Societat18/03/2018

Alarma pels morts en accidents de trànsit

Un pla vol intensificar la presència dels Mossos a les vies, on 44 persones han perdut la vida aquest any

Pau Esparch

Barcelona“L’augment de la mobilitat, en un escenari de recuperació econòmica, no s’ha de traduir en més víctimes”. La directora del Servei Català de Trànsit (SCT), Eugenia Doménech, va donar ahir “un toc d’atenció” als conductors i a la societat per l’augment “preocupant” dels morts en accidents de trànsit. Des de l’1 de gener i fins ahir al vespre 44 persones havien perdut la vida a les vies catalanes (tant urbanes com interurbanes). Per tant, en els dos primers mesos i mig d’aquest any la mitjana ha sigut de més d’un mort cada dia i mig. Es tracta d’un 83% més de víctimes mortals que les que hi va haver l’any passat en aquest mateix període: entre l’1 de gener i el 18 de març del 2017 hi va haver 24 morts a les vies de Catalunya. Doménech va qualificar la situació “d’alarma social”.

“Ha sigut un cap de setmana dramàtic”, va admetre la directora del SCT. Des de divendres a la tarda i fins ahir al vespre sis persones van perdre la vida en quatre sinistres mortals. Divendres el conductor d’un turisme va morir en un xoc amb una furgoneta a la N-340 a Mont-roig del Camp i dissabte un vianant va morir atropellat a l’A-2 a Sant Vicenç dels Horts, els dos ocupants d’una moto van morir en un xoc frontal amb un turisme a la C-31 a Vilanova i la Geltrú i les dues ocupants d’un cotxe van morir en un xoc frontal amb un altre turisme a la B-224 a Piera. Doménech va utilitzar els casos del cap de setmana per exemplificar que a diferència de l’any passat, quan l’increment dels accidents es va concentrar en els motoristes i les furgonetes, aquest any els sinistres són “dispersos i multifactorials”, perquè els morts són tant motoristes com vianants atropellats i conductors o ocupants de turismes.

Cargando
No hay anuncios

“Hi ha víctimes mortals en motos i turismes, i vianants atropellats”, va explicar Doménech, que va apuntar que l’augment dels morts a les vies no es deu a un tipus d’accident ni a cap col·lectiu concret, tot i que s’han focalitzat a la demarcació de Barcelona i Tarragona. Davant d’aquesta evolució a l’alça de les víctimes mortals, que es va considerar “important” i que es vol evitar “que es converteixi en tendència”, la directora del SCT va avançar que aquest cap de setmana s’ha posat en marxa un pla d’actuació per intensificar la presència dels Mossos d’Esquadra a les carreteres, per prioritzar els llocs on hi ha més mobilitat i accidentalitat. “La intenció és que els conductors siguin conscients d’aquesta presència”, va assegurar Domènech, que va subratllar que es prioritzaran els controls de velocitat, d’alcohol i de drogues i es revisarà que s’utilitzi el cinturó per frenar l’increment de les víctimes.

Cargando
No hay anuncios

“El cinturó és un salvavides”

Sobre aquest últim aspecte, Domènech va revelar que en algun dels accidents greus d’aquest any -com en un dels mortals del cap de setmana- s’ha detectat que els ocupants no portaven el cinturó posat. “El cinturó és un salvavides: pot ser la diferència entre morir o tenir lesions”, va alertar la directora del SCT, que va recordar que fins ara en un 95% dels casos es complia l’obligació de portar el cinturó de seguretat. “Assumim riscos que no ens podem permetre i hem de conduir amb prudència”, va afegir, i va explicar que en els dos primers mesos i mig de l’any les sortides de via “amb un resultat fatal” no han sigut només de motoristes. També va insistir que l’excés de velocitat està associat amb xocs frontals, com els que hi va haver entre divendres i ahir.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa als vianants atropellats, va apuntar que es tracta de víctimes en vies d’alta capacitat -com una autovia o fins i tot una autopista- i ho va vincular, en alguns casos, amb el moviment dels conductors a la carretera quan se’ls ha avariat el vehicle. “No podem continuar amb aquest degoteig d’accidents i les conseqüències que suposen”, va concloure Doménech.