durant l'any.

Tots els títols sense estrenar i comprats abans del 10 de febrer, siguin amb preus del 2024 o preus del 2025, es podran bescanviar per títols amb noves tarifes abonant la diferència de preu. Aquest tràmit es podrà fer fins al 30 de juny del 2025.

Cargando
No hay anuncios

Abans d'acabar l'any 2024, quan encara no estava confirmat que el govern espanyol mantindria la seva aportació, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, havia assegurat que la Generalitat estava disposada a fer-se càrrec de la seva part per mantenir les bonificacions. De fet, el 21 de desembre el Govern va anunciar un acord amb els comuns en què es garantia que les bonificacions es mantindrien tot l'any –i no només sis mesos, com en el cas del govern espanyol–. Això implicava la pròrroga de la bonificació del 50% de la T-Usual i la T-Jove, a més de la gratuïtat de la T-16. Ara, però, aquest escenari ja no està sobre la taula.